شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ استاد حسین انصاریان گفت: قرآن کریم در جهت رشد و نمو و تعالی انسان و در مسیر کمال سه معلم شامل خدا، انبیا و اهل ذکر معرفی کرده است. در مهمترین روایات شیعه و کتاب ها همانند کتاب شریف کافی از اهل ذکر با عنوان ائمه طاهرین(ع) یاد شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران،‌ حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان در سخنرانی خود در حسینیه همدانی های تهران اظهارداشت: قرآن کریم در جهت رشد و نمو و تعالی انسان و در مسیر کمال سه معلم شامل خدا، انبیا و اهل ذکر معرفی کرده است. در مهمترین روایات شیعه و کتاب ها همانند کتاب شریف کافی از اهل ذکر با عنوان ائمه طاهرین(ع) یاد شده است.

وی با بیان اینکه این سه معلم سخن و کلام و حرف دارند عنوان کرد: در تاریخ انسان از زمان آدم تا امروز همه افراد بشر با همه تفاوت هایی که با هم داشتند، سخن و کلام دارند، اما در بین مجموعه سخن ها و کلام ها، کلام این سه گروه دارای ویژگی های منحصر به فردی است.

استاد انصاریان گفت: طبق قرآن و معارف الهیه کلام این سه گروه در بین همه کلام ها، کلام احسن و برتر است، بدان معنا که سخنشان چه از نظر ظاهر و یا محتوا و باطن، نیکوترین، زیباترین و پرمعناترین کلام است.

امام علی(ع) از خدا سهم و نصیب درخواست کرده است

وی اذعان کرد: از خواسته های امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل «وَاجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عندک» می باشد که در این دعا ایشان از خدا سهم و نصیب طلب کرده است البته منظور امیرالمؤمنین از این سهم، سهم مادی نیست.

این استاد حوزه توضیح داد: اگر بگوییم خواسته امیرالمؤمنین(ع) سهم مادی است، معنی اش این می شود که من را از همه ثروتمندان دوره تاریخ ثروتمندتر قرار بده، در حالی که این جمله دعای حضرت اصلا ً جنبه مادی ندارد.

وی ادامه داد: امیرالمؤمنین(ع) از دسترنج خودشان می توانستند ثروتمند ترین فرد در دنیای آن روز شوند، اما خودشان نخواستند که به چنین ثروتی دست یابند. ایشان صد هزار درخت خرما را کاشت و برای نیازمندان وقف کرد.

استاد انصاریان یادآور شد: علی(ع) محبت محض بود. در بخشش و وقف، کاری به دین افراد نداشت. کاری به این که این برای این وطن است یا نیست نداشت. اگر ایشان به پروردگار می گوید: «وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عندک» یعنی به دنبال دنیا نیست.

وی بیان کرد: این که امیرالمؤمنین(ع) می فرماید «خدایا من را از نظر سهم گرفتن از خودت بهترین بندگانت قرار بده»، یعنی بهترین سهم از بنده های خوب خودت را نصیب من کن و من را جزء آنها قرار بده تا سهم عقل، سهم فطرت، سهم اخلاق، سهم عمل و ایمان نصیبم شود. بر همین اساس نیز امیرالمؤمنین(ع) در همه چیز احسن و برتر شد، چون سخن احسن را در عالم از خدا و انبیا و پیغمبر(ص) گرفت. خود حضرت می فرماید: خیلی کم است اگرآدم گیرنده سخن احسن باشد، باور دارنده سخن احسن باشد یقینا در حد خودش در هر زمان و در هر شرایطی. از احسن عباد خواهد شد.

وقتی علم، حکمت،عدل، رأفت و رحمت بی نهایت در کلام تجلی می کند

این مفسر قرآن و نهج البلاغه با اشاره به معنای «وَاجْعَلْنِی مِنْ أَحْسَنِ عَبِیدِکَ نَصِیباً عندک» خاطرنشان کرد: سخن احسن پروردگار برخاسته از علم، حکمت، بصیرت و رحمت بی نهایت است، پس نمی شود که احسن نباشد، وقتی علم، حکمت، عدل، رأفت و رحمت بی نهایت در کلام تجلی می کند موجب حسن کلام می شود.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه 55 سوره زمر می فرماید: «وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم» یعنی این قرآنی که زیباترین کلام در این عالم است به شما نازل کرده ایم از پروردگارتان پیروی کنید. پس کلام خدا احسن کلام است بالاترش نیست و این بی خردی است که انسان احسن کلام را رها کند و به سراغ کلام ها و زبان ها و سخنان سخیف، باطل، بیهوده، کفرآور، قاتل عقل، قاتل وجدان، قاتل روح، قاتل فطرت، قاتل سعادت دنیا و آخرت برود این کمال بی خردی است.

این استاد حوزه با بیان آیه 18 سوره زمر اعلام کرد: کمال عقل این است که آدم بین این همه سخنانی که در دنیا منتشر است سخن احسن را بگیرد «الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ» یعنی به بندگان من که سخن را می شنوند از جانب من بشارت بده به این بندگان شنوای سخن که «الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» یعنی زیباترین اش را پیروی می کنند بشارت بدهد.

این مفسر قرآن کریم در پایان افزود: لقاء‌الله نصیب پیروان زیباترین کلام می‌شود و این وعده الهی است. چنین افرادی در طوفان‌های روزگار و هجمه‌های شیطان با سربلندی از امتحان‌های الهی خارج می‌شوند. سخن نیکو دل مرده را احیا می‌کند.

انتهای پیام  ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha