شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
علوم انسانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) ، گفتمان سازی نخبگان را لازمه تحول مطلوب در علوم انسانی کشور دانست.

دکتر محمد رضا احمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که در سال های اخیر مقام معظم رهبری بارها و بارها بر لزوم تحول در علوم انسانی کشور به منظور اسلامی سازی و بومی سازی آن تاکید داشته اند، گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال علمی مهم کشور در این باره رسالت سنگینی برعهده دارند و به خصوص نخبگان آن ها باید در وهله نخست با گفتمان سازی، زمینه چنین تحولی را پدید آورند.

وی افزود: البته باید توجه داشت که تحول در علوم انسانی از آن دسته مسایلی نیست که یکباره و به صورت ضرب الاجلی صورت گیرد اما به هر حال با توجه به نیازهای اساسی کشور که بخش زیادی از آن ها از طریق علوم انسانی پاسخ داده می شود، می بایست در این باره بیش از پیش اهتمام و دغدغه لازم را داشت.

عضو انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از بحث گفتمان سازی که خوشبختانه در سال های گذشته قدم های خوبی در این باره برداشته شده و باید تداوم یابد، مساله مهم بعدی مطالبه گری در سطح جامعه است تا این مساله به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و قطعاً در این راستا نخبگان حوزه و دانشگاه باید پیشگام باشند.

وی با بیان این که اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند عزم و اراده ملی است، ابراز داشت: در این خصوص هم مسئولان و هم نخبگان علمی رسالت مهمی بر عهده دارند و باید بکوشند که زمینه ها و بسترهای لازم را در این خصوص مهیا کنند.

احمدی همچنین یادآور شد: در این میان نخبگان علمی از آن جا که در حوزه های علمیه و نیز سطح دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی و یا نهادها و ارگان های دیگر مشغول به فعالیت هستند در بسیج ظرفیت های علمی کشور نقش ممتازی می توانند ایفا کرده و تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم کشف استعدادها و قابلیت ها و بکارگیری این ظرفیت ها در راستای تحول در علوم انسانی گفت: در سطح حوزه و دانشگاه ما نیاز داریم که تحولی در سبک های گذشته صورت گیرد و متناسب با نیازهای نوین جامعه، در ماموریت ها و کارکردها یک بازنگری جدی به عمل آید.

وی در خاتمه افزود: از دیگر سو می بایست در جهت اصلاح و تحول در علوم انسانی با دغدغه مندی ، احساس مسئولیت کرد و هر فرد یا نهاد وسازمانی بخشی از کار را عهده دار شود تا بتوان به حل بخشی از چالش هایی که نظام و جامعه با آن ها مواجه است، اُمید بست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha