شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تربیت مبلغ بین المللی

حوزه/ با توجه به نیاز امروز مسلمانان در اقصی نقاط دنیا با دین و آموزه های دینی یکی از رسالت های مهم موسسه مطالعات بین المللی تربیت استاد و مبلغ مورد نیاز عرصه بین الملل است.

حجت الاسلام راستی تبار در حاشیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، اظهارداشت: « تربیت استاد، مبلغ و محقق برای فعالیت در عرصه بین الملل»،« ارتباط و همکاری با مراکز علمی-آموزشی معتبر جهان در راستای اهداف مؤسسه» و «اعطا و دریافت فرصت مطالعاتی جهت اساتید و دانش پژوهان» از جمله برخی از اهداف موسسه بین المللی مطالعات اسلامی می باشد.

مدیر غرفه موسسه بین المللی مطالعات اسلامی در نمایشگاه قرآن افزود: به منظور تقویت روحیه پژوهش در دانش پژوهان مؤسسه و نیز پاسخگویی روشمند، به روز و کارآمد به نیازهای علمی در حوزه مطالعات اسلامی در سطح جهان، معاونت پژوهش مؤسسه فعالیت هایی را ارائه می کند که به شرح ذیل می باشد؛

۱- حمایت از فعالیت‌ها و پروژه‌های پژوهشی: در این زمینه علاوه بر فعالیت‌ های پژوهشی که توسط این معاونت و يا با اشراف آن انجام می‌شود، آثاری از دانش پژوهان که در نشریات علمی- پژوهشی و یا علمی- ترویجی منتشر شده است، نمورد تشویق قرار می‌گیرد.

۲- انتشارمجله SPIRITUAL QUEST به زبان انگلیسی: این نشریه علمی- پژوهشی به زبان انگلیسی به صورت دو فصلنامه منتشر می‌شود. اين نشريه تنها مجله تخصصی در زمينه اخلاق و معنویت اسلامی به زبان انگليسي است كه به موضوعات نظري و كاربردي در حوزه مطالعات اخلاقی می پردازد.

۳- ترجمه میراث فاخر اسلامی: مؤسسه در صدد است برخی از این آثار – به ویژه آن‌هایی که با رویکرد اخلاقی می‌باشند- را به زبان انگلیسی ترجمه نماید. هم اکنون بخش ابتدایی کتاب جامع السعادات ترجمه شده و در نشریه SPIRITUAL QUEST به چاپ رسیده است. همچنین برخی از آثار علمی بزرگان حوزه در حال ترجمه می‌باشد.

۴- تجهیز و غنی سازی کتابخانه: مؤسسه بین المللی مطالعات اسلامی در نظر دارد آثاری را که در زمینه اسلام، تشیع، علوم اسلامی، تاریخ اسلام و سایر موضوعات مرتبط با اسلام به زبان انگلیسی در سرتاسر دنیا تدوین شده است، جمع آوری نماید. در این راستا تاکنون حدود 1000 جلد از این آثار تهیه شده است. در کنار آثار انگلیسی، تعدادی از کتاب های مرجع به زبانهای فارسی و عربی نیز تهیه شده است.

۵- تجهیز و غنی سازی کتابخانه دیجیتال: موسسه موفق شده است تاکنون کتابخانه دیجیتالی نفیسی را با حدود ۲۰۰ هزار کتاب به زبان‌های انگلیسی، عربی و فارسی فراهم نموده و همانند دیگر کتابها بر اساس استانداردهای معتبر جهانی رده‌بندی و فهرست‌نویسی می‌شود.

۶- تهیه و در اختیار قرار دادن امکانات سمعی- بصری: معاونت پژوهش مجموعه ای از لوح‌های فشرده به زبان های عربی و انگلیسی فراهم کرده است تا دانش پژوهان بتوانند زبان خود را تقویت کرده و یا معلومات خود را افزایش دهند.

۷- آماده سازی مجموعه های نرم افزاری علمی- مذهبی برای استفاده دانش پژوهان در فعالیت های بین المللی

حجت الاسلام راستی تبار به فعالیت های ارتباطات علمی و دینی بین المللی این موسسه اشاره کرد و بیان داشت: به منظور آشنایی ملموس دانش پژوهان و کادر علمی موسسه با مراکز علمی، دینی و فرهنگی خارج از کشور و اطلاع از آخرین روش ها و مباحث مطرح در حوزه مطالعات ادیان به طور عام و مطالعات اسلامی به طور خاص در سطح جهان، ارائه منطقی و موثر دیدگاه اسلامی، معرفی حوزه های علمیه و تثبیت جایگاه علمی موسسه و بالتبع، فارغ التحصیلان آن در مراکز دینی و آکادمیک دنیا، مؤسسه در زمینه های متعددی فعالیت می کند.

وی ادامه داد:« آشنایی با مراکز علمی، دینی و فرهنگی خارج از کشور: به منظور آشنایی دقیق با نیازها و شرایط موجود در کشورهای گوناگون، تاکنون از سوی مؤسسه، چندین اعزام فردی و گروهی صورت گرفته است. بازدید از مراکز علمی و فرهنگی، ارتباط با مراکز و شخصیت‌های اثر گذار و معرفی توان آموزشی و پژوهشی مؤسسه بخشی از اهداف این اعزام‌ها بوده است. تاکنون هفت کشور آفریقایی، یازده کشور آسیایی، شش کشور اروپایی و دو کشور در آمریکای شمالی مقصد این سفرها بوده است».

مدیر غرفه موسسه بین المللی مطالعات اسلامی در نمایشگاه قرآن اضافه کرد: «برگزاری دوره‌های آموزشی در خارج از کشور:  مؤسسه با توجه به نیازهای علمی و آموزشی کشورهای گوناگون در حوزه مطالعات اسلامی اقدام به برگزاری کارگاه‌های فشرده‌ای با همین مضمون نموده است. شرکت‌کنندگان در این کارگاه‌ها را عموماً مخاطبین جوان و تحصیل کرده تشکیل می‌دهند. در طول دو سال گذشته بیش از پانزده دوره در شش کشور آفریقایی و آسیایی برگزار گردیده است. برنامه آموزشی دوره‌ها عموماً در موسسه طراحی می‌شود و اساتید فاضل و مسلط به زبان برای تدریس اعزام می‌شوند».

وی افزود: «حمایت و مساعدت دانش پژوهان جهت شرکت در همایش های بین المللی: معاونت پژوهش ضمن رصد کردن همایش ها و نشست های مهم بین المللی درباره مسائل اسلامی، دینی و اخلاقی، موارد برگزیده را به اطلاع دانش پژوهان میرساند و ایشان را به مشارکت و ارائه مقاله ترغیب مینماید. در همین راستا افرادی که اثر علمی‌شان برای ارائه در این همایشها پذیرفته شود، به نحو مقضی مورد حمایت و مساعدت موسسه قرار می گیرند. تاکنون با حمایت های موسسه تعدادی از دانش پژوهان در همایش هایی در آمریکا، انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، اتریش،‌ روسيه و ژاپن شرکت کرده اند».

حجت الاسلام راستی تبار خاطرنشان کرد: «برگزاری یا شرکت در نشست های مربوط به گفتگوی ادیان در داخل و خارج از کشور: از باب نمونه، می توان به برگزاری  پنجمین دوره گفتگوهای دینی شیعه و کاتولیک با حضور علما و دانشمدان شیعی و هیئت عالیرتبه ای  از راهبان بندیکت جهان از ایتالیا، آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند، انگلستان، کنیا و امریکا توسط مؤسّسه  یا مشارکت با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در برگزاری و میزبانی پنجمین دوره گفتگو با کلیسای کاتولیک فیلیپین نیز اشاره کرد.

انتهای پیام    ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha