شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجره

حوزه/ مسئولان فرهنگی کلانشهر تبریز باید پاسخ دهند آیا تربیت بزرگانی همچون علامه طباطبایی، علامه امینی، آیت الله قاضی طباطبایی، آیت الله مدنی، علامه جعفری و... در شهر تبریز نمی تواند بهانه بزرگی برای اهمیت دادن به مدارس علمیه در رخداد تبریز ۲۰۱۸ برای گردشگردان اسلامی باشد؟

خبرگزاری حوزه – تبریز:

رخداد «تبریز۲۰۱۸» و انتخاب این شهر به عنوان «شهر نمونه گردشگری کشورهای جهان اسلام» در سال آینده میلادی، اتفاق بزرگ فرهنگی اجتماعی است، اما گویا مسئولان فرهنگی این کلانشهر، یکی از مهم ترین رکن فرهنگی تبریز در این رویداد جهانی را فراموش کرده اند؛ «مدارس علمیه» تبریز با قدمت دیرینه یکی از دیدنی ترین نقاط این شهر محسوب می شوند بویژه مدارسی که داخل بازار بزرگ تبریز احداث شده اند.

مدارس علوم دینی از قدیم ‌الایام در مراکز پر رفت ‌و آمد ساخته می ‌شدند تا مردم به‌ راحتی بتوانند با علمای دینی خود ارتباط چهره‌ به‌ چهره داشته باشند؛ یکی از این مدارس، مدرسه علمیه طالبیه تبریز است که در محوطه بازار تبریز، بنا شده است و بزرگانی چون علامه امینی، علامه طباطبایی، علامه جعفری و آیات عظام میرزاجواد تبریزی و جعفر سبحانی و... از آن برخاسته ‌اند؛ البته این تنها مشتی از خروار است.

البته هنوز هم ساخت و احداث مدارس علمیه جدید در شهر تبریز ضروری به نظر می رسد.

ضرورت گسترش مدارس علمیه

آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می گوید: احیای جایگاه تاریخی و حقیقی حوزه های علمیه ضرورتی است که باید مورد توجه همه دلسوزان باشد.

وی خاطرنشان می کند: طی سال های گذشته اقدامات گسترده ای در جهت توسعه مدارس علمیه و افزایش ظرفیت پذیرش صورت گرفته است، اما باز کافی نیست و نیازمند مشارکت خیرین در این مسأله هستیم.

امام جمعه پیشین تبریز همچنین مشارکت خیّرین در ساخت مدارس علمیه در تمامی نقاط استان را خواستار شده و می گوید: امیدواریم خیرین همانگونه که در ساخت مدرسه و مسکن فعالیت دارند، در ساخت حوزه های علمیه نیز مشارکت کنند.

عضو خبرگان رهبری تاکید می کند: حوزه های علمیه در تربیت مبلغان فاضل و مهذب رسالت خطیری بر عهده دارند، جامعه نیز بیش از هر زمان دیگری نیازمند روحانیت آگاه و متقی است، از این رو برای پاسخگویی به نیاز معنوی جامعه راهی جز توسعه مدارس علمیه وجود ندارد.

 

 مدارس علمیه تاریخی به گردشگران معرفی شود

 

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز می گوید: آذربایجان شرقی به عنوان سرزمینی با جاذبه های متنوع گردشگری که در مسیر ارتباطی ایران و اروپا قرار دارد، می تواند با توجه به شرایط فصلی و موقعیت آب وهوایی به عنوان بخش مهمی از ظرفیت های گردشگری تلقی شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شراقی ادامه می دهد: آذربایجان شرقی علاوه بر موقعیت طبیعی دارای توانمندی ها و جاذبه های متنوع اقتصادی، فرهنگی و تاریخی و اجتماعی  و مذهبی منحصر به فرد در کشور است.

وی  با تاکید بر ضرورت معرفی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی ادامه می دهد:  حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و تاریخی استان ضروری است وعلاوه بر آن باید گردشگران خارجی را جهت بازدید از این میراث دعوت کرد.

امام جمعه تبریز همچنین اظهار می دارد: در حوزه مذهبی نیز نسبت به معرفی مکان های مذهبی همچون امامزاده ها و اماکن تاریخی مدارس علمیه و در حوزه هنری در ارتباط با مفاخر، شعرا و ادبای استان می توان کارهای خوبی در این استان انجام داد.

اولین پایتخت تشیع و شهر نمونه گردشگری جهان اسلام

تبریز به عنوان اولین پایتخت تشیع مطرح است و این شاید به تنهایی، عنوان پرتمطراقی برای انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام باشد، اما در کنار آن باید از داشته های مذهبی و مکتب شیعه نیز جهت شناساندن هر چه بیشتر تبریز بهره برد؛ مدارس علمیه تبریز و نوع معماری آن و قرار گرفتن برخی از این مدارس در بطن بازار و محل رفت و آمد عموم مردم، یکی از زیبایی های شهر تبریز است که به جرأت می توان اذعان کرد هنوز این زیبایی ها برای مردم آذربایجان نیز ناشناخته باقی مانده است.

تحصیل طلاب خارجی در تبریز

اما تحصیل طلبه های غیر ایرانی از کشورهای اسلامی یکی از بهترین فرصت ها برای معرفی مدارس علمیه تبریز به گردشگران این کشورهای اسلامی و بویژه همسایه است.

حجت الاسلام والمسلمین علی انتظاری، مدیر سابق حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در این باره می گوید: ۲۰۰ طلبه خارجی آذری زبان از کشورهای مختلف از جمله روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان در مرکز جامعه المصطفی العالمیه تبریز تحصیل می کنند.

وی می افزاید: تبریز بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، به عنوان مرکز تحصیل طلبه های آذری زبان کشورهای خارجی انتخاب شده است.

حجت الاسلام والمسلمین انتظاری با بیان اینکه استقبال جوانان استان برای تحصیل در حوزه های علمیه موجب کمبود فضای فیزیکی شده است، تاکید می کند: بر این اساس آذربایجان شرقی جزو برترین استان های کشور بوده و در کمیت و کیفیت هم حرف اول را می زند.

قلب آذربایجان و سر ایران!

به هر حال، تبریز در طول تاریخ کشورمان همواره شهری پیشتاز در عرصه‌ های مختلف چون در حوزه شهری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی بوده که معادلاتش با تمام شهرهای جهان و حتی دیگر کلان شهرهای کشورمان فرق داشته است.

به خاطر همین پیشتازی تبریزی ‌‌ها و آذربایجانی ‌ها در پشتیبانی انقلاب و نظام اسلامی و به خصوص رهبر و ولی ‌فقیه نظام جمهوری اسلامی ایران است که حضرت آیت ‌الله العظمی خامنه ‌ای، رهبر انقلاب، این شهر را «قلب آذربایجان» و آذربایجان را «سر ایران» نامیده ‌اند.

                                               

 

دعوت گردشگران اسلامی به حجره ها

مسئولان فرهنگی کلانشهر تبریز باید پاسخ دهند آیا تربیت بزرگانی همچون علامه طباطبایی مفسر المیزان، علامه امینی نویسنده کتاب الغدیر، آیت الله قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی شهدای محراب، علامه جعفری فیلسوف و مولوی شناس، رجبعلی تبریزی فیلسوف، شیخ محمد خیابانی روحانی مبارز در نهضت مشروطه و... در شهر تبریز نمی تواند بهانه بزرگی برای اهمیت دادن به مدارس علمیه در رخداد تبریز ۲۰۱۸ برای گردشگردان جهانی باشد؟

آیا نمی توان با نمود کردن حجره های این بزرگان در مدارس علمیه تبریز که پس از سال ها هنوز حضور آن ها در این حجره ها احساس می شود، گردشگران خارجی به ویژه گردشگران کشورهای اسلامی را به این حجره ها دعوت کرد؟

 

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha