جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
غدیر

حوزه/ کارشناسان دینی و فرهنگی، با تاکید بر این که معرفی جهانی غدیر به برنامه ریزی جامع نیاز دارد، پذیرش ولایت امیرالمومنین(ع)را راهکار نجات جهان اسلام و امت اسلامی از بحران ها و مشکلان کنونی دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، واقعه غدیر از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام است که در آن، پیامبراسلام (ص) هنگام بازگشت از حجة الوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در مکانی به نام غدیر خم، امام علی(ع) را ولی و جانشین خود معرفی کرد و حاضران که بزرگان صحابه نیز در میان‌شان بودند، در آنجا با امام علی (ع) بیعت کردند.

این معرفی بنا به دستور الهی در آیه تبلیغ بود، این آیه، کمی قبل از ۱۸ ذی الحجه سال دهم نازل شد، که به پیامبر(ص) دستور می‌داد، آنچه خداوند بر او نازل کرده، ابلاغ کند و اگر پیامبر(ص) این کار را نکند، رسالتش را انجام نداده، سپس آیه اکمال نازل شد که می‌گفت: «امروز دین شما را کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و دین اسلام را برای شما پسندیدم».

مقام معظم رهبری در ۱۵ آذرماه ۱۳۸۸ در مورد واقعه غدیر فرمودند:‌ " عید غدیر «عید اللَّه الاکبر»؛ از همه‌ی اعیاد موجود در تقویم اسلامی این عید بالاتر است؛ پرمغزتر است؛ تأثیر این عید از همه‌ این اعیاد بیشتر است. چرا؟ چون تکلیف امت اسلامی در زمینه‌ی هدایت، در زمینه‌ی حکومت، در این حادثه‌ی غدیر معیّن شده است."

برخی از کارشناسان دینی خراسان جنوبی بر این عقیده اند که امروزه آن گونه که شایسته است به غدیر پرداخته نشده و باید آن را مانند عاشورا نیز پر رنگ کنیم. حاصل گفتگوی خبرنگار حوزه این کارشناسان را در ادامه بخوانید.

ولایت چشم طمع دشمن را از مسلمانان دور می کند

حجت الاسلام محمدرضا بابایی، امام جمعه شهرستان فردوس، با اشاره به ضرورت معرفی جهانیی غدیر، بیان کرد: در اسلامی هیچ مسئله ای مهم تر از امامت و ولایت که در غدیر توسط پیامبر اعظم (ص) اعلام شده است، وجود ندارد.

وی با اشاره به صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مسئله غدیر یک شاخص است، یک معیار و میزان است، بیان کرد: در این روز بعد از نزول آیه ای، از پیامبر خواسته شد، ولایت مولا امام علی (ع) را اعلام کند در غیر این صورت رسالتش نیز بر باد رفته است، چرا که دین خدا بدون راهنما و تبین کننده نمی توانست تا روز قیامت حفظ و نگهداری شود.

حجت الاسلام بابایی بیان کرد: بر اساس آیات و روایات، بعد از انتصاب امام علی (ع) و مسئله ولایت، کافران از نابود کردن، دین اسلام مایوس شدند.

وی با بیان این که تا ولایت نباشد، دشمن در تفرقه بین مسلمانان طمع می کند، گفت: با استفاده از ولایت می توان در مقابل همه استکبار ایستادگی کرد و زیر بار زیاده خواهی دشمن نرفت و همچین با ولایت یک پارچگی و وحدت در جامعه حاصل می شود.

امام جمعه فردوس با بیان این که به شکرانه الهی در زمان غیبت امام رمان(عج)، زیر چتر ولایت فقیه زندگی می کنیم، افزود: جامعه جهانی، ایران اسلامی را با نماد استقلال و استکبار ستیزی می شناسد و این نشان از وحدت مذاهب در جامعه ایران است.

غدیر عامل وحدت در جامعه است

حجت الاسلام علامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز با اشاره به عظمت واقعه غدیر اظهار کرد: واقعه غدیر در اسناد معتبر اهل سنت و شیعه بارها و بارها ذکر شده است، که این نشان از برجسته بودن این واقعه در طول تاریخ است.

وی واقعه غدیر را باعث وحدت جامعه اسلامی دانست و افزود: دشمنان اسلام در هر زمان واقعه غدیر را عاملی برای تفرقه و مایه برادرکشی و جنگ استفاده کرده، در حالی که این مسئله محور برادری و وحدت بیشتر مسلمانان و حفط اسلام است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، کتاب "الغدیر " علامه امینی را نمونه از کتوب وحد انگیز دانست و افزود:‌ شهید مطهری در مقاله ای  ذکر کرده اند که کتاب "الغدیر" وسیله وحدت مسلمانان است و این نشان از پژوهش دانشمند و استاد گرانقدر شهید مرتضی مطهری در مسئله غدیر است.

وی با اشاره به پژوهش حوزویان و دانشگاهیان پیرامون کتاب الغدیر تاکید کرد: اگر حوزویان و دانشگاهیان منابع معتبر غدیر را مورد پژوهش قرار دهند، باعث وحدت و شناخت بیشتر واقعه بزرگ غدیر در سطح جامعه می شود.

تداوم فرهنگ غدیر نیازمند برنامه جامع

حجت الاسلام احمد رضایی، سرپرست تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم  عید غدیر خم  را متعلق به تمام جامعه بشریت دانست، چراکه مسیر رستگاری از مسیر غدیر خم می گذرد، با بیان اینکه در روز غدیر خم پیامبر اکرم(ص) دو امانت بزرگ یعنی قرآن و اهل بیت(ع) را به مسلمانان سپرد، بیان کرد: پیغمبر(ص) در این روز سفارش فرمود تا زمانی که این ثقل بزرگ را حفظ کنید و رها نکنید برای همیشه سعادتمند خواهید شد و هیچ گاه گمراه نمی شوید.

این کارشناس دینی ادامه داد: در روزغدیر خم پیامبر اکرم(ص) با معرفی علی(ع) به عنوان خلیفه و جانشین خود، روز کمال دین را به مردم اعلام کرد و خداون متعال در آن روز آیه «اکمال» سوره مائده، آيه 3 را نازل فرمود.

حجت الاسلام رضایی با تأکید بر این که امروز وظیفه ما در رابطه با غدیر بسیار سنگین است، عنوان داشت: باید برای معرفی فرهنگ غدیر برنامه جامع داشته باشیم.

ولایت نسخه شفابخش جامعه بشری است

حجت الاسلام هادی نبئی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوسف هم بیان کرد: در عصر کنونی غدیر مورد غفلت واقع شده است و این امر باعث ضعف اجر شدن حکومت اسلامی در جامعه می باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید غدیر را عاشورایی برگزار کنیم، افزود: غدیر و عاشورا دو بال مهدویت است که باعث سعادت جامعه اسلامی و ظهور حضرت مهدی(عج) می شود.

این فعال فرهنگی با بیان این که حفظ خطابه غدیر مورد غفلت واقع شده، افزود: باید با اجرای طرح های مختلف و مسابقات نقاشی، شعر و .. برای کودکان، نوجوانان و جوانان به حفظ و نهادین شدن مفهوم خطبه غدیر توجه شود.

حجت الاسلام نبئی با اشاره به اهمیت توجه به ولایت بیان کرد: ولایت تنها یک ذهنیت نیست، بلکه نسخه ای شفابخش برای جامعه بشری است که باید در زمینه های مختلف هنری مورد بررسی واقع شود.

وی، ولایت امیر المومنین(ع) را مانند دژ محکمی برای جامعه عنوان کرد و افزود: باید هرکس نظام علوی را قبول دارد و در این نظام نیز زندگی می کند، به سمت زنده نگه داشتن غدیر برود.

مردم در زنده نگه  داشتن غدیر همکاری کنند

حجت الاسلام محسن محمدزاده، کارشناس دینی نیز با بیان این که تجربه ثابت کرده که در هر امری که مردم حضور داشته اند، با موفقیت همراه بوده است، گفت: غدیر مهم ترین واقعه در تاریخ اسلام است و زنده نگه  داشتن غدیر نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که باید مردم در این امر همکاری کنند.

وی با اشاره به راه اندازی ستاد مردمی غدیر، بیان کرد: خوشبختانه در خراسان جنوی اقدامات شایسته ای انجام شده است که باید پر رنگ تر شود.

حجت الاسلام محمد زاده بیان کرد: سكوي پرواز انسان به سوي مُلك و رسيدن به قدرت و ولايت و نفوذ در باطن عالَم غيب و شهود، در گرو "عبدخدا" بودن و خداگونه شدن و او را از سر صدق و اخلاص بندگي كردن است.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است باید برای زنده نکه داشتن وقایع مهمی مانند غدیر همانند عاشورا پا در میدان بگذاریم تا این حادثه مهم نیز نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده و هرساله پر رنگ تر از سال گذشته نیز برگزار شود.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha