شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قلعه بالایی

حجت الاسلام قلعه بالایی با اشاره به ناتوانی علوم انسانی موجود در پاسخگویی به نیازهای بشریت، گفت: تا زمانی که بدون وقفه به سراغ انسان می رویم و از دریچه علم و عقل ناقص بشری به او نگاه می‌کنیم شناخت درستی از انسان به دست نخواهد آمد و به تبع آن علوم حاصله نیز درست و سعادت بخش و پاسخ گویی نیاز های حقیقی بشر نخواهند بود.

حجت الاسلام برهان قلعه بالایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در رابطه ضرورت اسلامی سازی علوم انسانی، اظهار داشت: وقتی صحبت از علوم می شود و طبقه علوم آغاز می گردد، شرافت هر علمی را با شرافت موضوع آن می سنجند. مثلاً اشرف علوم علم عرفان است که در مورد ذات اقدس اله بحث می کند. سپس باید موضوعات علوم را دید تا شرافت و اهمیت آن علم معلوم گردد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه افزود: در مورد علوم انسانی چون سر و کار با انسان است و انسان بعد از خدای تبارک و تعالی شریف ترین موجود عالم است، بالطبع اهمیت و ارزش آن والاتر و بالاتر از علوم تجربی است که سر و کار آن با مواد می باشد.

وی با اشاره به اینکه در مورد اسلامی کردن علوم انسانی باید بحث را فراتر برد، خاطر نشان کرد: باید تمام علوم را اسلامی کرد و چاره ای نیست مگر تمام علوم عالم از مجرای انسان کامل و وحی حاصل شود.

حجت الاسلام قلعه بالایی ادامه داد: اهمیت اسلامی کردن علوم انسانی را به تعریفی که این علوم از انسان دارند دانست و تأکید کرد: نگاه اسلام به انسان با تمامی نگاه‌ها متفاوت می باشد. اسلام انسان را بالاترین موجود و مخلوق خداوند تبارک و تعالی می داند و در عین حال او را عبد و دست پرورده خدای خود ممعرفی می کند.

وی افزود: در علوم اسلامی انسان استقلال به ذات ندارد و تمام جهت‌گیری‌های او باید همسو با پروردگار و خدای او باشد. در حالی که در غرب نگاه به انسان نگاه استقلالی است و انسان محور عالم است، در حالی که در علوم انسانی اسلامی محور خدای تبارک و تعالی می باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان کرمانشاه عنوان داشت: تا زمانی که نگاه به انسان استقلالی است و انسان جدای از خدای تبارک مورد مطالعه قرار می‌گیرد شناخت از انسان، شناخت درست کاملی نخواهد بود زیرا برای شناخت هر موجودی باید به دنبال خالق و آفریننده آن موجود رفت و نظر آن خالق را در مورد مخلوتش جویا شد.

حجت الاسلام قلعه بالایی با اشاره به ناتوانی علوم انسانی موجود در پاسخگویی به نیازهای بشریت، اظهار کرد: تا زمانی که بدون وقفه به سراغ انسان می رویم و از دریچه علم و عقل ناقص بشری به او نگاه می‌کنیم شناخت درستی از انسان به دست نخواهد آمد و به تبع آن علوم حاصله نیز درست و سعادت بخش و پاسخ گویی نیاز های حقیقی بشر نخواهند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha