شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شیخ عبدالسلام راجح از علمای سوریه

حوزه/ شیخ راجح گفت: تجربه ایران در حوزه های علمیه و تدریس علوم اسلامی تجربه ای موفق است و ما دوست دارم این تجربه را در سوریه پیاده کنیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، امروز شیخ عبدالسلام الراجح از علمای سوریه و نائب رئیس دانشگاه شام در جریان سفر به قم با حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباط و بین الملل حوزه های علمیه دیدار کرد.

وحدت، نیاز ضروری امت اسلام است

شیخ راجح در این دیدار ضمن تشکر از دعوت ایران و مدیریت حوزه علمیه گفت: ما سربازان و خادمان اسلام هستیم و تمام خواسته و هدف ما این است که وحدت اسلام و مسلمانان را به نمایش بگذاریم، زیرا قدرت ما در وحدت است.

وی افزود: عجیب است امتی که باید ضرب المثل و الگوی وحدت باشد، اکنون کارش به جایی رسیده که دچار تفرقه و دودستگی شده و ما به شدت نیازمند وحدت هستیم.

این عالم اهل سوریه ادامه داد: هنگامی که ما مسلمان در اوج تمدن و پیشرفت بودیم، غربی ها و اروپایی در اوج انحطاط بودند و ایران اسلامی علمای زیادی را در آن دوران پرورش داد که از بزرگ ترین علما هستند مانند رازی و غزالی و سجستانی و جرجانی و ابوداود و نسائی و غیرهم که خیر آنها به تمام دنیا رسید. خلاصه مطلب اینکه اروپا که زمانی در انحطاط بود تلاش کرد و توانست خود را بلند کند و اکنون اتحاد اروپایی را تشکیل داده است، اما ما مسلمانان که با شعار و ارزش وحدت رشد کرده ایم تازه به فکر تحقق وحدت افتاده ایم.

ایران با تلاش برای وحدت به دنبال عظمت اسلام است

وی ادامه داد: امروز شاهد این هستیم که کشوری مانند ایران به دنبال تحقق وحدت اسلامی است و از علما و شخصیت های مختلف اسلامی با صرف نظر از مذهب آنها دعوت می کند و این نشان می دهد که ایران به دنبال مجد و عظمت اسلام است و از این رو من بر این باورم هنگامی که وزیر امور خارجه ایران با وزرای کشورهای اروپایی می نشیند و درباره برنامه هسته ای ایران مذاکره می‌کند، این مایه عزت و آبروی اسلام است، زیرا او پیش از آنکه ایرانی باشد اسلامی است و ما نیز همین گونه هستیم وخود را بیش از آنکه متعلق به کشور خود بدانیم متعلق به اسلام می دانیم.

دلایل زیادی برای وحدت وجود دارد

شیخ راجح  تاکید کرد: اگر مسلمانان می دانستند خداوند چه زمینه ها و اسبابی برای وحدت در اختیار آنها گذاشته است، هیچ گاه متفرق نمی شدند، اما متاسفانه مسلمانان اکنون در یک وادی و اسلام در وادی دیگر است و از این رو هنگامی که رشید رضا صاحب تفسیر المنار به غرب رفت گفت من آنجا اسلام را دیدم، اما مسلمان ندیدم و درکشورهای اسلامی مسلمان دیدم بدون اینکه اسلام باشد.

حوزه علمیه ایران تجربه خوبی در تدریس علوم اسلامی دارد

شیخ عبدالسلام راجح در بخش دیگر از سخنان خود گفت: تجربه ایران در حوزه های علمیه و تدریس علوم اسلامی تجربه ای موفق است و من دوست دارم این تجربه را در سوریه پیاده کنیم چه از طریق ایجاد مؤسسات حوزوی دانشگاهی و چه از طریق تدریس سنتی در مساجد؛ زیرا خداوند مقدر فرموده که «لأغلبن أنا ورسلی» و از این رو هرکس مطمئن باشد که در راه رسولان و پیامبران قرار دارد پیروز می شود و هرکس در این راه نباشد تاریخ و مردم او را دور می اندازند، زیر این قاعده الهی است که آن را جعل کرده و جعل و قانون خداوند بیهوده نیست و کسی که در این راه باشد غالب و پیروز است، زیرا شایستگی آن را دارد.

ایران دوستی و صداقت خود را با ما ثابت کرد

وی با اشاره به سپری شدن هفت سال از جنگ سوریه با دشمنان خود گفت: گواهی می دهم که شما مردم ایران در طول این هفت سال بهترین دوست برای ما بودید که برادری خود را با ما ثابت کردید و ما اکنون ادله محکمی بر صداقت و وفاداری و محبت شما داریم و هیچ دلیلی محکم تر از آن نیست که کسی جان خود را برای برادرش تقدیم کند زیرا هیچ چیزی عزیز تر از جان نیست و برادران ما در حزب الله نیز همین گونه برادری و صداقت خود را ثابت کردند، اما دشمنان احمق ما نمی توانند ارتباط واقعی میان ما و برادران ایرانی و حزب الله را درک کنند و بفهمند که آنچه که ما را دور هم جمع کرده اسلام و پیامبر است.

این عالم سوری گفت: در چنین جنگی که تمام قدرت های جهان به ما حمله کردند کیست که به شیعه و سنی بیندیشد؟ اکنون چیزی که برای ما مهم است، اسلام و قدرت و عزت مسلمانان است، اما کسانی که با زبان طایفه گرایی و مذهبی با ما سخن می گویند احمقانی هستند که چیزی از واقعیت نمی دانند و شرایط زمان را درک نمی کنند و در دایره اقلیمی و منافع خود محدود و محصور هستند. تمام مشکل ما در امت اسلامی همین انسان های احمق و روش تفکر آنها است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha