شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق-مدیر حوزه علمیه تهران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رحیمی صادق با اشاره به حضور دیگر ادیان در پیاده روی اربعین، گفت: ماهیت حادثه کربلا یک ماهیت فرا زمانی، فرا مکانی، و فرا دینی و فرا مذهبی است زیرا در سخنان امام حسین(ع) هیچ گونه نگاه نژادی و قبیله‌ای وجود ندارد، بلکه هدف احیای دین و نجات بشر از گمراهی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تهران، با اشاره به برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی اظهار داشت: شاید دلیل اینکه راهپیمایی عظیم اربعین حسینی با این شکوه و عظمت برگزار می‌شود و در بیان مقام معظم رهبری به عنوان جاذبه مغناطیس حسینی از آن یاد می شود این باشد که به هر حال بعد از چهل روز عزاداری و استفاده از معارف حسینی و تبیین پیام نهضت عاشورا به مردم، این مسیر در روز اربعین به بلوغ و تکامل می‌رسد.

وی ادامه داد: سال گذشته در یکی از تابلوهای مسیر پیاده‌روی اربعین این جمله را بسیار تکرار و نوشته بودند «الحسین یوحّدنا» یعنی امام حسین(علیه‌السلام) همه ما را سر یک سفره جمع کرده است یعنی در این اجتماع عظیم فرقی نمی‌کند شما از کدام کشور باشید، مسلمان باشید یا از ادیان دیگر باشید، فقیر باشید یا ثروتمند باشید، عرب‌زبان باشید یا عجم باشید بلکه یک ویژگی مشترک بین همه وجود دارد و آن اینکه همه این افراد به یک سمت و به سوی یک هدف حرکت می‌کند.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: زیارت اربعین که احیاکننده سنت پیاده روی به سمت کربلای معلی است، این ظرفیت در اربعین وجود دارد که همه دل‌ها را به همدیگر نزدیک کند و ان‌شاءالله زمینه ساز ظهور خواهد بود.

وی با اشاره به حضور ادیان دیگر در پیاده روی اربعین، گفت: ماهیت حادثه کربلا یک ماهیت فرا زمانی، فرا مکانی، و فرا دینی و فرا مذهبی است و دلیل آن این است که در سخنان امام حسین(ع) و در زیاراتی که منتسب به ایشان است هیچ گونه نگاه نژادی و قبیله‌ای وجود ندارد، بلکه هدف احیای دین و نجات بشر از گمراهی است بنابراین جمله کلیدی اربعین این است که امام حسين(ع) همه هستی شان را فدای دین و نجات انسان ها کرد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رحیمی صادق بیان داشت: اگر پیام عاشورا به درستی به گوش همه جهانیان رسانده شود که مراسم پیاده‌روی اربعین این فرصت را فراهم آورده، هر آزاده‌اي با هر ديني و با هر نژادي به نهضت عاشورا و نهضت امام حسین(ع) خواهد پیوست.

وی افزود: آنتوان بارا نویسنده مسیحی سوری‌الاصل که کتاب «حسین در اندیشه مسیحیت» را نوشته است در مصاحبه‌ای می گوید من عاشق مرام حسینی هستم. و این ویژگی و ماهیت قیام امام حسین(ع) است که یک قیام جهانی و برای نجات همه آزادگان جهان می‌باشد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیتی که در حادثه عاشورا وجود دارد و جزو اهداف نهضت امام حسین است ابعاد آن مورد بازشناسی قرار بگیرد به عنوان مثال در قیام عاشورا نگاه حزبی، قومی و قبیله‌ای وجود ندارد و متعلق به همه بشر است، و این همان چیزی است که امروزه در پیاده‌روی اربعین شاهد آن هستیم و همه مردم از همه اقوام در این پیاده روی حضور دارند بنابراین هرگونه حرکتی که موجب تفرقه بین مسلمانان شود و اختلافات قومی و قبیله‌ای را دامن بزند همه اینها مانع از جهانی سازی نهضت عاشورا می‌باشد و باید با این گونه تفرقه‌ها مقابله کرد.

وی با بیان اینکه رسالت اصلی نهضت امام حسین(ع) ایجاد شعور و آگاهی در جامعه و مبارزه با جهل است، گفت: هدف اصلی امام حسین(ع) نجات جامعه از جهل و گمراهی بود. و در نامه‌ای که حضرت به مردم بصره نوشته اند، در آنجا می‌فرمایند «برای احیاء نشانه‌های دین و از بین بردن بدعت‌هایی که در جامعه جود دارد، به من کمک کنید». در پیاده‌روی اربعین در عین حال که شور حسینی در اوج قرار دارد باید نماد تقویت شعور حسینی و معرفت حسینی هم باشد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رحیمی صادق در پایان با اشاره به حضور طلاب و مبلغان در راهپیمایی اربعین حسینی افزود: به طلاب و مبلغان عزیز توصیه می‌کنیم از فرصت ملکوتی زیارت اربعین حداکثر استفاده را در جهت بازسازی و تزکیه نفس خود بهره ببرند. و از این فرصت برای تبیین مکتب اهل بیت(ع) و اسلام ناب محمدی و ارتباط با جوانان و نوجوانان و پاسخ به شبهات آنان استفاده کنند.313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha