شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا تویسرکانی

حوزه/ مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین کشور با بیان اینکه هیچ ابزاری مانند رسانه نمی‌تواند امروز به کمک روحانیت برای انجام رسالتش بیاید.، گفت: حوزه‌های علمیه باید به ابزار رسانه نگاه جدی داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا تویسرکانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، در خصوص اهمیت حضور فعال حوزه علمیه در عرصه رسانه، اظهار داشت: اگر بخواهیم در مورد اهمیت حضور حوزه علمیه در عرصه رسانه سخن بگوییم باید به عنصر زمان در موقعیت کنونی خود دقت کنیم و به این معنا که زمان‌شناس باشیم تا معرفت ورودمان را به این عرصه از هم تشخیص بدهیم.

امروز عصر بازگشت مردم به دین و معنویت است

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین کشور تصریح کرد: در روایت است که امام صادق (ع) فرمود «کسی که زمان‌شناس باشد، دچار تصمیم‌های اشتباهی نمی‌شود و تصمیم اشتباه نمی‌گیرد» و عصر کنونی عصر آخرالزمان است و عصر آخرالزمان عصر بازگشت مردم به دین و معنویت است.

وی افزود: به‌طور طبیعی مردم جهان از ابتذال‌های اخلاقی، رفتارهای زشت مادی گرایانه، ظلم‌ها و ستم‌های سیستم‌های حکومتی فاسق به‌سرعت دور می‌شوند و بازگشتی سریع و معجزه گونه به معنویت و دین پیداکرده و می‌کنند؛ لذا حوزه‌های علمیه در چنین شرایطی که مردم از بی‌دینی به دین‌داری گرایش پیداکرده، مسؤولیت سنگینی بر عهده دارند.

سه وضیفه مهم روحانیت در عصر حاضر

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تویسرکانی خاطرنشان کرد: مسؤولیت سنگین حوزه‌های علمیه در آخرالزمان در قبال مردم؛ اولاً برای استقبال از این بازگشت، ثانیاً برای تبیین دین صحیح و دین کامل، ثالثاً روشنگری در برابر دجال‌های آخرالزمان که دین‌های جعلی، معنویت‌های جعلی و نوپدید و آدرس‌های غلط و انحرافی در مقابل انسان‌ها قرار می‌دهند، است.

وی ادامه داد: در حقیقت حوزه‌های علمیه رسالتشان در دو بعد ایجابی و سلبی خلاصه می‌شود. در مورد ایجابی باید دین صحیح را تبیین و روشنگری کنند و در بعد سلبی باید جهاد و مبارزه علیه افکار غلط و ناصحیح که به نام دین و معنویت منتشر می‌شود را بپردازند.

رسانه؛ موثرترین ابزار انجام رسالت روحانیت

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین کشور افزود: اگر انسان نگاهی به رسانه‌ها در عصر کنونی داشته باشد می‌فهمد که جنگ واقعی امروز جنگ بین افکار صحیح و افکار غلط، دین صحیح و دین جعلی و کاذب است و اگر حوزه‌های علمیه دوست دارند در این عرصه موفق باشند باید به عنصر رسانه نگاه جدیدی داشته باشند.

وی با اشاره به نقش رسانه در راستای تبیین رسالت و اهداف روحانیت، بیان کرد: نقش رسانه در راستای اهداف روحانیت را باید این‌گونه در نظر گرفت که ما برای روحانیت بر اساس آیات نورانی قرآن رسالتی به نام تبلیغ قائلیم این آیه شریفه «وَمَا عَلَینَا إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» در قرآن کریم ده‌ها بار تکرار شده که مضمون این آیه این را تفهیم می‌کند که اولین رسالت مبلغان دینی، تبلیغ دین و روشنگری دینی است و لذا اگر روحانیت به این رسالت بلاغ مبین خوب عمل کنند، قطعاً باید از عنصر رسانه بهترین استفاده‌ها را داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تویسرکانی تصریح کرد: در حقیقت عنصر رسانه بهترین وسیله موفقیت برای روحانیت محسوب می‌شود و ما به‌راحتی از فضاهای موجود رسانه‌ای مانند فضای مجازی و ششبکه های اجتماعی و  انواع و اقسام به‌اصطلاح ابزارهایی که امروز در عرصه رسانه موجود است، می‌توانیم به نحو احسن در ابلاغ پیام دین کمک بگیریم. به نظر بنده هیچ ابزاری مانند رسانه نمی‌تواند امروز به کمک روحانیت برای انجام رسالت خودش بیاید.

چهار رسالت مهم روحانیت در برابر رسانه

وی با اشاره به رسالت روحانیت در قبال رسانه، گفت: اولین رسالت روحانیت در قبال رسانه «حساسیت به عنصر رسانه» است که نقطه مقابلش بی‌تفاوتی و بی‌اعتنایی است؛ بی‌اعتنایی به عنصر رسانه یک غفلت بزرگ برای روحانیت محسوب می‌شود، و لذا نکته اول این حساسیت به عرصه رسانه باید در میان روحانیت به وجود بیاید.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین کشور افزود: دومین رسالتی که روحانیت در قبال رسانه دارد «رصد رسانه در موضوعات دینی و معنوی، فکری، سیاسی و اجتماعی» است. روحانیت باید آگاه باشد که امروز در عرصه رسانه، در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای چه چیزی تبلیغ می‌شود و چه مزیتی به مردم هدیه می‌شود. بدون رصد نمی‌توان انتظار انجام رسالت را برای روحانیت داشت.

وی تصریح کرد: سومین رسالتی که روحانیت در برابر رسانه باید انجام بدهد «پاسخ‌گویی و نقد عالمانه به آنچه از عرصه رسانه می‌گذرد» یعنی باید اول حساس باشد، دوم رصد کند و بعد از رصد کردن، نقد کند و نقد عالمانه و روشنگرانه داشته باشد تا مردمی که با رسانه در ارتباط هستند، قدرت انتخاب صحیح از غیر صحیح را پیدا کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تویسرکانی در پایان گفت: چهارمین رسالتی که روحانیت دارد «معرفی صحیح دین اسلام ناب محمدی به بشریت» است؛ با متانت، ادب، استقلال، منطق و بر اساس آیه شریفه «ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّک بِالْحِکمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ» اگر روحانیت این چهار کار را انجام بدهد موفق به انجام امر الهی که فرمود «وَمَا عَلَی الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِینُ» می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha