شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاحبه امام خمینی(ره)

حوزه/ مـا در اوليـن زمـان لازم، برنامه خود را اعلام خواهيم كرد؛ ولى مهمترين وظيفه دولت آيـنـده ايـن اسـت كـه هـرچـه سـريـعـتـر شـرايـط انـتـخـابـات آزاد را فـراهـم كـنـد.

خبرگزاری «حوزه»؛  مخالفت های امام خمینی(ره) با رژیم شاهنشاهی، از سوژه های رسانه های گوناگون دنیا در سال های پیش از انقلاب اسلامی ایران بود که در این راستا مصاحبه هایی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. «خبرگزاری حوزه» در 30 شماره به صورت روزانه به انتشار برخی از این مصاحبه ها می پردازد.

 

* مصاحبه امام خمينى(ره) با خبرنگار روزنامه اكسپرس در تاريخ 13/10/57

سـؤال: حـضـرت آيت الله ! شما خواستار دولت اسلامى هستيد، ممكن است بگوئيد برنامه اين دولت چه خواهد بود؟

جـواب: مـا در اوليـن زمـان لازم، برنامه خود را اعلام خواهيم كرد؛ ولى مهمترين وظيفه دولت آيـنـده ايـن اسـت كـه هـرچـه سـريـعـتـر شـرايـط انـتـخـابـات آزاد را فـراهـم كـنـد، از قبيل آزادى مطبوعات به معناى واقعى كه با ذكر تمامى واقعيات و حقايق و آگاه ساختن مردم بـه هـمـه مـسائل و آشكار نمودن جنايات پشت پرده سلسله پهلوى و تمامى كسانى كه در ايـن جنايات با آنان همدست بوده اند و محاكمه و مجازات آنان ، تا ديگر نتوانند با عوض كردن چهره خود مردم را فريب دهند و در همين مدت برگرداندن تمامى ثروت هائى كه به وسـيـله جـنـايـتـكـاران بـه خـارج كـشور منتقل شده است و آزاد كردن همه زندانيان سياسى و راهـنـمـائى و تـشـويق جامعه به فداكارى براى ترميم ويرانى هاى دولت هاى گذشته و تلاش صادقانه در جهت ساختن بناى حكومت و جامعه جديد، جلوگيرى قاطعانه از هدر رفتن مـخـازن كـشـور مـخـصـوصـا نـفـت و فـروش آن بـه قـيـمـت عـادلانـه و صـرف پول آن در تجديد حيات اقتصادى و نيازهاى فورى و ضرورى مردم و ده ها وظيفه سنگين و خـطـيـر كـه دولت آينده با آن روبرو است و جز با گذشت و فداكارى و صداقت و همكارى عـمـومـى امـكـان پـذيـر نـيـسـت . حـسـاس تر از همه بهبود بخشيدن به وضع طبقات محروم بـخـصـوص آسـيـب ديـدگـان در طـول مبارزات اخير، آماده كردن فورى كليه مراكز علمى و فـرهـنـگـى از مـدارس تـا دانـشـگـاه هـا براى شروع تحصيلات ، تصفيه سريع ارتش از عـنـاصر خائن و بازگردان استقلال ارتش ، جلوگيرى از ورود كالاهاى تجملى ، تشويق و كمك هاى فورى براى توسعه كشاورزى و دامدارى .

سـؤال: بـه نـظـر شـمـا كـدام كـشـور اسـلامـى اسـت كـه بـهـتـريـن شكل دولتى را دارا مى باشد و چرا؟

جواب: شكل دولت ها چندان اهميت حياتى در حفظ دموكراسى و تامين هر چه بيشتر آرمان هاى انـسـانـى مـلت نـدارد، هـر چـنـد كـه بـعـضـى از آنـهـا نـسـبـت بـه اشكال ديگر ترجيح دارد ولى آنچه مهم اسـت ضـوابـطـى اسـت كـه اگـر در افـرادى كـه بـراى قـبـول مسئولیت انـتـخـاب مـى شـونـد رعـايـت شـود و نـيـز ضـوابـطـى كـه عمل و رعايت آنها بايد براى دولت ها غير قابل اجتناب شناخته شود، بوجودآمدن جامعه اى مـتـرقـى و پـيشرو را مى توان جدا اميدوار بود و همين مساله مهم است كه امروز در دنيا مورد توجه نيست و ما با تكيه بر اسلام مى خواهيم به يارى خداى تعالى حقيقتى خيره كننده را به دنيا معرفى كنيم .

سؤال: از خسته شدن مردم در مقابل مشكلات روزانه نمى ترسيد؟

جـواب: مـلت دليـر و بـا اسـتـقـامـت ايـران در طـول مـبـارزات قـهـرمـانـانـه خـود در ايـن سـال ها بخصوص در يك سال اخير نشان داده است كه هر چه سختى ها و مشكلات در اين راه بـيشتر مى شود، روحيه او قويتر و اراده او استوارتر مى شود زيرا كه روز به روز به درستى و حقانيت راه خود كه راه خداست بيشتر مومن تر مى شود.

سؤال: آيا شما به طرفدارانتان دستور به ملايمت و مدارا داده ايد؟

جـواب: ما تاكنون هنوز دستور خشونت نداده ايم و هميشه ملت ما در برابر تانك و توپ و مـسـلسـل بـا دسـت خـالى و تنها با مشت گره كرده ايستاده است ولى اگر قدرت هاى جهنمى اسـتعمارى دست از حمايت خود از آدمكشان ايران كه شاه در راس آنهاست برندارند، ما هم با شيوه هاى ديگر در برابر آنها رفتار خواهيم كرد.

سؤال: آيا امكان آشتى با شاه وجود دارد؟

جواب: نه ، هرگز ممكن نيست .

سؤال: راجع به رفتار آمريكا چه فكر مى كنيد؟

جـواب: دولت و رئيـس جـمـهورى امريكا تاكنون درست مانند يك دشمن با ملت ايران رفتار كـرده انـد، سـال هـا غـارت مـنـافـع كـشـور ما و تحميل هزينه هاى سنگين مستشاران نظامى و پايگاه هاى نظامى از يك طرف و از طرف ديگر، سرمايه گذارى هاى سنگينى كه حداكثر سـوء اسـتـفـاده هـا را از تـمـامـى امـكـان وسـيـع كـشـور و ملت ما كرده است و امروز هم شاه و عـمـال او را در كـشـتـار بـيـرحمانه مردم ما تشويق و حمايت مى كند و بر ملت امريكاست كه رئيس جمهورى خود را وادار كنند روش خود را تغيير دهد.

سؤال: راجع به روش فرانسه چه فكر كنيد؟

جـواب: اخـبـارى كـه از ايـران و بـعـضى از اتباع فرانسوى ساكن ايران و يا بعضى از فـرانـسـوى هـايى كه به ايران سفر كرده اند، مى رسد، همه حكايت از خوشرفتارى مردم ايـران بـا فـرانـسـوى هـا مـى كـنـنـد و لابـد ايـن ابـراز مـحـبـت هـا از طرف مردم ايران به دليل روشى است كه فرانسه در برابر آنان اتخاذ كرده است .

سؤال: روزنامه نيويورك تايمز 2 ژانويه، تاييد مى كند كه ليبى به شما كمك كرده اسـت، اگـر حـقـيـقـت دارد، اين كمك به چه شكل بوده و تا چه اندازه؟ و آيا كشورهاى ديگر شما را كمك كرده اند؟

جواب: ما از هيچ دولتى تاكنون كمك نگرفته ايم و اين مطلب كذب محض است.

* مصاحبه های بعدی امام راحل با رسانه های خارجی را در شماره های بعد مطالعه کنید.

 

منبع: صحیفه نور/ جلد چهارم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha