جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
درس اخلاق عضو شورای حوزه علمیه مازندران

حوزه/ عضو شورای حوزه علمیه مازندران با انتقاد از حاشیه سازی های اخیر در کشور گفت: کسانی که مسائل انحرافی نظیر نقد معصوم را طرح می کنند می خواهند چراغ سبز نشان دهند که می شود رهبری را هم نقد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام محمد باقر محمدی لائینی، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه مسجد جامع نکا با تبریک فرا رسیدن ولادت حضرت زینب(س) گفت: حرم حضرت زینب(س) امروز به حوزه مقاومت در مقابل جبهه کفر یعنی آمریکا، صهیونیست ها و تکفیری های وهابی تبدیل شده است.

وی با بیان این که مدافعان حرم سال ها است از این حرم  های ائمه اطهار(ع) حراست و پشتیبانی می کنند، افزود: کسی که جوانان ما را عاشق رفتن به سوریه و دفاع در مقابل تکفیری ها می کند همین عنوان دفاع از حضرت زینب(س) است.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با اشاره به به این که امام علی(ع) در سخنی فرمودند که خودتان را به خوبی ها نظیر کار و رفتار خوب، ​اخلاق و روش پسندیده و زیبا عادت دهید، بیان داشت: زبان ها باید عادت کند که همیشه خوب حرف بزند و بیان حرف های بد و نادرست پرهیز شود و چشم ها نیز به خوب دیدن و پرهیز از نگاه به نامحرم عادت کند.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که چشم و زبان باید به خوب سخن گفتن و خوب دیدن عادت کند، خاطرنشان کرد: عادت دادن یکی از کارهای مهم همه به ویژه حوزویان است و ما باید خودمان را به روش های پسندیده عادت دهیم.

امام جمعه نکا با اشاره به این که یکی از روش های پسندیده این است که به آرام صحبت کردن عادت کنیم، ادامه داد: بالابردن صدا برای یک طلبه که مبلغ دین و الگوی جامعه است پسندیده نیست.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که آرام صحبت کردن خیلی مهم است، گفت: باید زیبا صحبت کنیم،​ زیبا برخورد کنیم و خودمان را به اخلاق، رفتار و کردار پسندیده عادت دهیم چون در غیر این صورت نگاه مردم جامعه به ما تغییر پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که طلاب و روحانیان باید عمل به وظیفه  کنند، تصریح کرد: متأسفانه برخی ها بالای منبر خوب سخن می گویند و به مردم سفارش می کنند اما در زندگی خود به آن عمل نمی کنند.

مسؤول حوزه علمیه نکا با تأکید براین که طلاب باید به برخی ویژگی ها و خصوصیات اخلاقی و رفتاری در حوزه عادت کنند، خاطرنشان کرد: این خصوصیات باید در زندگی فردی و اجتماعی یک طلبه نیز تحقق عملی پیدا کند.

امام جمعه نکا با اشاره به این که یکی از مسائلی که طلاب باید به آن عادت کنند این است که نام بزرگان را به بزرگی بر زبان بیاورند، افزود: به عنوان یک طلبه حوزه باید عادت کنیم نام بزرگان، علما و مراجع عظام تقلید را با ادب و نهایت تواضع بیان کنیم.

حجت الاسلام لائینی با بیان این که بزرگان حوزه همیشه نام خداوند متعال و ائمه مصومین(ع) را با صفت های آن بیان می کردند، خاطرنشان کرد: طلاب حوزه نیز باید به این رفتارها و ویژگی ها را رعایت کنند.

وی با بیان این که طلاب حوزه باید در رعایت ادب و اخلاق الگوی جامعه باشند، گفت: اگر ادب را در مقابل بزرگان رعایت نکنیم به تدریج کار به جایی می رسد که امروز بعضی ها می گویند حتی معصوم را هم می شود «نقد» کرد.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران افزود: کسی که لباس امام زمان(عج) را به تن دارد و نان امام زمان(عج)​را خورده و حال بگوید که اگر حضرت هم ظهور کند می شود او را «نقد» کرد و پیغمبر را هم می شود نقد کرد. پس این حرف تناقض است.

حجت الاسلام لائینی ادامه داد: اگر یک انسان منافق باشد که ائمه را معصوم نداند، بله، اما وقتی می گوییم امام معصوم است، معصوم یعنی بی خطا است و هر کاری که می کند عیبی ندارد و صد در صد صحیح است و وقتی می خواهم او را نقد کنم و از او ایراد بگیرم معنایش این است که من آن عیب و ایراد را قبول دارم و نظرم درست است این دو مسأله با هم تناسب ندارد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که اگر آنها معصوم هستند پس ایراد گرفتن شما کار صحیحی نیست و​ تو در جهل مرکب هستی و اگر معصوم نمی دانی باید از همان ابتدا بیان کنی، ادامه داد: متأسفانه یک روحانی به جایی می رسد که می گوید می شود امام زمان(عج) را هم نقد کرد و زبان همه را به نقد به امام معصوم و امام زمان باز می کند. 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه سخنان خود گفت: در هشت سال دوران اصلاحات آنقدر روزنامه ها و نشریات سخنانی را نسبت به دین، امام، قرآن و اسلام نوشته بودند که در حال حاضر هم  آن را نقد می گویند.

حجت الاسلام لائینی با تأکید براین که وقتی نقد کردن به معصوم مجاز باشد به تدریج به کشتن معصوم کشیده می شود، افزود: ابتدا  یک مرتبه خانه حضرت زهرا(س) را که به آتش نکشیدند، افزود: ابتدا نقد کردند و گفتند که تو وارث پدرت نیستی و از پیغمبر شنیدیم که فرمود ما انبیاء ارث نمی گذاریم، پس تو که می گویی فدک مال من است اینطور نیست، ابتدا حضرت زهرا(س) را نقد و بعد جسارت و اهانت کردند و در ادامه نیز در خانه ایشان را به آتش کشیدند.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید براین که باید شرایط و وضعیت نقد را بدانیم، گفت: نقد مربوط به انسان غیر معصوم است و حتی غیرمعصوم نظیر امام راحل و مقام معظم رهبری نیز مطرح باشد​ درست است که معصوم نیستند اما اجازه نداریم که حرمت ولایت فقیه و ولی امر را زیر سؤال ببریم.

عضو شورای حوزه علمیه مازندران خاطرنشان کرد: کسانی که این گونه مسائل انحرافی را طرح می کنند می خواهند چراغ سبز نشان دهند که می شود رهبری را هم نقد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha