شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شورای علی انقلاب فرهنگی

حوزه/ فرهنگ کشور مانند اتوبانی است که همه در آن حضور دارند و رهبر انقلاب دراین اتوبان شلوغ، خط ویژه ای را برای دستگاه مردمی ترسیم کردند تا بتوانند فعالیت کنند به همین دلیل نباید بی دلیل وارد این خط ویژه شد و موانع ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد کاظم خواجه انصاری عصرامروز در همایش جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، چالشها و افق های پیش رو که به همت شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه  قم برگزار شد به موضوع تعامل دستگاه های فرهنگی نظام و تشکل های فرهنگی مردم نهاد موانع و راهبردها با بیان اینکه در زمان فعلی در حوزه فرهنگی، کلید واژه جوان انقلابی، اولویت اول کشور بود گفت: وقتی بیانات رهبر انقلاب را دنبال کنیم می بینیم که جوان مومن انقلابی واژه بدیل مردم نهاد در کلام رهبر انقلاب است و ایشان بارها از این واژه استفاده کردند و کمتر واژه مردم نهاد رابکار بردند.

این محقق با بیان اینکه مسائل پیش روی انقلاب دو دسته اند، بعضی وظایف درون جبهه است و بعضی برون تشکیلاتی است، گفت: موضوع بحث همین برون تشکیلاتی است و ما به دنبال نسبت سنجی و نقش دستگاه های مردم نهاد هستیم.

این پژوهشگر اظهار داشت: در بحث حکومت اسلامی بین امام، امت و جبهه حائل وجود دارد و ما سعی کردیم نقش دستگاه واسط را با ادبیات درون دینی اصل مسئله را تبیین کنیم.

حجت الاسلام خواجه انصاری با بیان اینکه جبهه فرهنگی دارای دو شرط هم افزایی در نظام فکری و نظام احساسات و اجتماعی است افزود: بعد از انقلاب کاری کردیم این بود که مدل ولایت فقیه را  منحصر کردیم، ولی باید بدانیم ولایت فقیه منحصر درمباحث سیاسی و اندیشه سیاسی نیست.

این محقق بابیان اینکه رشد محوری وتربیت نیرو، رهبری و شخصیت و استقلال و آزادی از موضوعات مهم در دستگاه مردم نهاد است،گفت: معمولا در مورد دستگاه مردم نهاد نوعی خلط بحث شده است و بدانیم این بحث نباید منحصر در مسئله خاصی شود.

این پژوهشگر اظهار داشت: در مورد موضوعات رشد و استقلال هم این گونه است. در بحث استقلال لازم است در دو بعُد فکری و اجتماعی استقلال های برای دستگاه مردم نهاد قائل شد.

حجت الاسلام خواجه انصاری در ادامه به بحث موانع اشاره کرد و گفت: هماهنگی ضعیف بین دستگاها، ضعف مدیریتی و ساختاری و اقتصاد از موانع موجود در دستگاهای مردم نهاد است.

این محقق افزود: در آسیب شناسی کلان، مشکل اصلی ضعف مدیریتی است و لازم است روحانیت به لحاظ تئوریک وارد شود و نظریه پرداز برمبنای اسلام کند.

این پژوهشگر اظهار داشت: بحث راهبردها و سیاست نیز دارای راهبرد مکمل گری، تسهیل گری و الهام بخشی است و هر کدام خود دارای شعب و خصوصیات است.

حجت الاسلام خواجه انصاری بابیان اینکه فرهنگ کشور مانند اتوبانی است که همه در آن حضور دارند، گفت: رهبر انقلاب دراین اتوبان شلوغ، خط ویژه ای را برای دستگاه مردمی ترسیم کردندتا بتوانند فعالیت کنند به همین دلیل نباید بی دلیل وارد این خط ویژه شد و موانع ایجاد کرد.

این محقق افزود: سیاست گذاری بالابه پایین برای دستگاه های مردم  نهاد اصلا جایگاهای ندارد، بلکه باید سیاست دارای چارچوب خاصی  باشد.

این پژوهشگر با بیان اینکه سنخ و ماهیت حاکمیتی با دستگاهای مردمی متفاوت هستند، افزود: به همین دلیل نمی توانند مستقیم زیر نظر دستگاه های حاکمیتی قرار گیرد چون این نهاد دارای ویژگی خاصی است که فقط مختص به همین نهاد است و از جلمه آن سرعت، بسیجی بودن و فعال بودن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha