شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ایرانی خواه علوم پزشکی قم

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: قبل از آن که افرادی به نام اسلام در بزرگ ترین مراکز علمی جهان تعریفی از سلامت معنوی ارائه دهند، باید اصول و مبانی سلامت معنوی اسلامی توسط محققان ایرانی تدوین و ارائه شود.

به گزارش  خبرگزاری«حوزه»، دکتر ابوالفضل ایرانی خواه امروز در «پنجمین همایش ملی سلامت معنوی» در مرکز همایش های غدیر قم افزود: سلامت معنوی با ابعاد پیچیده و کاملی که دارد سلامت انسان را از سلامت دیگر موجودات متمایز می کند.

وی با اشاره به بی توجهی به سلامت معنوی در سال های گذشته، افزود: به همت فرهنگستان علوم پزشکی کشور چند سالی است که این مساله دنبال می شود و امید داریم بتوانیم به حرمت و قداست شهر قم که برخوردار از بزرگ ترین مراکز علمی حوزوی و اسلامی است، اقدام فاخری در این راستا انجام دهیم.

وی تاکید کرد: خروجی چنین همایشی باید اقدام جامعه جهانی برای اهمیت دادن به سلامت معنوی باشد و این اصل مهم در درمان بیماران مدنظر پزشکان قرار گیرد.

دکتر ایرانی خواه با اشاره به تلاش غرب برای تدوین اصول سلامت معنوی، افزود: جلسه ها و نشست هایی درباره این مساله در کشورهای مختلف برگزار می شود و بیم آن می رود اگر بزرگان تشیع در حوزه علوم اسلامی و پزشکی همت بیشتری نکنند ممکن است به شکل ناصحیح و ناکامل، تعریفی به اسم اسلام در تعریف سلامت معنوی گنجانده شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: به یقین این تعریف متفاوت از آن چه که در باور اسلامی و شیعی درباره سلامت معنوی وجود دارد، خواهد بود.

وی ابراز امیدواری کرد: مصداق بارز همراهی و هم راستایی وحدت حوزه و دانشگاه را بتوانیم در چنین نشست ها و آیین هایی به کار ببریم و سهم کوچکی در این رسالت سنگینی که به دوش ماست داشته باشیم.

خاطرنشان می شود:  پنجمین همایش ملی سلامت معنوی با رویکرد «آموزش و ارتقای سلامت معنوی اسلامی- نقش دانشگاه و حوزه»، امروز در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم آغاز شد و فردا به کار خود پایان می دهد.

بیش از 110 مقاله با موضوع هایی از جمله روش شناسی سلامت معنوی، نقش آموزه های دینی در سلامت معنوی، نقش منفی سکولاریسم در سلامت معنوی، معنویت در ازدواج، شاخص ها، چالش ها و راهکارها، سلامت معنوی و آینده های خانواده و سلامت معنوی، رشد و تکامل به دبیرخانه این همایش رسیده است.

«مبانی سلامت معنوی، روش شناسی»، «آموزش و ارتقاء سلامت معنوی در خانواده، ازدواج، همسرداری و فرزندآوری»، «آموزش سلامت معنوی در دوران کودکی، مهد کودک و نظام آموزش و پرورش»، «آموزش سلامت معنوی در نظام سلامت و آموزش عالی» و «نقش مسئولان و مشارکت اجتماعی در سلامت معنوی» پنج نشست تخصصی است که در این همایش ترتیب می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha