جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام حسین زاده

حوزه/مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: حوزه‌های علمیه آبشارهای پربرکت علم و معرفت هستند که علوم و معارف را از گنجینه‌های علم الهی، یعنی قرآن و اهل‌بیت (ع)، استخراج می‌کنند و با اندیشه‌ای زلال، بیابان‌های تشنه فکر بشری را سیراب می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، پیش از ظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه برادران حضرت ولیعصر(عج) اسفراین اظهار داشت: حوزه‌های علمیه آبشار پر برکت علم و معرفت هستند که علوم و معارف را از گنجینه‌های علم الهی، یعنی قرآن و اهل‌بیت(ع)، استخراج می‌کنند و با اندیشه‌ای زلال، بیابان‌های تشنه فکر بشری را سیراب می‌کنند.

وی افزود: تعلیم و تعلم در حوزه علمیه، دارای ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فردی است که در مجامع علمی و محیط‌های آموزشی دیگر، کمتر یافت می شود.

حجت‌الاسلام حسین زاده تصریح کرد: ویژگی‌های آموزشی حوزه علمیه در سه محور اساسی ویژگی‌های اخلاقی، ویژگی‌های آموزشی و ویژگی‌های ارزش‌یابی، قابل توصیف است.

وی، اخلاق و معنویت و رابطه استاد و شاگردی را از ویژگی‌های اخلاقی حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: معنویت و اخلاق از دیرباز در حوزه‌های علمیه، حکم‌فرما بوده، همین جاذبه معنوی، خیل عظیمی از طالبان کمال را به سمت‌وسوی حوزه‌های علمیه کشانیده است.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: عجین شدن اخلاص، معنویت و تقوای الهی با نظام آموزشی در حوزه، ترکیبی بی‌بدیل و منحصربه‌فرد است که همچون اکسیر کیمیا، عالمان متعهّد و مهذّبی را در طول تاریخ حوزه‌های علمیه به جامعه بشری، تحویل داده است؛ عالمانی که هر یک مشعلی فروزان، در عصر خویش بوده‌اند.

وی اظهار داشت: سعی طلاب علوم دینی بر ایجاد تقارن میان علم و عمل، التزام به عبادت در کنار تحصیل، قصد قربت الهی در تحصیل و تدریس، حضور با وضو در کلاس درس، ذکر نام و یاد خداوند در ابتدا و انتهای درس، درود و صلوات و توسل به پیامبر اسلام (ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، احترام و تواضع در مقابل استاد و سایر طلاب، احترام به کتاب‌ها و منابع علمی، تعظیم علما و دانشمندان در گفتار و نوشتار، همه و همه نمودهایی از آمیخته شدن اخلاق و معنویت در مسیر فراگیری علم است.

حجت‌الاسلام حسین زاده تصریح کرد: از آن جا که طالبان علم در حوزه، درس را یک عبادت و وظیفه دینی تلقی می‌کنند، خود را به اصول و رعایت ضوابط و مقررات آموزشی، پایبند می‌دانند و از همین رهگذر است که حوزه‌های علمیه در طول قرون متمادی، عاری از هرگونه تشکیلات اداری به معنای متداول بوده، خود را با زنجیره‌ها و سلسله‌های اداری، گرفتار نساخته‌اند و درعین‌حال، همواره به حیات علمی و تشکیلاتی خود ادامه داده‌اند.

وی با اشاره به  رابطه استاد و شاگردی در حوزه علمیه گفت: در نظام آموزشی حوزه، رابطه استاد و شاگرد، رابطه‌ای اخلاقی است و شاگرد مجبور نیست که حضور استاد را تحمل کند؛ چون استادش را خود انتخاب می‌نماید؛ بلکه به او دل می‌سپارد و ارادتی از صمیم جان به او می‌ورزد و در جای جای زندگی، حضور او را طلب می‌کند؛ از او مشورت می‌خواهد و راهنمایی‌هایش را به گوش جان می‌خرد و تا پایان عمر، یاد و نام استادان خود را از ابتدا تا عالی‌ترین سطح تحصیلی، به خاطر می‌سپارد و همواره یادشان را گرامی می‌دارد.

مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه نظام آموزشی حوزه از پنج دوره تشکیل شده، خاطرنشان کرد: دوره مقدماتی، سطح یک، سطح دو، سطح سه و سطح چهار ازجمله دوره‌های آموزشی حوزه علمیه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha