شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بازدید رئیس دانشگاه روهونا سریلانکا از کتابخانه جامع المصطفی

پروفسور "سینانایکاگه گامینی" رئیس دانشگاه "روهونا" سریلانکا با سفر به ایران و حضور در جامعه المصطفی العالمیه، از کتابخانه جامع المصطفی بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین خزایی، رئیس کتابخانه جامع المصطفی، در بازدید پروفسور "سینانایکاگه گامینی" رئیس دانشگاه "روهونا" سریلانکا از این کتابخانه، گزارشی از فعالیت های آن ارائه نمود.

رئیس کتابخانه جامع المصطفی افزود: در کتابخانه جامع المصطفی که زیر نظر پژوهشگاه بین المللی المصطفی اداره می شود، بیش از 118 هزار جلد کتاب و 8 هزار رساله و پایان نامه وجود دارد.

وی با اشاره به این که طلاب و دانش پژوهان جامعه المصطفی العالمیه استقبال وصف ناپذیری از کتابخانه جامع المصطفی می کنند، اذعان داشت: در این کتابخانه، تجهیز کتاب و نوع درخواست ها عموما از سوی اساتید، طلاب و دانش پژوهان المصطفی مطرح و کتابخانه نسبت به تهیه و خریداری آن اقدام می کند.

حجت الاسلام والمسلمین خزایی ادامه داد: اگر یک دانشجو برای تحقیق رساله خود به کتابی خارج از موجودی این کتابخانه نیاز داشت، کتابخانه خود را موظف می داند تا ان کتاب را به هر نحوی حداکثر ظرف سه روز تهیه نماید.

وی آرامش بخشی علمی به طلاب و دانش پژوهان را از مهمترین رویکردهای کتابخانه جامع المصطفی برشمرد و ابراز داشت: با توجه به علمی بودن محیط های دانشگاهی، وجه اشتراکات زیادی بین دانشگاه ها وجود دارد؛ در این کتابخانه نیز ضمن اهمیت دادن به کتابخانه دیجیتال، کتابخانه ای بالغ بر 500 هزار جلد کتاب به صورت دیجیتال در دسترس اساتید، طلاب و دانش پژوهان قرار دارد.

رئیس کتابخانه جامع المصطفی دسترسی به مجلات تخصصی را از دیگر امکانات این کتابخانه دانست و یادآور شد: بر اساس قوانین کتابخانه، دانشجویان می توانند در یک زمان واحد 5 کتاب را به انتخاب خود و به مدت 15 روز از کتابخانه خارج نمایند؛ اعضای هیئت علمی جامعه المصطفی نیز برای تحقیقات بیشتر بیش از 30 جلد کتاب را به مدت 2 ماه می توانند نزد خود نگهداری نمایند.

وی با بیان این که جامعه المصطفی العالمیه به دنبال راه اندازی کتاب خانه ای مجهز و تخصصی در حوزه علوم اسلامی و انسانی است، خاطرنشان کرد: مجموعه های علمی و دانشگاهی هر اندازه در حوزه تجهیز کتابخانه سرمایه گذاری نمایند، باز در مقایسه با نیازها اندک خواهد بود.

ججت الاسلام والمسلمین خزایی در پایان با تأکید بر این که هدیه دادن کتاب بهتر از انبار کردن آن است، اظهار داشت: تعدادی از طلاب و اساتید حوزه و جامعه المصطفی کتابها و یا کتابخانه های شخصی خود را در اختیار این کتابخانه قرار می دهند، که در این موارد، پس از پالایش کتابهای مورد نیاز و کتاب های مازاد، با اذن مالکان، کتابهایی به طلاب و اساتید دیگر اعطا می شود؛ تا کنون بالغ بر 10 هزار جلد کتاب از این طریق هدیه داده شده است.

"پروفسور سینانایکاگه گامینی" نیز در ادامه این دیدار با بیان این که دانشگاه "روهونا" سریلانکا نیز همچون دیگر مراکز دانشگاهی موظف به تهیه کتاب های مورد نیاز دانشجویان است، اذعان داشت: در واحد های دانشگاهی روهونا، نشریات تخصصی و خبری به صورت دیجیتالی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.

رئیس دانشگاه روهونا سریلانکا با اشاره به این که تجهیز بخشی از کتابخانه ویژه اساتید و محققین برایم بسیار جالب بود، خاطرنشان کرد: قصد دارم تا پس از برگشت به سریلانکا، قسمت ویژه و مستقلی را به منظور استفاده اساتید از کتاب های خطی راه اندازی نمایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha