شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام برمایی

حوزه/ طلبه فعال در عرصه سینما و تلویزیون و حوزه خانواده گفت: امروز سینمازندگی یک فراغت بالنده و مناسب توآمان با منش های ایرانی اسلامی است که باید بیش از پیش نسبت به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، دفتر راهبردی و مطالعاتی «بارش افکار سپید»، برای اولین بار با رویکرد دین و روان و نگاهی جامعه ‌شناختی به بهترین فیلم‌های محتوایی جهان می‌کوشد تا باز تعریفی عمیق از مفاهیم زندگی و رفتارهای ما در سبک زندگی رایج در ایران ارائه بدهد.

 «من پیش از تو» به درد کسانی می‌خورد که برای منزلت عشق و جایگاه زن و خانواده مفهوم و معنای جامعی قائلند. در لا به لای گفتگوی کوتاهی با حجت‌الاسلام محمد برمایی، موسس و مدیر مدیر دفتر راهبردی و مطالعاتی«بارش افکار سپید» که سالهاست در راستای ارائه مدل اسلامی ایرانی سبک زندگی مناسب برای خانواده‌ها تلاش می‌کند به نکته مهمی تأکید کرد که ما در «سینما زندگی» می‌کوشیم تا با ارائه آثار ارزشمند هنر نمایشی و تصویری(تئاتر و سینما) به مردم درست زندگی کردن را بیاموزیم.

با معرفی کتاب‌ها و فیلم‌های خوب الگوهای مناسب را به جامعه بشناسانیم. او به این نکته هم اشاره کرد که سینما زندگی جایی نیست که بخواهیم مثل یک برنامه سینمایی عمل کنیم، بلکه تقویت و تحکیم بنیان‌های خانواده و جامعه برای ما اولویت دارد.

مشروح این گپ و گفت را در ادامه می‌خوانید:

اولین گام با یک درام آمریکایی

حجت‌الاسلام محمد برمایی، مدیر دفتر راهبردی و مطالعاتی«بارش افکار سپید» با دعوت از اصحاب فرهنگ و هنر و علاقه مندان به حضور در سینما زندگی، تأکید کرد:  اولین گام را روز جمعه چهاردهم اردیبهشت ماه ساعت 15 در باغ کتاب برداشتیم  تا درباره فیلم Me Before You  یک فیلم درام رمانتیک آمریکایی که تیا شروک براساس کتاب جوجو مویز ساخته است به گفتگو نشستیم.

خانواده‌های ایرانی مخاطب سینما زندگی

وی در خصوص مخاطب سینما زندگی، گفت: مخاطب سینما زندگی صرفاً یک مخاطب سینمایی نیست بلکه مخاطب سینما زندگی تفکر نقادانه‌ای مبتنی بر مهارت تفکر نقادانه دارد؛ این مخاطب قطعاً خانواده‌های ایرانی را شامل می‌شود. این‌ها جزئی از اهداف سینما زندگی است که علاقه‌مندان به این جریان فرهنگی ناب با این رویکردها پا به این ضیافت فرهنگی باشکوه می‌گذارند.

چرا به سراغ فیلم‌ها و کتاب‌های خارجی رفتید؟!

حجت الاسلام برمایی در پاسخ به این سؤال که چرا رفتید به سراغ فیلم و رمان‌های پرفروش خارجی، تصریح کرد: بسیاری به من گفتند که این مسیر احتمالاً با حاشیه‌هایی همراه خواهد شد. اما واقعیت امر این است که در رصد نیازها و حقیقت رفتارهای اجتماعی مردم و مدل و فرآیند رشد سبک زندگی و براساس داده‌ها و غربالگری‌های فرهنگی و اجتماعی‌شان به این نتیجه می‌رسیم که مردم خصوصاً جوانان جامعه ما به شدت اهل خواندن رمان‌ها و کتاب‌های داستانی به روز هستند.

وی افزود: فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی یک سرگرمی دائمی مستمر و یک اوقات فراغتی است که از جانب شهروندان و خانواده‌های ایرانی پیگیری می‌شود. این جریانی است که در جامعه ما حضور دارد و اتفاق می‌افتد. چراکه اندیشمندان، پژوهشگران و مخاطبین حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی خصوصاً خانواده‌ها اذعان می‌کنند که تأثیرگذاری و تأثیرپذیری این داستان‌ها و فیلم‌ها در حداقل 10 سال گذشته در ایران هم سطح سبک زندگی افراد را تغییر داده و هم تأثیر ناخودآگاهی بر باورها، نگرش‌ها و بینش‌ها نسبت به زندگی و دنیا گذاشته است.

سینما زندگی یک فراغت بالنده و مناسب توأمان با منش‌های ایرانی اسلامی

این کارشناس حوزه خانواده با اشاره به اینکه در جامه یک روحانی و در کسوت مسئولیت مرکز بارش افکار سپید که فعالیت چند ساله‌ای در عرصه القای مفاهیم درست سبک زندگی اسلامی دارد، تأکید کرد: به عنوان یک روحانی فعال رسانه‌ای و اجتماعی، در چند سال اخیر دغدغه داشتم که با توجه به وجود منابع و مکتوبات فاخر فرهنگی برای معرفی به مردم، سینما زندگی یک فراغت بالنده و مناسب توأمان با رعایت اخلاق، استانداردها و منش‌های ایرانی اسلامی ویژه جوانان ایرانی ما طراحی و ارائه بشود.

سینما زندگی دورهمی اعضای یک خانواده با همه تفاوت‌ها و همه سلایق

وی در ادامه اضافه کرد: ما قرار است در سینما زندگی این شعار را داشته باشیم؛ با هم فیلم ببینیم، با هم کتاب بخوانیم و با هم گفتگو کنیم. چراکه مهمترین بخش سینما زندگی همین گفتگو کردن و انتقال دانش و مهارت‌های زندگی است. مهمترین بخش سینما زندگی دورهمی اعضای یک خانواده، دورهمی افراد یک جامعه و گفتگو پیرامون دغدغه‌ها و موضوعات آن خانواده و جامعه با درنظر گرفتن همه تفاوت‌ها و سلیقه‌های متنوع در یک محیط کاملاً علمی، فرهنگی و آموزشی بدون تعصبات جاهلانه و قضاوت‌های شخصی و تابع بهترین وعده‌ها، بهترین نظرات و بهترین شیوه‌ها، انجام خواهد شد.

حجت الاسلام برمایی با اشاره به اینکه در سینما زندگی قصد داریم با القاء افکار محتوایی و کاربردی برای زندگی مردم، این خلأ موجود در فضای سینما و هنر را پوشش دهیم، افزود: اصحاب فرهنگ و هنر و علاقه مندان به این حوزه بدانند ما آمدیم تا با ارائه آثار ارزشمند هنر نمایشی و تصویری(تئاتر و سینما) به مردم درست زندگی کردن را بیاموزیم. از طرفی دیگر با معرفی کتاب ها و فیلم های خوب الگوهای مناسب را به نیز به جامعه بشناسانیم.

وی خاطرنشان کرد: مخاطب سینما زندگی دارای سواد رسانه‌ای است، دغدغه فرهنگی دارد و می‌کوشد در زندگی شخصی اش با فرهنگ، آداب و رسوم و معارف ایمانی اسلامی اش، زندگی کند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha