شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش "تقارب فرهنگ ها در سایه قرآن" در بیشکک

حوزه/ مدیر کل دفتر همکاری‌های بین‌الملل دانشگاه مذاهب اسلامی در همایش تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم در قرقیزستان، دانشگاه مذاهب اسلامی را نمونه عینی و علمی تقارب مذهبی و فرهنگی در سایه تمسک به قرآن دانست.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش تقارب فرهنگ ها در سایه قرآن کریم و تاثیر آن در ایران و آسیای مرکزی در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان در تاریخ پانزدهم خرداد ماه 1397  برگزار شد. این همایش به همت دانشگاه بین المللی قرقیزستان و رایزنی فرهنگی ایران در بیشکک برگزار شد.

در این همایش که اندیشمندان و پژوهشگرانی از کشورهای جمهوری اسلامی ایران ترکیه و قرقیزستان حضور داشتند، سخنرانان به تبیین نقش قرآن در تمدن اسلامی و تاثیر آن در پایه گذاری سبک زندگی پرداختند.

تأکید بر آراء و اندیشههای علمای اسلامی، تقارب فرهنگی و اجتماعی مردمان ایران و آسیای مرکزی و گفت و گوی فرهنگ ها در قرآن برخی از موضوعات سخنرانان این همایش بود.

در این همایش آقای حسن علیف رئیس دانشگاه بین المللی قرقیزستان گفت: بزرگترین شاعران عارف همچون حلاج، ابن فارض، عطار، ابن عربی، مولوی و حافظ شاهکارهای خودشان را با تکیه بر قرآن کریم ارائه کردند.

همچنین آقای دکتر یحیی جهانگیری پژوهشگر مطالعات اسلامی و استاد دانشگاه مذاهب اسلامی در مصاحبه خود با خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه این نشست گفت: چرا ما خرده فرهنگ ها را بها ندهیم و چرا در سایه قرآن نیاییم به گفتگو بنشینیم و فرهنگهای همدیگر را بشناسیم و معرفی کنیم؟

یحیی جهانگیری در مقاله ای با عنوان نقش تقارب فرهنگی بومی در ایجاد صلح جهانی که در این همایش ارائه داد چنین ابراز داشت که در قرآن، خداوند به  وحدت خلقت انسان ها اشاره می کند و درباره وجود تفاوت‌های ظاهری خلقت انسان ها این حکمت را بیان می کند که انسان ها یکدیگر را بشناسند و بدانند بهترین آنها کسی است که تقوای الهی را پیشه کند. خداوند در آیه وحدت در قرآن کریم و همچنین آیه 64  سوره آل عمران مسئله وحدت و تقارب ادیان را سفارش می کند. در حقیقت قرآن بالاتر از بحث وحدت میان مسلمانان  وحدت میان مومنان به خدا را مطرح می‌کند. ایمان به خداوند نه تنها عامل تنش و خشنونت نیست، بلکه عامل وحدت و تقارب است.

جهانگیری در فرازی دیگر در این مقاله چنین بیان کرد که کلید موفقیت تقارب فرهنگ ها پذیرش تساوی طرفهای گفتگو در کرامت انسانی است. پیش فرض در هر گفتگوی بین فرهنگی به رسمیت شناختن و احترام گذاشتن به اشکال متنوع دانش و نحوه بیان آنها, آداب و سنتهای طرفهای گفتگو و تلاش برای ایجاد یک فضای بی طرف فرهنگی برای گفتگوست تا جوامع مختلف بتوانند آزادانه در این فضای بی طرف خود را ابراز کنند.

وی در نتیجه گیری خود در این مقاله بیان کرد: تصور اینکه یکسان سازی فرهنگی هم بستگی به دنبال دارد به همان اندازه ساده انگارانه است که تصور کنید تنوع فرهنگی نزاع و جنگ به وجود می آورد.

گزارش این همایش از سیمای ملی قرقیزستان و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد و در رسانه های مختلف نیز منعکس گردید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha