شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
وضع معیشتی مردم

حوزه/ امام علی(ع) به مالک اشتر می‎فرماید: «محرومین را دریاب و با آن‎ها به درستی صحبت کن، پیوسته از آنها دلجویی کن که مسئولیت سنگینی بر دوش زمامداران است»، لذا باید به مردم توجه کرد و مسئولین به گونه‌ای رفتار کنند که فاصله آنان با مردم کم شود.

خبرگزاری «حوزه»_کرمان/ در طول تاریخ ایران همواره روحانیت به عنوان حامی مردم در فراز و نشیبهای گوناگون اجتماعی بوده و مردم و علمای دین دوشادوش یکدیگر در مقابل هر مشکلی ایستادهاند و رشد و قدرت امروز ایران، مرهون راهنماییهای مراجع زمان و همدلی و همراهی مردم از آنها بوده است.

انقلاب اسلامی که به عنوان بزرگترین دستاورد این همراهی به شمار میرود، در درون خود با توطئه دشمنان و بی تدبیری برخی مسئولین، با مشکلات و فراز و نشیبهای مختلفی روبرو بوده که همگی این موارد نیز همچون گذشته با رهبری مراجع عظام و اعتماد مردم به آنها برطرف شده؛ یکی از مسائلی که امروزه مردم با آن روبرو هستند و دشمنان به آن امید زیادی بستهاند، مساله گرانی و مشکلات اقتصادی است که به همین منظور خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان به سراغ چند تن از مسئولین و اساتید حوزه استان رفته  و  پیرامون این موضوع با آنان به گفتگو نشسته است.

عدم ثبات قیمت اجناس

حجت الاسلام والمسلمین حسین اللهوردی، مدیر حوزه علمیه کرمان به علل گرانی به عنوان یک پدیده اجتماعی پرداخت و گفت: پدیدههای اجتماعی معلول علتهای مختلفی هستند. از جمله پدیدههای اجتماعی که امروزه در کشور پیش آمده، پدیده عدم ثبات قیمت اجناس عمومی که مردم به آنها نیاز دارند. از این پدیده به گرانی تعبیر میشود. قطعا بعضی از عوامل دست ما نیست و تعمدی بوده و حاصل فعالیتهای دشمنان از خارج است. اما در بعضی از عوامل هم ما میتوانیم نقش داشته باشیم. منظور از ما مجموعه مسئولین، کسانی است که تریبون و نفوذ کلام دارند.

رفع مشکلات عملکرد جدی مسئولین را میطلبد

وی به وظیفه مسئولین اشاره کرد و افزود: مسئولین باید وظیفه خود را انجام دهند. همانطوری که خوشبختانه الان مجلس تعطیلات تابستانی را رها کرده و به حل مشکلات مردم پرداخته است. سران سه قوه و فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی هم در حال انجام وظیفه هستند، اما باید بدانند که برای رفع مشکلات موجود باید جدی تر عمل کنند.

وی در رابطه با نقش فعالان اقتصادی و مردم گفت: کسانی که ارزاق عمومی دستشان است، اعم از تجار و‌ بازرگانان، باید خود را از مردم بدانند و مردم و ‌کشور را از خود بداند. آنها هم باید برای اینکه بر شغلشان آثار معنوی باشد به دنبال منفعت زیادی نباشند و خدای ناکرده به ایجاد مشکلات در بازار دامن نزنند. مردم هم که ناگزیرند از بازار مایحتاجشان را تهیه کنند باید طبق دستور اسلام قانع باشند. اگر اینها دست به دست هم دهد مشکلات گرانی حل می‎شود.

عوامل گرانی ریشه یابی شود

حجت الاسلام و المسلمین احمد شیخ بهایی، استاد حوزه علمیه کرمان شناخت و بررسی علل مشکلات را امری ضروری برشمرد و بیان کرد: در هر حادثه‌ای که اتفاق می افتد، انسان باید دنبال علل و عوامل آن باشد و درصد تاثیرگذاری هر یک از علل و عوامل را در قضیه بررسی کند و برای هرکدام براساس درصد تاثیر گذاری آن دنبال راهکار باشد. همین قصه در گرانیهای اخیر و فشار اقتصادی که وارد شده است، صادق است. ما باید بررسی کنیم که علل و عواملی که منجر به این مساله می‌شود چیست.

وی، نقش دشمنان در مشکلات اقتصادی را یکی از علل موجود برشمرد و بیان کرد: بخشی از این مشکل به توطئه دشمن بازمی‌گردد، آمریکا و متحدانش از طریق تحریمها، بستن مبادلات بانکی، بالا بردن هزینه معامله با ایران، در تلاطم بازار و مسایل اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارند.

اتحاد و هماهنگی مسئولین راه حل برون رفت از مشکلات

امام جمعه موقت کرمان به سوء مدیریت مسئولین اشاره کرد و افزود: بخشی از آن به سو مدیریت مسئولین بازمی‌گردد. کسانی که در تیم اقتصادی دولت حضور دارند، با فرض این که متخصص هستند و با حسن نیت کار می‌کنند، اما نسبت به کار با یکدیگر هماهنگ نبوده و این ناهماهنگی، باعث ایجاد مشکلات اقتصادی شده است. راه حل آن‌هم تشکیل یک تیم اقتصادی قوی است که  کارآمد، اقتصاد دان، متعهد، جهادی و دارای بینش و بصیرت باشد و توطئههای دشمن را بفهمد و براساس آن برنامه‌ریزی کند‌. اینکه قرار باشد مسئولین با یکدیگر به مشکل بخورند و با هم لجاجت کنند، آسیبش تنها به مردم می‌رسد.

 برخورد قاطع با اخلال گران اقتصادی

وی، وجود اخلال گران و سودجویان را علت سوم مشکلات پیش آمده دانست و به وظیفه نیروهای امنیتی و قوه قضائیه در این باره اشاره کرد و گفت: بخشی از علت مشکلات اقتصادی به افراد اخلال گر در نظام اقتصادی بازمی‌گردد. کسانی که از رانت استفاده می‌کنند، کسانی که منتظر فرصت هستند و با تلاطم در بازار و با نوساناتی که ایجاد می‌کنند پول‌های کلان به جیب می‌زنند. باید نیروهای نظامی و امنیتی این‌ افراد را شناسایی و قوه قضاییه با این‌ها برخورد قاطع کند.

استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: دستگاه قضایی باید طوری با اخلال گران اقتصادی برخورد کند که بازدارندگی داشته باشد‌. اگر قانون برای اعدام اخلال گر اقتصادی هست، در موردی که جرم آن مشخص است نباید تعلل شود و باید قاطعانه عمل شود.

حجت الاسلام شیخ بهایی به چهارمین علت اشاره کرد و بیان داشت: بخشی از مشکلات هم حاصل جنگ روانی دشمن است. دشمن با ابزاری که در اختیار دارد، با ماهوارهها و فضای مجازی، جوی را ایجاد می‌کند که هراس در مردم ایجاد شود، تا تقاضا بالا برود و در قیمتها تاثیر بگذارد و سود ببرند. در مقابل این هم باید اقدامات خنثی کننده چه در فضای مجازی چه در سطح رسانهها، آموزشهای مورد نیاز به مردم داده شود.

لحن مسئولین امید بخش و اطمینان آور باشد

استاد حوزه علمیه کرمان تصریح کرد: مسئولین بایستی به مردم اطمینان دهند. لحن آنان باید محکم و با اعتماد به نفس بالا باشد و همچون مقام معظم رهبری امید را به جامعه بدهند و جامعه را آرام کنند.

وی به ناراحتی مردم از ناکارآمدی برخی مسئولین اشاره کرد و افزود: البته قشرهایی از مردم از ناکارآمدی، سوء مدیریت و ناکارآمدی بخشی از قوانین و بخشنامهها و عدم اجرای صحیح قوانین، گله دارند که باید حرف آنها شنیده شود. مسئولین باید بین مردم حضور پیدا کنند و نگذارند دشمن  از طریق سوء استفاده از هیجانات مردم، آنها را به سمت اغتشاش بکشاند و پروژه خود را کلید بزند.

نیاز به شفاف سازی در برنامههای دولت

امام جمعه موقت کرمان، شفافیت سازی را اصلی مهم برشمرد و گفت: دولت باید دولت شیشه ای باشد و زمینه رانت را از بین ببرد. ما نباید دشمن را محرم فرض کنیم و مردم را نامحرم؛ الان بسیاری از قراردادها به اسم محرمانه نه فقط از عموم، بلکه از خواص هم مخفی نگه داشته می‌شود و زمانی که لطمه خورده می‌شود تازه جامعه متوجه محتویات زیان بار قرار داد میشود. اگر دولت بنا را بر این بگذارد که رفتارش شفاف باشد، همین نظارت نخبگان و منتقدان بر دولت و‌ مجلس جلوی خیلی از انحرافات را می‌گیرد.

عمل به سیاستهای اقتصاد مقاومتی تنها راه علاج مشکلات اقتصادی

وی، تنها راه علاج مشکلات اقتصادی را عمل به سیاستهای اقتصادی مقاومتی دانست و تصریح کرد: راه علاج عقلی و شرعی همه مشکلات اقتصادی عمل کردن به سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. این سیاستها مختص به ایران نیست، هر کشوری که از این سیاستها تبعیت کند از توطئههای دشمن ایمن می‌ماند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ بهایی خاطر نشان کرد:  الان اتاق جنگ آمریکا در بخش اقتصادی تشکیل شده و ما هم باید در مقابل آن‌ها قرارگاه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم. این مساله در کل کشور و در همه سطوح و در همه برنامههای اقتصادی باید حاکم شود و ما راهی جز این نداریم و این راه بسیج عمومی را می‌طلبد.

وی یادآور شد: امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و مردم با خریدن و تولید کننده با بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمت تمام شده و و دولت با حمایت و جلوگیری از واردات بی رویه اقدام‌ کنند. این بهترین شیوه در مقابل هجمه اقتصادی دشمن است.

نقش بانکها در ایجاد شکاف طبقات اجتماعی

حجت الاسلام احمد مومنی، معاون تهذیب حوزه علمیه کرمان به نقش بانک ها در ایجاد شکاف طبقات اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: یکی از عللی که وضعیت جامعه را به اینجا رسانده، موضوع شکاف طبقاتی اجتماعی است. یکی از مسائلی هم که در به وجود آوردن آن نقش کلیدی داشته است، نقش پول‌های سرگردانی است که بانکها آنها را جمع کردهاند و حجم ۱۶۵۰ میلیارد نقدینگی را به وجود آورده‌اند. بانک‌ها به‌جای آنکه این منابع را در تولید، علم، اقتصاد، مراکز دانش بنیان و... وارد کنند، به حبس پولها و سیستم سود دهی و سود گیری از مردم روی آوردهاند. این سیستم سبب شده حجم عظیمی از مسائل مالی در کانالهای اصلی اقتصادی در جریان نباشد و در نتیجه با یک تحریم مشکلات اقتصادی به وجود آید.

وی در رابطه با وظیفه مسئولین نسبت به مردم به نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و اظهار داشت: سؤال این است حال با وجود این مسائل وظیفه مسئولین چیست. امام علی(ع) در نامهای به مالک اشتر در رابطه با بحث محرومین می‌فرمایند: «خدا را، خدا را، در باب طبقه فرودست، کسانی که بیچارگان‌اند از مساکین و نیازمندان و بینوایان و زمینگیران. در این طبقه، مردمی هستند سائل و مردمی‌هستند، که در عین نیاز روی سؤال ندارند»

وی ادامه داد: حضرت تاکید دارد به توجه به محرومین. دلیل آن هم در بیان ایشان مشخص است، که اگر به طبقه پایین جامعه توجه نشود، برخی به سمت گدایی و ایجاد مشکلات اجتماعی میروند. امروزه ما در شهرهایمان شاهد مسایلی چون حاشیه نشینی و مناطق محروم هستیم که این موضوع از عدم توجه بعضی از مسوولین به قشر متوسط به پایین جامعه نشات میگیرد.

حجت الاسلام مومنی به فرازی دیگر از نامه امام علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد و بیان داشت: امام علی(ع) در جای دیگر میفرماید: «مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنها باز دارد که هرگز کارهای فراوان و مهم عذری برای ترک کارهای کوچک نخواهد بود» آیا واقعا امروز هم از طرف مسئولین شاهد همین رفتار هستیم؟ خیر، در خیلی از موارد توجهی به مردم نشده است و با مردمی هم که طلبکار هستند برخورد نامناسب صورت می‌گیرد.

عدم پاسخگویی مسئولین موجب ایجاد فاصله میان مردم و نظام

وی عدم پاسخگویی دولت را موجی ایجاد فاصله و شکاف در میان مردم و دولت برشمرد و افزود: مقام معظم رهبری در همین اواخر دولت را مکلف فرمودند که نسبت به وضعیت ارز و طلا پاسخگو باشد؛ اما متاسفانه با گذشت چند روز هنوز پاسخی نشنیدهایم. این مساله نشان از کمرنگ شدن ارتباط دولت و مردم دارد. دولت باید با مردم باشد و مردم را نسبت به مسائل توجیه کند. زمانی که اینگونه نباشد برخی از مردم که توجیه نیستند، در خلق پول و ثروت دست به کارهایی می‌زنند که خلاف مصالح اجتماعی است.

دولت باید مردم را ولی نعمت خود بداند

معاون تهذیب حوزه علمیه کرمان نسبت به نگاه دولت به مردم گفت: دولت باید تغییر رویه دهد و باید نگاه اسلامی به مردم داشته باشد، مردم را ولی نعمت خود بداند. آنها را مزاحم خود نداند وقتی می‌خواهد یارانه بدهد شب عزای دولت نباشد.

وی، منشا تبدیل مشکلات اقتصادی به مشکلات اجتماعی را از عدم ارتباط دولت با مردم برشمرد و گفت: امام علی(ع) در قسمتی دیگر به مالک اشتر متذکر میشود: «در مشکلات به گونه‌ای برخورد کن که در پیشگاه خدا عذر داشته باشی، زیرا این گروه در میان جمعیت بیشتر از دیگران به عدالت نیازمند و حق آنان را به گونه‌ای بپرداز که در نزد خدا معذور باشی» متاسفانه آنچیزی که امروز در میان دولت و مردم کمرنگ شده است نگاه الهی در صدر و خدمت به مردم در سطح جامعه است. وقتی اینگونه شود شکاف طبقاتی، اجتماعی و گفتمانی پیش می‌آید و لذا مردم آرام آرام از مسئولین فاصله می‌گیرند و مشکلات اقتصادی به مشکلات اجتماعی تبدیل می‌شود. مسوولین باید قدر مردم را بدانند ما مردمی وفادار داریم که قدر نظام و قدر شهدا را میدانند.

حجت الاسلام مومنی، به وظیفه روحانیت در برابر محرومین اشاره کرد و خاطر نشان کرد: امام علی(ع) به مالک اشتر میفرماید: «محرومین را دریاب و با آنها به درستی صحبت کن، پیوسته از آنها دلجویی کن که مسئولیت سنگینی بر دوش زمامداران است»، لذا باید به مردم توجه کرد و مسئولین به گونه‌ای رفتار کنند که فاصله آنان با مردم کم شود.

عدم توجه به منویات رهبری علت اصلی مشکلات موجود

حجت الاسلام روح الله زمزم زاده، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان عدم توجه به منویات مقام معظم رهبری را علت اصلی مشکلات اقتصادی دانست و گفت: مسلم این است که عدم توجه به منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری علت اصلی اتفاقاتی است که اخیرا در جامعه ما افتاده است و باید گفت اعتماد به دشمن نتیجه ای بهتر نخواهد داشت. در این وضعیت پیش آمده مردم و اقشار کم درآمد و ضعیف با بیشترین صدمات روبرو هستند.

روحانیت درد مردم را درک می کند

وی به نقش روحانیون در شرایط فعلی اشاره کرد و بیان داشت: روحانیت به عنوان یک نهادی که همیشه در کنار مردم بوده و درد و مشکلات جامعه را درک‌ کرده، باید در شرایط فعلی نیز این وضعیت را حفظ کند و زبان گویای مردم باشد.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه کرمان به جایگاه مراجع عظام تقلید در پشتیبانی و حمایت از مردم اشاره کرد و گفت: مراجع عظام تقلید همیشه پشت و پناه و در کنار مرجعیت، ملجاء مردم بودهاند. امروز هم مردم توقع دارند مراجع در این صدمان اقتصادی زبان و بیان آن‌ها باشند تا ان شاءالله مسئولین ما بیدار شوند.

وی افزود: طبق فرموده بسیاری از متخصصین متعهد مابیش از اینکه از تحریم ها ضربه ببینیم از بی تدبیری ها و در برخی مواقع از خیانتهایی که بعضی افراد در مشاغل مختلف حضور دارند ضربه خوردهایم. روحانیت به تبع مراجع باید هم درد مردم را به زبان رسا به گوش مسوولین برسانند و هم باید به مسئولین بفهمانند اگر در رفع مشکلات مردم ناتوانند، اولین فردی که به آن‌ها اعتراض خواهد کرد همین روحانیت خواهد بود. روحانیت از مردن جدا نیست و در کنار آنها است.

وی خاطر نشان کرد: هر روحانی که امروز خود را کنار بکشد و ‌درد مردم را داد نزد، به وظیفه خود عمل نکرده. نباید بعضی مناسبات بین ما و مسئولین باعث شود به ناحق از بعض مسئولین حمایت کنیم که مستحق عذاب الهی خواهیم بود.

گزارش: محمد هادی سلطانمرادی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • SAABER IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    در جلسه هیأت‌ عالی نظارت مجمع تشخیص بندهایی از قانون مبارزه با پولشویی بررسی شد. بندهایی از قانون مبارزه با پولشویی بررسی شد در جلسه امروز هیأت‌ عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، بندهایی از قانون مبارزه با پولشویی بر مبنای گزارشی از کمیته پولی، بانکی و بیمه کمیسیون اقتصاد کلان، بازرگانی و امور اداری مورد بررسی قرار گرفت.
  • SAABER IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
    0 0
    جلسه سران قواجلسه سران قوا جلسه سران قوا| معافیت ده ساله سران قوا مالیاتی برای سرمایه‌گذاران سران قوا فراهم شد امکان تغییر کاربری سران قوا پرداخت اقساطی و معافیت ده ساله مالیاتی برای سران قوا سرمایه‌گذاران جلسه سران قوا فراهم شد.