شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اردوی آموزشی، تربیتی و بصیرتی «لاحقان ولایت» در مجتمع سیدالشهداء(ع) آبعلی

حوزه/ اینجا کسی شلوار لی پاره نپوشیده بود و خبری از هیاهوهای کاذب روزمره نبود. اینجا روی شانه هایشان عبا و چفیه بود و مبانی معرفتی و اندیشه انقلابی را زمزمه می کردند و برای تحقق اهداف اسلامی، امت، تمدن اسلامی و دولت اسلامی آماده می شدند ...

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، تاکنون از برگزاری دوره آموزشی تربیتی بصیرتی «لاحقان ولایت»، 4 سال می گذرد و دوره پنجم آن نیز با حضور طلاب منتخب مدارس علمیه سراسر کشور، با شرکت ۶۰۰ طلبه منتخب از پایه های ۱تا ۶، در مجتمع سید الشهداء(ع) آبعلی برگزار شد.

لحظه به لحظه  با طلاب اردوی تربیتی- بصیرتی

تیم خبری خبرگزاری حوزه برای تهیه گزارشی از اردوی «لاحقان ولایت» ساعت ۵:۳۰ صبح یکی از روزهای تعطیل با یک دستگاه خودروی پژو نوک مدادی،  قم را به مقصد مجتمع سید الشهداء آبعلی ترک کرد.

راننده می گفت: امروز تعطیل است، براساس تجربه، روز پرترددی در محورهای منتهی به آبعلی خواهیم داشت، ولی با این وجود ساعت 9 صبح به آبعلی خواهیم رسید.

راننده آدم  لطیف و خوش مشربی بود، وقتی وارد ماشین شدیم، از همان ابتدا گفت، برای سلامتی خودتان و خانوده تان، رهبر انقلاب و تعجیل در فرج حضرت بقیه الله صلوات و چون مسیر پرتردد بود و برای این که سفر راحت و همراه با امنیت را آغاز می کردیم، راننده پیشنها داد سفر را به نام و روضه اهل بیت(ع) متبرک و آغاز کنیم و بعد قطرات اشک دوستان حال و هوای جلسه کوچکمان را تغییر داد، شما نشیده بگیرید، انگار« عنایتی شده بود».

برای رسیدن به مجتمع آموزشی سید الشهداء(ع) واقع در شهر آبعلی، لازم بود از شهرهای تهران، جاجرود، پردیس، بومهن عبور می کردیم.

تابلوهای مسیر، قم تا تهران را 120 کیلومتر نشان می دادند . وقتی وارد ورودی تهران شدیم، راننده پیشنهاد داد به جای عبور از اتوبان بسیج - امام رضا(ع)، از اتوبان شهید یاسینی به سمت شهر کوچک جاجرود و بعد آبعلی برویم.

 برای رسیدن به مقصد نهایی از تهران به شهرآبعلی، 50 کیلومتری راه نرفته داشتیم. در طول مسیر، قله دماوند که نشانه استقامت، دلیری و مقاومت در برابر ظلم و بیدار گری ملت همیشه قهرمان ایران اسلامی است، خود نمایی می کرد.

 دماوند بزرگی و عظمت را از شخصیت علمی، عرفانی و الهی حضرت آیت الله جوادی آملی، از مراجع تقلید و علامه، فیلسوف و بزرگ مفسر قرآن کریم این زمانه به دست آورده بود. دماوند با نام علامه جوادی آملی عجین شده بود تا این روزها مردم از فیض این عالم ربانی در روستای احمد آباد دماوند بهره مند شوند و دل در صفای حضرت دوست بسپارند.

پرورش روحانی انقلابی در حوزهای علمیه

رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت دوره های تربیتی و بصیریی درحوزه های علمیه فرمودند«حوزه های علمیه باید روحانیونی پرورش دهند که با مسائل سیاسی عالم آشنا باشند و دنیا را بشناسند».

ایشان افزودند:«یکی از اشکالات کار حوزه نشاختن وضع زمان، نشاختن فضای جغرافیای سیاسی وفکری دنیا و همچنین نقطه ای تمرکز وخط نگاه وامتداد تیر دشمن، ما را خیلی دچار مشکل می کند».

حرف راننده درست بود چون ساعت 9 با همه زیبایی که محورهای تردد منتهی به آبعلی داشت، به درب ورودی مجتمع سید الشهداء(ع) رسیدیم. طبق معمول نگهبان برای ورود از ما نامه تردد خواست و بعد از هماهنگی با مسئولان مجتمع، مجوز ورود تیم خبری صادر شد.

بعد از 5 دقیقه مسافت، به بعضی  نشانه ها که گواهی می داد اینجا همان مکان استقرار طلاب دوره است، رسیدیم، نشانه اش این بود گروهی از طلاب نوجوان با عبا البته با چاشنی خنده و گعده درکنار رودخانه و حوضی کوچک که در آن ماهی های قرمز رنگ هم از سر وصدای آنها به جوش و خروش آمده بودند، مشغول شستن ظرف و لباس بودند.

محل استقرار را سؤال کردیم، عباس یکی از طلاب با طمأنینه خاصی پاسخ داد، این جاده را به سمت پایین سرازیر شوید. بعد از مدتی ، چشم مان به دو ساختمان 8 طبقه افتاد که کمی از هم فاصله داشتند. از مصالح، ابزار و کولرهای باز شده مشخص بود، از این ساخت ساختمان عریض و طویل زیاد نمی گذرد. در هر طبقه ای 16 حجره، 18 متری روبروی هم قرار داشت و طلاب در 12 و بعضا 15 نفره در آن تقسیم شده بودند.

قطب نما، مسیر حرکت

در هر طبقه ای پله و بعضا آسانسوری وجود داشت. سخنان و عکس های شهداءِ منتخب از ادوار مختلف در مورد حفظ و پیروی از ولایت فقیه با چیدمان خاص در کنار راه پله ها چشبانیده بودند، نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.

وقتی وارد طبقه اول شدیم، تابلو هایی نصب شده بودند، روی یکی از این تابلوها، قطب نمایی بزرگ کشیده شده و عقربه شمالی روی مدار360 و جنوبی روی 180 درجه را نشان می داد.

 از حجت الاسلام سلطانی اهل مشهد و مقیم حوزه علمیه قم و یکی اساتید این دوره سؤال کردم، منظور از این درجه ها چیست؟ گفت این درجه شمالی افق دید آینده را نشان می دهد و این مدار جنوبی مسیری که در آن قرار داریم ودر حقیقت راه درست را برای انسان ترسیم و هشدار می دهد اگر از این مدار تعیین شده خارج شوید، راه انقلاب و سعادت را گم کرده و از مسیر منحرف می شوید.

 در بالای این قطب نما نوشته بودند« لایحمل هذالعلم الا اهل البحر والبصیر والعلم بمواضع الحق». این عبارت نشان می داد، آنچه دراین جا در حال اتفاق افتادن است، با مکانهای دیگر بسیار متفاوت تر است.

در سایر طبقات، اوضاع کمی تا قسمتی همراه باگرد و غبار محلی متفاوت تر بود. سخن و جملات اخلاقی ائمه معصومین (ع) درج شده بود و در طبقه سوم که نمازخانه و حسینیه به نام رهبر انقلب متبرک شده بود، قرار داشت جملاتی از توصیه های اخلاقی و معرفتی رهبر انقلاب و بزرگان دین مانند شیخ فضل الله نوری، قاضی طباطبایی و شهیدقدوسی و دیگران متبرک شده بود.

اینجا دیگر از زَرق و برق دنیا خبری نبود

اینجا دیگر از زَرق و برق دنیا خبری نبود، اینجا صحبت از هیاهوی فوتبال و گرانی نبود، صحبت از تشکل، حلقات و تربیت نیرو و کادر سازی برای تحقق فرایند اهداف اسلامی بود. اینجا کسی شلوار لی پاره نمی پوشید و خبری از روزمرگی نبود. اینجا روی شانه هایشان عبا و چفیه بود و مبانی معرفتی و اندیشه انقلابی را زمزمه می کردند و برای تحقق اهداف اسلامی، امت، تمدن اسلامی و دولت اسلامی آماده می شدند.

در راهروی طبقه سوم منتهی به حسینیه امام خامنه ای، روی زمین عبارت های مانند، دروغ، تهمت، نماز شب، روزه، اخلاق، هوای نفس، انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی، دولت اسلامی، و سایر کلمات رزائل اخلاقی و ارزش های انسانی درج شده بود که دائم به انسان گوش زد می کرد و توجه می داد. این مسائل نشان می داد، اینجا قرار است انسانهای خاص برای اهداف ویژه و برای تحقق اهداف انقلاب اسلام، تمدن و دولت اسلامی تربیت شوند.

حجت الاسلام مظاهری دانش آموخته حوزه و قائم مقام مسئول اجرایی این دوره گفت: طلبه هایی که در اینجا حضور دارند 600 نفر هستند که از مدارس علمیه کشور برای گذراندن دوره 45 روزه آموزشی، تربیتی و بصیرتی دعوت شدند.

 در اینجا در عین حال که کلاس های دروس حوزوی برگزار می شود، کلاس های معارف انقلاب اسلامی، حلقات آموزشی، حلقات پرش و پاسخ، جلسات اخلاقی، رفع شبهات سیاسی، تبین منویات مقام معظم رهبری در مورد حوزه انقلابی و طلبه انقلابی، تبین اهداف و برنامه های انقلاب نیز برگزار می شود.

فرایند شکل گیری اهداف اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین علی ثقفی، رئیس بنیاد فرهنگی اندیشه انقلاب اسلامی گفت: دوره حاضر از دوره های رسمی در تقویم حوزه های علمیه است که در تابستان با حضور طلاب منتخب از مدارس علمیه کشور برگزار می شود و  مجری برگزار کننده آن، براساس تفاهم نامه بنیاد است که در کنار برگزاری دروس حوزوی، کلاس های معارف انقلاب اسلامی را هم ارائه می دهد.

وی عنوان کرد: در این اردو، بر محورهای علمی حوزوی، انقلاب اسلامی، تهذیب و اخلاق و مهارت افزایی در مسائل مختلف تأکید شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ثقفی اظهار داشت: امروز براساس منویات رهبر انقلاب اسلامی، یکی از مسائل مورد نیاز حوزه ها، مسئله مبانی معرفتی انقلاب اسلامی است. ایشان سالها این مباحث را عنوان کردند و درحال حاضر نیاز اصلی جامعه اسلامی برای تحقق اهداف ودولت اسلامی نیازمند شناخت به مبانی ومعرفتی انقلاب اسلامی است. بنابراین برای حرکت نو با نشاط و قدرتمند برای رفع نواقص و پیشرفت انقلاب و شکل گیری دولت اسلامی، این دوره در حوزه و دانشگاها و مراکز نخبگانی برگزار شده است.

وی عنوان کرد: این دوره یک نمونه ای از حوزه انقلاب، می تواند باشد و نشان دهد که چگونه می تواند طلبه هم درس بخواند و انقلابی بماند.

رئیس بنیاد فرهنگی اندیشه انقلاب اسلامی گفت: انقلابی گری در کلام رهبر انقلاب چیزی جزء حرکت و پیشرفت کشور بر اساس دین و آرمانهای انقلاب نیست.

وی افزود: انقلابی گری یعنی باید حاکمیت و دولتی داشته باشیم که مسئولین آن دارای نصاب های لازمه اسلامی باشند که هنوز به این هدف مهم نرسیدیم.

حجت الاسلام والمسلمین ثقفی اظهار داشت: انقلابی گری یعنی  این که بتوانیم در مرحله بعد هدف میانی انقلاب که همانا تحقق جامعه نمونه اسلامی  است را فراهم کنیم و بتوانیم تجربیات مفید را آن قدر نشر دهیم که در نهایت منجر به شکل گیری تمدن اسلامی شود و در مراحل دیگر بتوان به بشریت ارائه کرد.

رئیس بنیاد فرهنگی اندیشه انقلاب اسلامی گفت: انقلابی گری مبانی دارد که از مبانی اصلی آن توحید است که با اقتداء و جهت گیری اجتماعی شروع می شود؛ دردرون این مبانی و معارف بخش برجسته ای است که سال ها رهبر انقلاب بر آن تصریح کرده اند که تحقق فرایند اهداف اسلامی، مرحله به مرحله است.

وی افزود: درحال حاضر شاهد دو مرحله بودیم که یکی انقلاب و دیگری نظام اسلامی است و مراحل دیگر تمدن، امت و دولت اسلامی باقی مانده و برای شکل گیری این اهداف، باید کادر سازی، تربیت نیرو و مبانی انقلاب اسلامی ارائه شود.

رئیس بنیاد فرهنگی اندیشه انقلاب اسلامی گفت: برای همین منظور طلاب و روحانیون و جوانان دانشگاهی نقش اول را برای تحقق دولت، تمدن و امت اسلامی دارند و  به تعبیر رهبر انقلاب جوانان ودانشجویان لوکوموتیو حرکت برای تشکیل دولت اسلامی هستند. اگر این دو نهاد به هم پیوند بخورند و وقتی جوانان حرکت کنند، جامعه را به سمت خودشان می کشانند.

حجت الاسلام والمسلمین ثقفی اظهار داشت: بنابراین برگزاری این اردو، قطعه ای از اجرای نقشه راه برای حرکت به سمت مراحل تحقق اهداف انقلاب اسلامی و تشکیل دولت اسلامی است.

یکی از مسائل مهم در این دوره حضور دانشجویان نخبه درکنار طلاب و فضلای حوزه بود که بعضا این فضلا از دانشگاه به حوزه آمده بودند و الان این فضلا در حلقه های مختلف سیاسی، فرهنگی و معارف انقلاب اسلامی درکنار هم قرار گرفته و به بحث و تبادل نظر می پرداختند.

صمیمیت بین طلاب و دانشجو

 حسن 19 ساله، دانشجوی ترم آخر رشته فیزیک است  و در کنار یکی از طلبه ها نشسته، باهمدیگر مشغول بحث بودند. به چهره اش که نگاه می کردی، به سادگی و بی آلایش بودنش پی می بردی. می خندید و حضور خود را در اینجا بسیار مبارک می دانست.

وی عنوان کرد: دراین جا طلبه ها و دانشجویان در کنار هم برای مدتی زندگی می کنند، رفیق و صمیمی هستند، دانشجویان از نوع زندگی طلبگی مطلع می شوند و در موضوعات مختلف به بحث می نشینید و حتی در مواردهای مختلف مانند شبهات و ازدواج مشاوره می گیرند.

لباس روحانیت احترام و قداست دارد

محمد، دانشجوی دیگری است که در گوشه ای از سالن نشسته  مشغول مطالعه بود، این دانشجو می گوید: طلبگی لیاقتی است که خدا به بعضی افراد داده و دوست دارم در این راه قرار گیرم. اینجا همه رفیق هستند و در کارهای تشکیلاتی و گروهی شرکت می کنند.

این دانشجو عباری رفیق طلبه خود لحظه ایبرداشت و روی شانهاش انداخت و گفت، حس واقعا عجیب و دوست داشتنی است. عبا به انسان نورانیت می دهد، بزرگی می دهد ولی در عین حال مسئولیت بزرگی است.

کسی که طلبه و روحانی می شود لازم است از همه لحاظ  اخلاقی، و تربیتی و هوای نفس از خود مراقبت کند. لباس روحانیت، قداست و احترام  دارد، نمی شود اهل علم و تهذیب نباشی و این لباس را بر تن بپوشی و با آن کارهای که در شأن حوزه و این لباس نیست انجام دهی.

با حرف ها این جوان دانشجو من به فکر کلماتی اخلاقی افتادم که از بزرگانی چون امام راحل، علامه طباطبایی، آقا میراز جواد تبریزی در مورد ذی طلبگی و اخلاق حفظ و قداست لباس روحانیت نقل شده بود.

« اگر انسان خباثت را از نهان خود بیرون نکند، هر چه درس بخواند و تحصیل کند، نه تنها اثری ندارد بلکه وجود خود را هم به اسارت گرفته و تباه کرده است».

نقش حوزه و جامعه اسلامی در دفاع از ولایت فقیه

حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی هم که در جمع اردونشینان حاضر شده بود، گفت: الان در شرایطی هستیم که رهبری معظم و جایگاه ولایت فقیه نیازمند به حمایت، دفاع و پیروی دارد. اگر حوزه و جامعه اسلامی از رهبری و ولایت فقیه پیروی وحمایت نکند، روزی خواهد آمد که این پرچم بزرگ به زمین بیافتاد و در دست یهود و سایر فرقه ها قرار خواهد گرفت و آن وقت است که کاری از دست کسی بر نمی آید.

یکی از مباحث این دوره برگزاری دوره آموزش دفاعی است که در آخر پایان دوره برگزار می شود و این نفرات برای یادگیری آموزش دفاعی به پادگانی در جاده قم اعزام خواهند شد.

تهیه وتنظیم: قربان اسلامی نژاد

40/313

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha