شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین وحدتی شبیری

حوزه/ رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی تصریح کرد: حقوقدانان مسلمان باید نسبت به جنایات بی شرمانه در کشورهای اسلامی به خصوص امروز در یمن مظلوم، به دادگاه های بین المللی اعلام جرم کنند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسن وحدتی شبیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن گرامیداشت چهاردهم مردادماه به عنوان روز "حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" اظهار داشت: البته باید توجه داشت که این نام گذاری ها و مناسبت ها به سان نقطه آغازی است برای این که شخصیت های مرتبط با موضوعات به خصوص چهره های علمی ، فرصتی برای طرح ایده های خود داشته باشند و از سویی عموم مردم متوجه اهمیت این موضوعات شوند.

وی افزود: طبعاً اگر این روزها نباشد ممکن است فکرها به صورت پراکنده عمل کرده و در نتیجه زمینه لازم برای گفتگو فراهم نشود.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با اشاره به اهمیت ویژه حقوق بشر و کرامت انسان در آموزه های دینی ما گفت: انتشار اعلامیه حقوق بشر اسلامی از سوی كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی در واقع پیش‌درآمدی شد برای آن كه كشورهای اسلامی با تاسی از اندیشه‌های ناب اسلامی اعلامیه‌ای را در خصوص چهارچوب‌های حقوق بشر و كرامت انسانی منتشر كنند تا در مقابل اعلامیه جهانی حقوق بشر كه بعضاً در مواردی با چارچوب‌های اسلامی تناقض دارد بتواند راهكاری جمعی برای ارزش گذاشتن به حقوق انسان‌ها از نگاه شریعت اسلامی باشد.

این حقوقدان حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: بی شک معرفی و نام گذاری یک روز به خصوص به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی باعث می شوند که فرهیختگان و دانشمندان در داخل و خارج کشور به تعامل علمی بپردازند و ضرورت این رویکرد از آن جهت است که بدانیم امروز باید اندیشمندان اسلامی به خصوص در عرصه حقوق به گفتگو و تعامل علمی بپردازند تا بتوانند راهکاری حقوقی برای حل مشکلات سرزمین های اسلامی به ویژه از ناحیه حفظ حقوق بشر و کرامت انسان پیدا کرده و آن را ابراز بدارند.

وی در ادامه بیان داشت: امروز یکی از مشکلات جدی جامعه بشری به خصوص جامعه اسلامی ، نسل کشی مسلمانان است که ابتدا در بوسنی و سپس در نیجریه و میانمار و برخی دیگر کشورهای اسلامی رخ داد و امروز به ویژه مظلومان یمن در کانون این جنایت های بی شرمانه قرار دارند و کودک کشی و نسل کشی مسلمانان متاسفانه متاسفانه همچنان ادامه دارد.

حجت الاسلام و المسلمین وحدتی شبیری افزود: در این میان ، اگر حقوقدانان مسلمان هم صدا با هم اقدام کنند و در نهادهای بین المللی فریاد زده و در دیوان کیفری بین المللی طرح شکایت کنند، تا حدودی دست جنایتکاران از ارتکاب این جنایت ها و نقض حقوق بشر مسلمانان مظلوم کوتاه می شود.

وی گفت: از سوی دیگر مسلم است که سکوت مجامع بین المللی، زمینه را فراهم می کند برای گسترش جنایات علیه بشریت و تخریب اماکن مقدس که از ده ها سال پیش شروع شد و در هشتم شوال از سوی وهابیون جنایتکار ، شاهد تخریب قبور مطهر ائمه بقیع بودیم.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی افزود: بی تردید اگر آن روز که مزار اهل بیت(ع) را در بقیع تخریب کردند، مسلمانان به طور جدی به مقابله برخاسته و جلوی تخریب ها را می گرفتند ، امروز شاهد این وضع نبودیم که به راحتی عده ای به اسم اسلام و به خواست استکبار جهانی اقدام به تخریب مساجد و مزارها در سوریه کنند که در سال های اخیر این جنایت به نام داعش و گروه های تکفیری ثبت شد.

این استاد حوزه و دانشگاه در خاتمه ابراز داشت: از این حیث روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی زمینه و بستر مناسبی است برای حرکت خودجوش مسلمانان و آگاهی بخشی به انسان های آزاده که دست به دست هم داده و با فریاد واحد جلوی جنایتکاران را بگیرند.

۳۱۳/۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha