جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کودکان

حوزه/ پدر و مادرها می‌توانند فرصتی فراهم کنند تا فرزندان‌شان و دیگر کودکان دور هم جمع شوند و ساعت‌هایی را با هم بگذرانند. مثلاً می‌توانند از هم‌کلاسی‌های فرزندشان ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، تربیت فرزند از مهمترین دغدغه های خانواده های ایرانی است که در شماره های گوناگون، بخش های مختلفی از راه های تربیت صحیح را تقدیم حضور مخاطبان گرامی خواهیم کرد.

* کودک و دوست‌یـابی

پدر و مادرها می‌توانند فرصتی فراهم کنند تا فرزندان‌شان و دیگر کودکان دور هم جمع شوند و ساعت‌هایی را با هم بگذرانند. مثلاً می‌توانند از هم‌کلاسی‌های فرزندشان دعوت کنند که در یک فرصت مناسب مدتی در منزل با هم بازی کنند. خیلی خوب است که کودکان زمانی را در خانه برای آشنایی و بازی با دوستان خود داشته باشند.(این کار به اجتماعی شدن و تقویت توانایی ایجاد ارتباط کودک کمک می‌کند.)

همچنین باید به آن‌ها یاد بدهیم که برای دوست پیدا کردن معیارهایی را در رفتارشان رعایت کنند. مثلاً اگر کودکی عصبی بشود و پرخاشگری بکند یا بچه‌ها را کتک بزند، مسلماً کسی با او دوست نمی‌شود. پس باید کودک رفتار مناسبی داشته باشد تا دیگران هم بخواهند با او دوست شوند.

اگر بچه‌ای رفتار نوع‌دوستانه‌ای از خودش نشان ندهد، کسی با او دوست نمی‌شود. پس باید به آن‌ها گفت که در دوست پیدا کردن و انتخاب شدن به عنوان دوست باید معیارهایی داشته باشند. مثلاً درس‌های‌شان را خوب بخوانند، تمیز و مرتب باشند، به دیگران کمک کنند و خیلی چیزهای دیگر که بین کودکان مطرح است و در ایجاد دوستی‌ها مؤثر است. نکته‌ی دیگری که در دوستیابی کودکان مهم است، ایراد نگرفتن از آن‌هاست. اگر از بچه‌ها زیاد انتقاد کنیم ترسو و خجالتی بار می‌آیند و همین ترس و خجالت مانع دوست پیدا کردن می‌شود. تا حدی که امکان دارد، باید از جنبه‌های مثبت کودکان تعریف کنیم و آن‌ها را به یک خودباوری برسانیم. باید آن‌ها به این باور برسند که ویژگی‌های خوب و مثبتی دارند و این ویژگی‌های مثبت باعث می‌شود تا دیگران به سوی آن‌ها بیایند و بخواهند با آن‌ها دوست بشوند.

منبع: پایگاه اینترنتی هفته نامه افق حوزه

نویسنده: دکتر سیما فردوسی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha