شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
‌ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه‌های علمیه گفت: شیعیان باید با آیات قرآن کریم در مورد ولایت آشنا شوند تا بتوانند حرکت خود را در مسیر ولایت به شیوه مطلوب دنبال کرده و پاسخ‌گوی شبهات مختلف باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد عصر امروز در نشست زمزم معرفت در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که موضوع ولایت در آن‌ها مورد تاکید قرار گرفته است، اظهار کرد: شیعیان باید با این آیات آشنا شوند تا بتوانند حرکت خود را در مسیر ولایت به شیوه مطلوب دنبال کرده و پاسخ‌گوی شبهات مختلف باشند.

وی اضافه کرد: آیات « إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ» و « مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ» مهم‌ترین آیاتی هستند که در منابع شیعه و اهل‌سنت نیز به آن‌ها پرداخته شده است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: واژه «ولی» با «مولا» با یکدیگر هم خانواده هستند و ما هر دو واژه را سرپرست می‌دانیم اما اهل‌سنت با وجود اینکه دو آیه را قبول دارند واژه «ولی» را به معنای دوست و گاهی یاور تعریف می‌کنند درحالی‌که بر اساس آموزه های شیعه این دو واژه نمی‌تواند به معنای دوست باشد.

وی ادامه داد: اگر ما «ولی» را به معنای دوست بدانیم، بر اساس این آیات فقط خدا، پیغمبر و اولیای الهی تنها دوستان ما هستند، درحالی‌که بر اساس آیاتی دیگر مؤمنان با یکدیگر دوست هستند و از آنجایی که تناقص در قرآن کریم قابل قبول نیست، قرآن واژه ولی را دوست معنا نمی‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد با اشاره به اینکه زکات بدون قصد غربت شدنی نیست، گفت: برخی می‌گویند امیرالمومنین(ع) از بعد روحانی نماز دور بودند که سر نماز انگشتر خود را به فقیر دادند درحالی‌که قرآن کریم به این موضوع اشاره می‌کند که «الَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»؛ ایشان در نماز با خداوند متعال صحبت و برای خداوند به فقیر توجه کردند هر چند گفته می‌شود حضرت در نماز مستحبی بوده و نماز ایشان واجب نبوده است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha