شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علی کشوری

حوزه/ دبیر راهبردی شورای الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه نیازمند تحول بنیادی در سیستم آموزشی کشور هستیم، گفت: آموزش و پرورش فعلی فرسوده و پوسیده و آسیب‌دیده است و توان تربیت فرزندان ما به‌طور صحیح را ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت‌الاسلام علی کشوری، دبیر راهبردی شورای الگوی پیشرفت اسلامی، در مراسم عزاداری ماه محرم در مسجد رکن الملک اصفهان، به موضوع معایب نظام آموزش و پرورش در کشور پرداخت و گفت: آموزش و پرورش فعلی فرسوده و پوسیده و آسیب‌دیده است و توان تربیت فرزندان ما به‌طور صحیح را ندارد.

دبیر راهبردی شورای الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه ما در دوره‌های حکومتی مختلف شیوه‌های آموزش متفاوتی را در کشور داشته‌ایم، افزود: شکل امروز نظام آموزشی از اوایل دوره پهلوی به وجود آمده و در این سال‌ها تغییرات چشمگیر در نظام آموزش و پرورش رخ نداده است.

وی با اشاره به بررسی نظام آموزش و پرورش فعلی از سه منظر، افزود: ابتدا باید از نظر هدف این نظام را بررسی کنیم که در کتب و منابع مربوط به آموزش و پرورش، هدف را تربیت تکنسین بخش خدمات و تولید معرفی کرده‌اند.

حجت‌الاسلام کشوری با تأکید بر اینکه هدف از طراحی این سیستم آموزشی تربیت نیروی کار است نه تربیت و تزکیه انسان ادامه داد: تربیت و تزکیه زیرساخت زندگی و یکی از فواید آن تنظیم روابط انسانی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی محتوا را دومین مسئله موردبررسی در نظام آموزش و پرورش فعلی خواند و اظهار کرد: سه دسته علم ازجمله علوم پایه، علوم تجربی و علوم انسانی محتوای این نظام هستند که تصرف در طبیعت و بخش خدمات و تولید نتیجه این علوم‌اند و نگاه آموزش و پرورش به علم در راستای تصرف در طبیعت است.

دبیر راهبردی شورای الگوی پیشرفت اسلامی به روایتی از امام علی (ع) اشاره کرد که ایشان فرموده‌اند: «علم تسلط ایجاد می‌کند» و گفت: این تسلط همان نفوذ کلمه است و بنا بر فرمایش امیرالمؤمنین (ع) موضوع علم تنظیم روابط انسانی است نه تصرف در طبیعت.

وی با اشاره به اینکه محتوای آموزش و پرورش باید به شکلی باشد که تنظیم روابط انسانی را در حوزه‌های مختلف آموزش دهد، ابراز کرد: محتوای آموزش و پرورش ما باید مجموعه معادلاتی باشد که به ما کمک کند رابطه‌مان را با سایر انسان‌ها بهتر تنظیم کنیم.

حجت‌الاسلام کشوری تصریح کرد: ما این علوم روابط انسانی را در آموزش و پرورش آموزش نمی‌دهیم لذا کشورهای توسعه‌یافته از نظر تنظیم روابط انسانی پس رفته‌ترین کشورهای دنیا هستند و ایران به برکت محرم و صفر و مناسبت‌های مذهبی و به همت علما قدری از این علوم را به مردم آموخته‌اند تا زندگی بهتری داشته باشند ولی الآن نظام آموزش و پرورش هم این‌ها را از مردم گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم روابطمان را تنظیم بکنیم، نمی‌توانیم زندگی خوبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین عامل رفاه و خوشی انسان‌ها روابط انسانی صحیح است نه صنعت و برخی از امور دیگر.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha