شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مشاور سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان /مینودشت

حوزه/ اعتقاد به خرافات و عقيده‌هاي بي‌ريشه و اساس، تأثيرات مخرّبي را بر زندگي مي‌گذارد؛ زندگي‌ بسیاری بر اساس عقيده ‌مندي به يک خرافه، دچار بحران شده و چه پيوندها که با اعتماد به يک مطلب بي‌پايه، از هم گسيخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، به مناسبت ماه محرم الحرام، مدرسه علمیه الزهراء(س) مینودشت، کارگاه آموزشی با محوریت «جایگاه و اهمیت تبلیغ و لزوم شناخت مبلغان از خرافات و موهمات در جامعه» را با حضور مبلغین این مدرسه برگزار کرد.

در این مراسم، محمد حاجیلری، از کارشناسان فرهنگی با اشاره بهبرگزاری مجالس عزاداری امام حسین(ع)، تعدد این مجالس را اوج معرفت و علاقه مردم به امام حسین و اهل بیت(علیهم السلام) دانست و افزود: در برپایی این مجالس بانوان نقش و حضور بیشتری دارند، هرچه جذب افراد به این محافل بیشتر شود و معرفت و شناخت آنان افزایش یابد، در واقع تبلیغ به خوبی صورت گرفته است.

وی ابراز کرد: امروزه افرادی سودجو و فرصت طلب با سوء استفاده از این فرصت، درصدد خدشه وارد کردن به ارزش های اسلامی هستند؛ یکی از این برنامه های تخریبی، خرافه است که دشمن اعتقادات و باورهای دینی مردم را نشانه گرفته و در این راه هزینه می کند تا تفکر جوانان  را به اهل بیت(علیهم السلام) را تغییر دهد.

مشاور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان با اشاره به این که دین اسلام دینی جامع است که خرافه در آن راه ندارد، بیان داشت: خرافه به معناي چيز خلاف واقع و ساخته ذهن و فكر انسان است که پس از پيدايش به آن اهميت مي دهد و  براي آن  در زندگي خود اثر قائل مي شود.

حاجیلری با بیان این مطلب که خرافه، هيچ گونه تاثيري در زندگي و حقايق هستي ندارد، توضیح داد: با توجه به اين که قرآن، كتاب درس زندگي و براي كمال و سعادت بشر نازل شده است، با امور غير واقعي، خيالي و خرافي مبارزه مي كند.

وی اذعان کرد: خرافه در همه جوامع وجود دارد از جمله در کشورهای؛ انگلیس، آمریکا، روسیه، ژاپن، کره و چین؛ مردم زیادی در جهان با خرافه و اشاعه آن در جامعه مواجه هستند که تبعات گوناگو نی را در پی دارد.

این کارشناس فرهنگی اظهار کرد: اعتقاد به خرافات و عقيده‌هاي بي‌ريشه و اساس، تأثيرات مخرّبي را بر زندگي مي‌گذارد؛ زندگي‌ بسیاری بر اساس عقيده ‌مندي به يک خرافه، دچار بحران شده و چه پيوندها که با اعتماد به يک مطلب بي‌پايه، از هم گسيخته شده است.

حاجیلری با بیان این که اعتقاد به خرافات در زندگي، مثل آويزان شدن به ريسماني پوسيده در چاهي تاريک و عميق است، ابراز کرد: زيان پاره‌اي از اعتقادات خرافي، فقط به شخص دارنده آن عقيده باز مي‌گردد و بعضي دیگر؛ خانواده، بستگان، دوستان و گاه طيف وسيعي از مردم را متوجه خود مي‌کند که آفت‌هاي غير قابل جبراني به بار مي‌آورد.

وی با تاکید بر این که نقش مبلغان در بحث خرافه و خرافه زدایی بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: اگر گفته های انحرافی در جمع های بزرگ بیان شود، افراد بیشتری در معرض انحراف قرار خواهند گرفت که مبلغان بايد با روشنگری، آگاهی بخشی و تمسک به سیره اهل بیت(علیهم السلام) با آن مبارزه نمایند.

این کارشناس فرهنگی در پایان گفت: این مبارزه از درون و نفس انسان به وسیله تهذيب نفس شروع مي‌شود و به سطح جامعه و جهان مي‌کشد؛ درحقیقت، اينها هدف‌هاي امام حسين (ع) است.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha