شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دارالعلم

حوزه/ انتشارات دارالعلم مجموعه ای از کتب تخصصی حوزوی را جهت استفاده علاقه مندان در چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان واقع در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، انتشارات دارالعلم در چهارمین نمایشگاه تخصصی کتب حوزوی و معارف اسلامی حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی(ره) بالغ بر 750 عنوان کتاب را ارائه کرده است. 

موسسه انتشارات دارالعلم در سال 1335 شمسی با هدف ترویج علوم دینی با عنوان مطبوعات دارالعلم در شهر قم با همت مرحوم آیت الله احمد آذری قمی(ره) تاسیس شد؛ این کتابفروشی به همت مرحوم حاج حسن بیگدلی آذری(ره) وبا نام انتشارات دارالعلم فصل جدیدی از فعالیت خود را بعد از انقلاب آغاز نمود و با تاسیس دو دفتر در شهر قم و یک دفتر در تهران علاقه مندی خود را به خدمت به اسلام و ترویج علوم دینی نمایان کرد. 

امروز نیز این انتشارات با چاپ بیش از هزار عنوان کتاب و همکاری با مولفین برجسته از جمله آقایان حمیدمحمدی، علی شیروانی، سیدعلی حسینی، مسعودعباسی زنجانی، محمدرضاطباطبایی و چندی دیگر بیش از پیش در پیشرو اهداف خود مصمم بوده و اینک با گذشت حدود شصت سال از عمر این مجموعه اهداف خود را با قوت بیش تری دنبال می کند. 

حسن حسینی، مدیر اجرایی انتشارات دار العلم، با اشاره به سابقه درخشان بالغ بر 60 سال این انتشارات بیان کرد: انتشارات دار العلم از دسته 5 ناشر نخست خصوصی در ایران آغاز به چاپ کتب مذهبی و حوزوی کرد و رویکرد اصلی آن نیز ارائه کتب درسی و کمک درسی حوزه علمیه با حمایت اساتید مطرح حوزه های علمیه سراسر کشور است. 

وی در ادامه با بیان این که پر فروش ترین کتب این غرفه، کتب درسی و کمک درسی همچون شرح رسائل، مکاسب و لمعه است، ابراز کرد: کتاب «الروضة البِهیة فی شرح اللُمعة الدمشقیة» معروف به شرح لمعه یک کتاب آموزشی در فقه امامیه و اثر مشترک شمس‌الدین محمد بن مکی معروف به شهید اول و زین‌الدین بن علی معروف به شهید ثانی است. شهید ثانی در این کتاب، به شرح و بسط لمعه دمشقیه اثر شهید اول پرداخته ‌است و هر دو نویسنده کتاب را بر پایهٔ نظرات مشهور در فقه شیعه نوشته‌اند.

از دیگر کتب پرفروش این غرفه می توان به کتاب «منطق مظفر» اشاره کرد؛ این کتاب تالیف حضرت علامه محمد رضا مظفر(ره) از میان صدها و شاید هزاران کتب منطقی، یکی از بهترین و کارآمد ترین کتب در این عرصه می باشد که مولف، با در نظر داشتن نظرات منطقیونی چون فارابی و شیخ الرئیس و مرحوم سبزواری و دیگران کتاب شریف المنطق را تالیف کرده است. 

علامه مظفر از پیشتازان اصلاحات کتب حوزوی می باشد و در فن خود بی نظیر است؛ وی تمام توان خود را در تدوین برخی از کتاب های درسی حوزه به شیوه جدید بکار برد؛ کتاب گرانسنگ اصول الفقه ایشان در فن اصول، عقائد الامامیه در بیان مباحث اعتقادی مذهب بر حق تشیع و نیز کتاب المنطق ایشان در فن منطق جدا کم نظیر می باشد.

«لسان القران»، «درسنامه نهج البلاغه»، «صرف و نحو مقدماتی و متوسطه»، «ترجمه تحت الفظی قرآن» به همراه «ترجمه و شرح جواهر الکلام»، «معجم اعراب»، «مهج الدعوات»، «غرر الحکم و درر الکلم»، «المعجم المفهرس»، «مبادی العربیه»، «تحریر الوسیله»، «کفایه الاصول»، «شرح کفایه الاصول»، «تحریر منطق» و «جهاد با نفس» از مهمترین کتب غرفه انتشارات دار العلم است. 

حسینی، مدیر اجرایی انتشارات دار العلم با اشاره به وسعت فضای نمایشگاه کتاب، از حمایت مسئولین حوزه علمیه خراسان تقدیر کرد و گفت: درایت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در تجمیع برترین ناشران کشور در چنین نمایشگاهی، فرصت قابل توجهی را برای بهره مندی اساتید و طلاب حوزه در تهیه کتب درسی و کمک درسی آنان فراهم کرده است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha