شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کارگاه مباحثه و روش های صحیح تشکیل گروه مباحثه و اجرای صحیح آن، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا (س) بندرعباس استان هرمزگان

حوزه/خانم استادی، «مباحثه» را از ویژگی های بارز نظام آموزشی حوزه دانست و گفت: مباحثه یکی از مهم ترین عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی طلاب و یادگیری و تثبیت مطالب و دروس حوزوی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از هرمزگان، خانم فاطمه استادی، در کارگاه مباحثه و روش های صحیح تشکیل گروه مباحثه و اجرای آن، که با حضور طلاب در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) بندرعباس برگزار شد، ضمن بیان ضرورت مباحثه در درس های حوزه، گفت: مباحثه به گفت و گوی علمی میان دو یا چند نفر در مورد یک موضوع مشخص برای تثبیت مطالب و رفع اشکالات گفته می شود.

وی، انواع مباحثه را درسی، حدیثی و قرآنی دانست و افزود: مباحثه درسی، مشهورترین و رایج ترین نوع مباحثه در حوزه های علمیه و بین طلاب علوم دینی است که میان یک گروه دو تا چهار نفره انجام می شود.

استاد حوزه خواهران، «مباحثه» را از ویژگی های بارز نظام آموزشی حوزه دانست و افزود: سنت مباحثه از دوران ائمه(علیهم السلام) وجود داشته و در روایات از آن به مذاکره یاد شده است.

وی با استناد به روایت امام باقر(علیه السلام) مبنی بر اینکه « خداوند رحمت کند بنده ای را که احیای علم کند، و آن بنده کسی است که علم را با اهل دین و تقوا به مذاکره بنشیند»، گفت: فراگیری و احیای دانش، تثبیت مطالب در ذهن، تقویت قدرت بیان، ایجاد روحیه پژوهش و تحقیق، دقت و سرعت عمل در مناظره، تقویت روحیه نقادی، پرورش شخصیت اجتماعی، شناسایی نیروهای نخبه و کارآمد و غیره از ثمرات علمی، عملی - مهارتی و اجتماعی مباحثه است.

 استادی با اشاره به اینکه بهترین گروه مباحثه از نظر تعداد گروه سه نفره متشکل از افراد قوی، ضعیف و متوسط است، تاکید کرد: برای انتخاب هم مباحثه ای، ویژگی های علمی، دینی، سیاسی و تناسب سنی و سطح علمی را ملاک قرار دهید و با افراد خوش اخلاق و عالم مباحثه کنید.

وی خاطرنشان کرد: برای یک مباحثه خوب و پرثمر سعی کنید محیطی آرام و ساکت و به دور از عوامل حواس پرتی را انتخاب کنید، حرم امامان و امامزادگان(علیهم‌السلام)، مساجد و نمازخانه ها علی رغم شلوغی محیطی از باب معنوی برای مباحثه بسیار تأثیرگذار و مطلوب است.

استاد حوزه خواهران در پایان گفت: بهترین زمان برای مباحثه، ساعات اولیه روز است، چرا که پیامبر(ص) طلب خیر و رحمت در این ساعات برای امت خود کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha