شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 470604
۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹
محمد الهی خراسانی

حوزه/ چهلمین نشست رجال پژوهی به همت گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان و با همکاری مدیریت مدرسه ایت الله العظمی خوئی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، چهلمین نشست رجال پژوهی به همت گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان و با همکاری مدرسه علمیه آیت الله العظمی خوئی(ره)، برگزار شد و مورد استقبال طلاب و اساتید قرار گرفت.  

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام محمد الهی خراسانی، از پژوهشگران حوزه علمیه خراسان، با بیان این که شخصیت علمی آیت الله محسنی برای عزیزانی که مانوس با مطالعات حدیثی هستند آشناست، گفت: ایشان از دانش آموختگان حوزه علمیه نجف و معدود شخصیت هایی هستند که در رجال و علوم حدیث دارای ابتکار در مسائل رجالی و حدیث پژوهی می باشند.

وی با اشاره به کتاب «بحوث فی علم الرجال»، تصریح کرد: این از نخستین تالیفات در دانش اصول و قواعد علم رجال بود در حالی که مباحث رجالی عمدتا در قالب کتاب های رجالی عرضه شده و کمتر به اصول و قواعد پرداخته شده بود جز آنکه برخی بزرگان در مقدمه کتاب هایشان، برخی مباحث کلی در رجال را مطرح کرده بودند و عمدتا محققین بنای این را نداشتند که اصول و قواعد را به صورت سامان یافته مطرح کنند که آثار آیت الله آصف محسنی، از جمله آثار ممتاز در ورود سامان یافته به بحث است.

از پژوهشگران حوزه علمیه خراسان با بیان این که ویژگی ممتاز ایشان نسبت به سایر بزرگانی که قلم زدند این است که ایشان به مباحث نظری اکتفا نکردند و با جدیت و پشتکار مثال زدنی به تطبیق مباحث در مجموعه عظیمی از روایات پرداختند، ابراز کرد: ایشان در حقیقت کل بحار الانوار را مورد ارزیابی سندی قرار دادند و نتایج آن را در آثار خود ارائه کرده اند.

حجت الاسلام الهی خراسانی با بیان این که آیت الله آصف محسنی همین کار یعنی ارزیابی سندی را نسبت به جامع احادیث الشیعه نیز انجام داده اند و امروز می توان گفت علاوه بر ارزیابی رجالی کتب اربعه و وسائل الشیعه، ارزیابی روایات بحار الانوار را نیز توسط ایشان داریم، عنوان کرد: در سال های اخیر کاری متفاوت و بی نظیر توسط ایشان تحت عنوان معجم الأحادیث المعتبرة در قالب هشت جلد ارائه شده است.

مدیر شعبه سه مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) با بیان این که ایشان تاکید دارند که مجموعه کل روایات معتبر سندی از مجموعه کتب حدیثی شیعه است که جامع بوده و مشتمل بر همه ابواب مهم در فقه می شود، بیان کرد: این کتاب اختصاص به ابواب فقهی ندارد و این مجوعه مشتمل بر همه روایاتی است که اعتبار سنجی رجالی شده و اعتبار آن نیز به اثبات رسیده است.

 وی با بیان این که البته این روایات روایاتی هستند که به معنای عام معتبر بوده و صحت سند آن از سوی استاد اثبات شده، خاطر نشان کرد: آیت الله آصف محسنی به روایات صحیح السند در این مجموعه پرداختند که پیشنهاد می شود کسانی که در این حوزه دست به قلم و پژوهش دارند آثار و مجموعه های ایشان را مطالعه کنند.

حجت الاسلام الهی با بیان این که برخی گمان کرده اند از منظر آیت الله محسنی اینکه به روایاتی خاص پرداخته شده فقط آنان صحیح السند بوده و بقیه روایات بحار الانوار در حوزه مباحث رجالی شیعه از اعتبار ساقط می شوند، عنوان کرد: این شبهه ای است که در ذهن شکل گرفته اما آیت الله محسنی اثبات اعتبار را با شیوه هایی فراتر از شیوه رجالی معمول دنبال می کنند.

مدیر شعبه سه مدرسه علمیه حضرت مهدی(عج) خاطر نشان کرد: گاهی با قواعد خاصی از متن می شود پی به اعتبار این روایات برد و بر اساس دیدگاه ایشان، متن و مضمون برخی روایات، گاهی دلالت بر اعتبار می کنند هرچند در سند، راویان ضعیفی نیز وجود داشته باشند و با این مبنا طبعا استاد از طرفداران مکتب وثوق صدوری خواهند بود.

وی با بیان این که در شیوه استاد بنا نیست فقط بر ارزیابی های رجالی مرسوم تاکید شود و برای اثبات اعتبار روایات، روش های دیگری نیز وجود دارد و طبعا عرصه های جدیدی برای استنباط معارف اسلامی گشوده خواهد شد، گفت: روش های تشخیص اعتبار احادیث بحار الانوار کتابی خواندنی است که شاگردان معظم له مباحث حضرت استاد را جمع آوری کرده و اخیرا از انتشارات دلیل ما به چاپ رسیده و کتاب ارزنده ای است که می طلبد تا مخاطبین مباحث رجالی آن را تهیه و مطالعه کنند.

شایان ذکر است؛ گروه رجال پژوهی حوزه علمیه خراسان تا به حال دوره ها و نشست های متعددی در موضوعات رجالی و علوم حدیث برگزار کرده و همچنین ضمن استقبال از فعالیت های همه پژوهشگران علاقمند به اعتبار سنجی احادیث اهل البیت(ع)، از مقالات علمی پژوهشی مرتبط برای چاپ در فصلنامه مطالعات اعتبار سنجی حدیث نیز حمایت می کند.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha