شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ملاصدرا

حوزه/ رتبه سوم هشتمین جشنواره استانی جشنواره علامه حلی(ره) گفت: بر اساس پژوهش انجام شده تعداد ملائکه در هستی از هر مخلوق دیگری بیشتر است و تمام انس، جن و حیوان همه با هم از ملائکه کمتر اند که همگی مطیع امر خداوند و مشغول عبادت او هستند.

خانم زهرا یاریان رتبه سوم هشتمین جشنواره استانی جشنواره علامه حلی(ره) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، با بیان اینکه ایمان به وجود فرشتگان و باور آنان از آموزه های دین اسلام است اظهار داشت: از آنجا که این مسأله در ایمان و کفر آدمی نقش آفرین است و عقل نیز از این مسأله کوتاه نیامده و با دستگیری آموزه های شرعی به تبیین این مسأله پرداخته است.

کارشناس ارشد کلام و عقاید در ادامه افزود: از دیدگاه روایات که مبنای نظرات علامه مجلسی است بر می آید که فرشتگان اجسام لطیف و نورانی هستند که به خواست خدا و طبق مصلحت می توانند به هر شکلی در آیند، پیامبران و اوصیاء قادر به دیدن آن ها هستند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: روایات از خلق فرشتگان به صورت های مختلف سخن می گویند، بعضی با بال های کمتر و برخی با بال های بیشتر آفریده شده اند، بعضی به صورت انسان، بعضی به شکل گاو، بعضی کرکس و حتی برخی به صورت شب پره اند. از جمله ملکی که بسیار در روایات آمده، فرشته ای است که شبیه خروس بوده و از بزرگی پاهایش در زمین هفتم و سرش در آسمان هفتم است.

وی با اشاره به اینکه  ملاصدرا ملائکه را در سه طبقه ملائکه ی زمین، ملائکه ی آسمان و حاملان عرش منحصر کرده، خاطر نشان کرد: در این که ملائکه هم در آسمان وجود دارند هم در زمین، اختلافی بین این دو دیدگاه دیده نمی شود، صور زیبایی از این مخلوقات ارزشمند بیان کرده اند، اما ملاصدرا فقط به وجود آنها در آسمان و زمین اشاره کرده است و اوصاف نقل شده از صورت های آنان در روایات را نیاورده است.

خانم یاریان افزود: هر دو دیدگاه اتفاق نظر دارند که ملائکه، عهده دار بیشتر امور جهان هستی اند و یکی از افعال و وظایف مهم ملائکه، بودن در کنار آدمی و مواظبت از اوست.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس روایات این گونه فهمیده می شود که خداوند بیشتر از فرشتگان، چیزی خلق نکرده، به عبارت دیگر تعداد ملائکه در هستی از هر مخلوق دیگری بیشتر است و تمام انس، جن و حیوان همه با هم از ملائکه کمتر اند  که همگی مطیع امر خداوند و مشغول عبادت او هستند.

رتبه سوم هشتمین جشنواره استانی جشنواره علامه حلی(ره) ادامه داد: بر اساس روایات ملائکه قبل از نزول برکات آسمانی به زمین، امام زمان را خبر دار کرده و از ایشان کسب اجازه می کنند، ملکی نیز همواره همراه و یار پیامبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه معصومین (علیهم السلام) است.

وی ادامه داد: در روایت قرب از جهت منزلت و شرافت و البته مکان است. براساس روایات اسرافیل از نظر مکانی از تمام ملائکه به خداوند نزدیک تر است، او دربان خدا و نزدیکترین خلق به اوست.

رتبه سوم هشتمین جشنواره استانی جشنواره علامه حلی(ره) با بیان با بیان اینکه  جناب اسرافیل صاحب صور است و اسرافیل دو بار در صور خواهد دمید، از نظر هیبت در هر دو دیدگاه، بسیار بزرگ است گفت: جبرئیل پیغام آور وحی و دارای قوت فرا طبیعی است، ملک الموت، ملکی جز عزرائیل نیست و میکائیل صاحب ارزاق ابدان است.

وی اضافه کرد: خوردن و آشامیدن ملائکه تسبیح و تقدیس خداوند است، بدون این که خسته شوند و یا سستی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha