شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام بی نیاز

حوزه/ معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی گفت: بیش از ۴۴ هزار اثر علمی از طلبه های پژوهشگر المصطفی در آرشیو و کتابخانه ها در دسترس است و اگر مقالات و پژوهش های دانشجویان و فارغ التحصیلان جمع آوری شود بیش از ۱۰۰ هزار پژوهش، اثر علمی، مقاله، تالیف و ترجمه به زبان های مختلف خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در آستانه هفته پژوهش حجت الاسلام و المسلمین علیرضا بی نیاز در گفتگوی قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، در خصوص اسلامی شدن علوم انسانی، گفت: در دین مقدس اسلام به خاطر سفارش و تاکید اسلام و بزرگان دین به علم و تحقیق به امر پژوهش توجه ویژه ای شده است و در آیات متعدد قرآنی نیز بیش از 500 بار الفاظی مبنی بر تدبر و تامل بکار رفته است.

وی افزود: پژوهش در حوزه های علمیه که مراکز آموزش و احیای اسلام محسوب می شود بیش از هزار سال سابقه دارد و نتیجه این تلاش و سبقه هزار ساله تولید آثار علمی فراوانی است که در اختیار نسل امروز قرار دارد.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی در ادامه گفت : انقلاب اسلامی در زمینه پژوهش راه نرفته زیاد دارد و از این رو در ارزیابی کلان در خیلی از زمینه ها نیاز به تلاش بیشتر داریم تا نتیجه بخش باشد با این وجود اکنون در چهل سالگی انقلاب ثمرات و برکات در عرصه های مختلف از جمله پژوهشی را شاهدیم.

حجت الاسلام بی نیاز افزود: قبل از انقلاب حوزه های علمیه به صورت فردی تحقیق می کردند، اما به برکت انقلاب اسلامی اکنون بیش از 300 موسسه فرهنگی و تحقیقی شکل گرفته و در این مراکز تحقیقات و پژوهش های بسیاری انجام شده و می شود.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی در ادامه خاطر نشان کرد: ​در زمینه های فنی و علوم طبیعی و تجربی همچنین فناوری و تجربی توفیقات فراوانی داشتیم و جزء 20 کشور اول هستیم، ضمن اینکه در بسیاری از موارد هم جزء 10 کشور اول قرارداریم که از ثمرات پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.

وی همچنین درباره دستاوردهای پژوهشی علوم انسانی و راه اندازی موسسه ویژه آموزشی در جامعه المصطفی گفت: این موسسه که مرکز علمی- حوزوی است در زمینه علوم انسانی به نحوی عمل و حرکت می کند که علوم انسانی - اسلامی داشته باشیم و اسلامی شدن علوم انسانی به این معنی نیست که درها به ورود علوم دیگرکشورها بسته شود و یا روشها و تجربیات بشری را کنار بگذاریم بلکه ما بر این باوریم که باید از آن استفاده شود و علوم انسانی - اسلامی منظومه کاملی است از علوم انسانی تخصصی براساس آموزه های علوم اسلامی.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از تجربه های دانشمندان اسلامی استفاده کردند گفت: مبانی آنها با ما متفاوت است اما در صددیم که علوم انسانی را اسلامی کنیم وپیامبر اسلام نیز هنگامی که تمدن اسلامی را برای اولین بار بنا گذاشت؛ در طول دو دهه،​ تمدنی را بزرگتر از همه تمدن های موجود ایجاد کرد که تا قرنها ادامه پیدا کرد و از تجربیات علمی هم استفاده کرد.

حجت الاسلام بی نیاز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به اسلامی شدن علوم انسانی، گفت:​ الان در رشته های مختلف وقت زیادی برای تفاهم روی اسلامی شدن علوم انسانی صرف شده است و اختلاف نظرات در مجموع به این نتیجه رسیده است که قابلیت اسلامی شدن علوم انسانی براساس مبانی و دین وجود دارد البته با استفاده از روش های جدید به نحوی که منافاتی با مبانی اسلامی نداشته باشد.

وی در ادامه به فعالیت های جامعه المصطفی اشاره کرد و افزود: اکنون با همه توانمندی ها از همه ظرفیت های علمی - پژوهشی استفاده کنیم و با همکاری نهادهای دیگر و مرکز کامپیوتر اسلامی نور تمام نرم افزارهای دینی در اختیار استادان و فارغ التحصیلان جامعه المصطفی قرار گرفته است و از طرف دیگر تمام پایان نامه ها به زبانهای مختلف در اختیار آنها مرکز کاکپوتر اسلامی نور قرار دارد تا بارگذاری کنند تا برای همه قابل استفاده باشد.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی افزود: با همکاری موسسه تنظیم نشر آثار امام(ره) و موسسه تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری همکاری داریم و با پروژه های مشترکی داریم سعی می کنیم از کارهای موازی پرهیز کنیم و کارهای مکمل انجام دهیم.

حجت الاسلام بی نیاز یادآور شد: ​180 مرکز پژوهشی در حوزه علمیه قم به صورت فصلی با جامعه المصطفی همکاری مشترک دارند که متناسب با رسالت هر دانشگاه به تحقیق و پژوهش می پردازیم.

وی افزود:​ بیش از 4 هزار تفاهم نامه داخلی و خارجی درباره همکاری های مشترکی منعقد شده و تلاش می کنیم کار موازی و تکراری انجام ندهیم.

حجت الاسلام بی نیاز تصریح کرد: ​اصل اسلامی کردن دانشگاه ها به عهده شورای انقلاب فرهنگی است و اگرچه تاریخچه آن در کشورهایی مثل مالزی و ... وجود دارد و کارهایی نیز انجام شده نتایج چندانی نداشته است،​ اما فرمان حضرت امام (ره) برای تاسیس نهاد انقلاب فرهنگی با تاکید اسلامی کردن دانشگاه ها به بحث ظاهری آن محدود نمی شود و اصل آن این است که امروز دانشگاهها علاوه بر شئونات ظاهری،​ محتوایی متناسب با مبانی اسلامی داشته باشد که همین امر مقدمه ای برای ایجاد شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است که رئیس جامعه المصطفی نیز عضو این شوراست و درباره دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و همکاری در محتوا دفتر دانشگاه و جامعه المصطفی یک بخشی را بر عهده گرفته است.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی درباره پژوهش های قرآنی و چالش ها و فرصت ها، اظهار کرد: چالش های متعددی وجود دارد که بحث پژوهش هنوز در دانشگاه ها جایگاه خود را پیدا نکرده است گرایش به هیئت علمی آموزشی شدن بیش از عضویت در هیئت علمی پژوهشی است و در کارهای پژوهشی ، ارتقای هیئت علمی پژوهشی به مراتب سخت تر از هیئت علمی آموزشی است و تعدادشان کم است.

حجت الاسلام بی نیاز افزود: متاسفانه در دانشگاه ها و مراکز علمی - حوزوی توانمندی پژوهشی در همه استادان وجود ندارد و این چالشی است که برای رفع آن دوره های مختلف و کارگاههای مهارت افزایی گذاشته شد و پیشرفت های هم حاصل شده است.

وی، درباره دستاوردهای 40 ساله جامعه المصطفی گفت :​اکنون جامعه المصطفی در میان اعضای هیئت علمی و طلاب بیش از 6 هزار محقق توانمند و دست به قلم دارد که می توانند به زبانهای مختلف و درباره موضوعات مختلف بنویسند.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی افزود: ​این مرکز متولی امر تعلیم و تربیت طلاب غیرایرانی را برعهده داد که می خواهند در کشور ما و کشور خود به صورت رسمی تحصیلات و تدریس و علوم اسلامی و علوم انسانی با نگاه اسلامی داشته باشند و تا کنون 100 هزار نفر از 138 کشور در نمایندگی های جامعه المصطفی و مدارس تابع در ایران و کشورهای دیگر درس خوانده و یا در حال تحصیل در دوره های بلند مدت و کوتاه مدت، مجازی کارشناسی تا دکتری و سطح حوزوی 1 تا 5 هستند.

حجت الاسلام بی نیاز یادآور شد:​ بیش از 44 هزار اثر علمی از طلبه های پژوهشگر المصطفی در آرشیو و کتابخانه ها در دسترس است و اگر مقالات و پژوهش های دانشجویان و فارغ التحصیلان جمع آوری شود بیش از 100 هزار پژوهش، اثر علمی، مقاله، تالیف و ترجمه به زبان های مختلف خواهیم داشت.

وی افزود: ​جامعه المصطفی در بخش آموزش زبان فارسی که به عبارتی زبان انقلاب اسلامی است یکی از موسسه های موفق است که دهها هزار نفر از دانشجویان کشورهای گوناگون در این مرکز به زبان فارسی مسلط شده اند.

معاون پ‍ژوهشی جامعه المصطفی گفت: هفته آینده به مناسبت هفته پژوهش نمایشگاه جامع دستاوردهای پژوهشی 40 ساله دانشگاه المصطفی در مجتمع امین سالن قدس قم برگزار می شود که از همه علاقه مندان برای بازدید آن دعوت به عمل می آوریم.

وی همچنین به 3676 کتاب ، 9333 مقاله علمی طی 10 سال در مراکز مختلف، 90 نشریه علمی - پژوهشی تخصصی به زبان های مختلف و 69 همایش و جشنواره علمی - پژوهشی در سطح بین المللی 2760 نشست علمی، بیش از هزار کرسی نظریه پردازی ، 43 آئین نامه و دستور العمل، 525 مرکز و موسسه قرآنی در سطح جهان ازجانب فارغ التحصیلان جامعه المصطفی اشاره کرد.

حجت الاسلام بی نیاز 27 گروه قرآن و حدیث در داخل و خارج ، 695 ممتاز قرآنی ، 8158 فارغ التحصیل رشته های قرآنی کارشناسی تا دکترا ،​ 3305 تحقیق و پایان نامه رساله دکترا، ارائه 1455 اثر علمی در جشنواره ها، برپایی 2 هزار محافل انس باقرآن،​ برگزاری 1655 مسابقات قرآنی با 148 هزار نفر شرکت کننده، 23 دوره بین المللی علوم قرآن- حدیثی با 151 هزار نفر شرکت کننده را از دیگر فعالیت های جامعه المصطفی برشمرد.

وی در پایان به اهتمام به پژوهش و حمایت مادی و معنوی از آن را در همه سطوح مسئولیتی کشور تاکید کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha