شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تربیت

حجت الاسلام دهقانی گفت: خصوصیات سنی کودکان را بشناسیم. مادران گمان می کنند تمام مراحل رشد شبیه یکدیگر است، در حالی که برخی مواقع دوران رشد کودکی به دوران رشد نوجوانی کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از خمینی شهر، حجت الاسلام محسن دهقانی کارشناس مسائل خانواده، پیش از ظهر امروز در پنجاه ونهمین جلسه «پاتوق مادرانه» در دارالقران اهل البیت(ع) اصفهان، اظهار کرد:  مادران جامعه ما خطا هایی در تربیت فرزندانشان مرتکب می شوند، اولین خطا این است که فکر می کنیم تربیت را آموخته ایم وهمان را برای فرزندانمان اجرا می کنیم

وی با اشاره به خطای بعدی  که تمایل به تغییر است، تشریح کرد: والدین فقط دوست دارند که فرزندانشان خوب و بهترین باشند، بدون اینکه کوچکترین تغییری در رفتارهای نامناسب فرزندان به وجود آورند .

این کارشناس خانواده مطرح کرد: چگونه انتظار داریم وقتی نزد فرزندانمان اعتبار و محبوبیت نداریم فرزندان از ما حرف شنوی داشته باشند؛ والدین فکر می کنند که در شناخت فرزندانشان هیچ اشتباهی ندارند، اما باید بدانیم سه اصل مهم در تربیت وجود دارد که اولین آنها تفاوت در رشد است.

وی افزود: مادران گمان می کنند تمام مراحل رشد شبیه یکدیگر است، در حالی که برخی مواقع دوران رشد کودکی به دوران رشد نوجوانی کمک می کند یا می تواند برعکس نیز باشد، والدین اگر می خواهند فرزند نیک داشته باشند باید به قبل از دوران بارداری و انتخاب همسر توجه ویژه ای به موارد ذکر شده داشته باشند.

حجت الاسلام دهقانی تصریح کرد: اصل دوم اینکه در هر سنی رشد، یک الگوی مناسب با خود را دارد، به طور مثال نظم در سه سالگی با سن پنج سالگی متفاوت است، بنابراین خصوصیات سنی کودکان را بشناسیم 
وی با بیان اینکه اصل سوم شناخت تفاوت های فردی است که امری  کاملا طبیعی است گفت:  انسان با اراده برای تغییر کردن اجازه نمی دهد بهانه ها مانع پیشرفت و تربیت صحیح شود.
 وی اضافه کرد: انسان های با اراده  برای پیشرفت امور زندگی کاری را به تاخیر نمی اندازند و از سختی های راه هراسی ندارند واحساس خستگی نمی کنند و مهم ترین امور خود را اولویت بندی می کند.

این کارشناس خانواده با بیان این نکته که تربیت کردن آمادگی می خواهد، افزود: ابتدا خودمان باید تربیت صحیح داشته باشیم چگونه انتظارداریم وقتی نمی توانیم مقابل فرزندانمان رفتارمان را مدیریت کنیم،مواقعی که زن ومرد اقتدار یکدیگر را ازبین می برند، نزد فرزندانمان محبوبیت داشته باشیم وبخواهیم آنها مطیع اوامر ما باشند؟ چگونه با وجود داشتن تند خویی از فرزندانمان می خواهیم معدن لطافت و نرم خویی باشند؟ 

وی خاطر نشان کرد: تربیت امری مشترک بین تمامی انسانهاست، صداقت، راستی، نیک گفتاری و رفتار صحیح از مصداق های تربیت است، اما نکته مهم مهارت آموزی است که ناتوانی والدین در تقویت شخصیت فرزندان است و بازدن برچسب های منفی سرنوشت او را تغییر داده و مسیر زندگی او را کاملا عوض می کنند.

این استاد حوزه توضیح داد: از آفت های دیگر تربیت، مقایسه کردن زندگی های خانوادگی است که ماحصل آن شکسته شدن اقتدار مرد خانواده و خدشه دار شدن عواطف زنان است و در نتیجه موجب فرار کودکان از خانه می شود و این بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام دهقانی عنوان کرد: رفتارهای غلط پدر و مادر مانند ترساندن فرزند از مادر یا پدر و یا دادن وعده های دروغ به آنها، تحقیر کردن فرزند و جدی نگرفتن مسائل کودکان می تواند در آینده موجب به وجود آمدن آسیب های اجتماعی برای فرزندان شود 

استاد حوزه در پایان گفت: آمادگی نداشتن زوجین برای فرزند دارشدن بسیار خطرناک است. خانواده هایی که دارای اختلافات خانوادگی هستند و ثبات اخلاقی ندارند در صورت آوردن فرزند او را در این مشکلات دخیل کرده و یک فرد بی ثبات دیگر نیز از نظر اخلاقی به جامعه افزوده می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha