شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری بر لزوم ایجاد ستادی عالی برای وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد و گفت: نمی‌گویم که حوزه داخل دانشگاه برود یا دانشگاه در حوزه هضم شود؛ این مسئله ممکن و مطلوب هم نیست، ولی همان طور که تفکیک قوا داریم، باید حوزه و دانشگاه نیز در عین استقلال به وحدت برسند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله احمد بهشتی، امروز به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه در سخنانی در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، با ذکر این مطلب که شهید مفتح هم وجهه خوب حوزوی و هم وجهه خوب دانشگاهی داشت گفت: ایشان فعالیت‌های بسیار چشمگیری در حوزه علمیه و در دانشگاه تهران به عنوان رئیس دانشکده الهیات داشت.

وی افزود: در نهایت نیز کسانی که نتوانستند این وجود بابرکت را تحمل کنند، این دانشکده را تبدیل به مشهد ایشان کردند؛ بنده با ایشان رفاقت دیرینه داشتم؛ ایشان در وادی تدریس، تبلیغ و تحقیق دغدغه‌مند و دلسوزی فراوانی داشتند.

عضو خبرگان رهبری با ذکر این مطلب که شهید مفتح ارادت و تواضع عجیبی به استاد مطهری و شهید بهشتی داشت، اظهارکرد: در مسیر وحدت حوزه و دانشگاه و التیام روابط میان این دو نهاد تلاش کرد؛ مبنای وحدت آیه شریفه «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ؛ این است امت‏ شما که امتى یگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستید»(انبیاء/۹۲) است.

رئیس سابق دانشگاه قم با ذکر این مطلب که  اگر وحدت برقرار بود امام علی(ع) خانه‌نشین نمی‌شد، تصریح کرد: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه فرموده‌اند: اگر پای من بر این لغزشگاه‌ها (حکومت) استوار بود بسیاری از چیز‌ها را اصلاح می‌کردم و تغییر می‌دادم.

عضو خبرگان رهبری بیان کرد: خدایی داریم که باید او را عبادت و در برابر او کرنش کنیم و اگر این رخ دهد وحدت هم انجام می‌شود؛ معتقدم که در سایه تقوا می‌توان به وحدت رسید و اگر تقوای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اعتقادی، مدیریتی و ... نباشد وحدت هم نتیجه نخواهد داد.

رئیس سابق دانشگاه قم با ذکر این مطلب که حوزه و دانشگاه در سایه تقوا می‌توانند به وحدت ایده‌آل و مطلوب برسند، تصریح کرد: درست است که امروز وحدت‌هایی ایجاد شده، ولی وحدت ایده‌آل تحقق نیافته است، البته نمی‌گویم که حوزه داخل دانشگاه برود یا دانشگاه در حوزه هضم شود؛ این مسئله ممکن و مطلوب هم نیست، ولی همان طور که تفکیک قوا داریم، باید حوزه و دانشگاه نیز در عین استقلال به وحدت برسند.

آیت الله بهشتی ادامه داد: برای مثال اگر قوه قضائیه، مقننه و مجریه ساز خود را بزنند و مفاهمه در روش و هدف میان آنان نباشد وحدت در جامعه نتیجه نمی‌دهد یا در نیرو‌های مسلح که همه مستقل هستند، ولی هدف واحدی دارند، زیرا اگر قرار بر مزاحمت و تداخل باشد وضعیت نابهنجار ایجاد می‌شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حوزه و دانشگاه دو تشکیلات وسیع است که یکی مسئول علوم دینی و دیگری مسئول علوم تجربی است، گفت: در دانشگاه ریاضی، طب، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و ... تدریس می‌شود که به یک معنا آن‌ها هم دینی هستند، گرچه دین به ما یاد نمی‌دهند.

وی بیان اینکه کسی که طبیعیات می‌خواند خداشناسی و فعل خدا را می‌خواند و همه علوم منتهی به خدا می‌شود، تصریح کرد: آیا ستاد مشترکی هست که مسئولان عالی‌رتبه حوزه و دانشگاه با هم بنشینند و بنیان وحدت را محکم و تقویت کنند تا همه تکلیف و مسئولیت خود را بدانند و بفهمند و به سمت تحقق ایده واحد جمهوری اسلامی و اهداف انقلاب حرکت کنند.

وی یادآورشد: در ۴۰ سال شعار‌های خوبی هم داده‌ایم، اما در عمل و بر مبنای «وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاتَّقُونِ(مومنون/۵۲) گامی برنداشته‌ایم؛ هر جا ضربه خورده‌ایم ناشی از نبودن وحدت بوده است وگرنه اگر وحدت بود کسی جرئت ضربه زدن به ما را نداشته است و هرجا موفقیت داشتیم عامل آن وحدت بوده است.

آیت الله بهشتی بیان کرد: قرارداد تنباکو به کشور تحمیل شد؛ ولی مبارزه با آن توسط یک مرجع تقلید یعنی میرزای شیرازی آغاز شد و ایشان استعمال تنباکو را مبارزه با امام زمان(عج) دانستند.

وی تصریح کرد: مردم به دنبال این فتوا متحد شدند و انگلیس با آن همه توپ و تشر و دربار حاکمیت در آن دوره شکست خورد؛ اگر انقلاب مشروطه پیروز شد ناشی از وحدت روحانیت بود و بعد هم که شکست خورد به علت دورشدن از وحدت بود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha