شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
معاون پژوهش حوزه علميه خواهران مازندران

حوزه/ خانم اردشیری گفت: فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران به خصوص کانون ها و انجمن های پزوهشی تاثیر بسزائی در تحقق طرح مدرسه محوری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم اردشیری به مناسبت هفته پژوهش، بیان کرد: حوزه علمیه خواهران مازندران دارای 76 تشکل پژوهشی است که شامل شورای علمی پژوهشی، کارگروه تحقیقات پایانی، کارگروه تخصصی برای پایان نامه های سطح3، هسته های پژوهشی، کانون پژوهشی(مربوط به طلاب سطح2) و انجمن پژوهشی(مربوط به طلاب مدارس سطح3) بوده و شورای علمی پژوهشی مازندران در چند سال اخیر رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

وی گفت: تا کنون 115مورد پایان نامه در سطح 3 در رشته های تفسیر و علوم قرآنی و فقه و اصول  و 1790 تحقیقات پایانی و در مجموع 1905 پایان نامه و تحقیق پایانی در مدارس علمیه خواهران مازندران دفاع شده است.

وی اضافه کرد: برگزاری 140 کرسی  آزاد اندیشی در موضوعات مختلف، تألیف 87 مقاله توسط هسته های پژوهشی و 65 کتاب توسط طلاب پژوهشگر از دیگر فعالیتهای پژوهشی حوزه علمیه خواهران مازندران است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران تصریح کرد: تا کنون سه دوره جشنواره استانی علامه حلی را با همکاری حوزه علمیه برادران در مازندران برگزار کردیم که خواهران طلبه این مدیریت در مجموع این سه سال 101 رتبه استانی و 5 رتبه کشوری را کسب نمودند.

وی در ادامه با اشاره به تأثیرگذاری فعالیت های پژوهشی حوزه های علمیه خواهران در جامعه بیان کرد: این نهاد مقدس در دهه اخیر در امر پژوهش قدم های خوبی برداشته، به خصوص در استان مازندران که با برگزاری دوره های متعدد و مسلط شدن اعضاء کانون به ابزار پژوهشی در عرصه  های مقاله، کتاب و همایش موفقیت های خوبی کسب کرده ایم؛ با این حال، با توجه به نو و زمان بر بودن تحقیق و پژوهش، این فعالیت ها نیاز به تلاش و برنامه ریزی های دقیق  و بیشتری دارد.

خانم اردشیری اعلام کرد: جهت برگزاری موفق و تاثیر گذار نشست، کرسی و همایش های پژوهشی، باید نیازهای طلاب و اقتضائات منطقه ای و استانی از لحاظ اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شود؛ که این امر با مطرح کردن موضوع در شورای مدرسه بعد از رایزنی با نمایندگان پژوهش کلاس ها و همچنین نیاز سنجی نمودن از خود طلاب و اساتید انجام می گیرد.

وی با اشاره به مهمترین آسیب های فعالیت کانون ها و انجمن های پژوهشی حوزه علمیه خواهران گفت: خوشبختانه در طرح و برنامه های پژوهشی، خوب عمل شده، اما متاسفانه برای اجرایی کردن این برنامه ها مشکل وجود دارد که به عنوان نمونه، در سیر مطالعاتی کانون(منظور مطالعات تخصصی است) برنامه ریزی و معرفی کتاب بسیار چینش منطقی دارد؛ اما هیچ تدبیری جهت تهیه کتب مربوطه اندیشیده نشده و مدرسه هم بودجه کافی برای تهیه آن در اختیار ندارد؛ در حالی که این مطالعه تخصصی با استقبال گرم طلاب روبرو است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران مازندران در پایان خاطر نشان کرد:  فعالیتهای کانون ها و انجمن های پژوهشی مدارس علمیه خواهران، می تواند تاثیر بسزائی در طرح مدرسه محوری داشته باشد، اما با توجه به این که تاکنون در مورد کانون ها و انجمن های پژوهشی مساعدت قابل توجهی  از جانب مرکز مدیریت صورت نگرفته؛ لذا اکثر فعالیت های پژوهشی مدارس، حاصل خرد جمعی و کمک های مالی همان مدرسه است که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha