جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ مفسر و پژوهشگر قرآنی، گفت: باید کاری کرد که در نمازجمعه ها مسئله تقوای الهی برای مردم موشکافی شود، در روایات نیز داریم که تقوا را برای مردم موشکافی کنند، در حال حاضر نیز چند صد نماز جمعه برگزار می شود، چرا نمی تواند جلوی گناه را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاریان، شامگاه چهارشنبه  در حسینیه ابن الرضا شهرستان خوانسار با اشاره به سفارش و توصیه معصوم (ع) به رعایت تقوای الهی اظهار کرد: این سفارش به آن معنا است که مراقبت، نظارت، آگاهی و علم خداوند را سبک نگیرید و آن را بی ارزش حساب نکنید.

وی با بیان این که مراقبت و آگاهی خداوند نسبت به بندگانش دائمی است گفت: برای این نگاه  و مراقبت، پنهان و آشکاری وجود ندارد و همه چیز در عالم هستی نزد پروردگار حاضر است و زمان برای وجود مقدس او لحاظ نمی شود.

استاد انصاریان افزود: نسبت به گذشته مطلق عالم، انسان دانش مفیدی ندارد و علم انسان در این باره فوق العاده اندک است و علم واقعی نسبت به گذشته همان است که در قرآن کریم مطرح شده است، قرآن گذشته و آینده عالم را درست در اختیار انسان قرار داده است.

استاد حوزه  با تاکید بر این که انسان نسبت به گذشته و آینده بین دو مجهول قرار دارد تصریح کرد: انسان زیر نظر علم و دید خداوند در حال زندگی است و تقوای الهی یعنی از خداوندی با این علم، نظارت و مراقبت پروا داشته باشید و کار را ساده و عادی نگیرید، چرا که اگر این امر ساده انگاشته شود انسان در برابر گناهان متوقف نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: وقتی انسان در برابر بیننده سبکی باشد برای وی مهم نیست که در مقابل آن بیننده ساده خلافی انجام دهد زیرا آن بیننده ارزیابی از کار وی نمی کند و اگر انسان نسبت به علم، بینایی و مراقبت خداوند چنین حال ابلیسی داشته باشد از گناه مصونیت نخواهد داشت.

استاد انصاریان با اشاره به احاطه خداوند به ظاهر و باطن موجودات عالم، حالت تقوای نفس را برای اولیاء الهی بسیار قوی تر دانست و افزود: برای عده ای از اولیای الهی حال پروا و تقوا به قدری قوی است که خلوت آنها از آشکارشان بهتر است.

وی در تبیین این مسئله اضافه کرد: ممکن است انسان در بین مردم باشد و مراعات حضور مردم را نموده و گناهی انجام ندهد و هر کاری که انجام می دهد یا عبادت است و یا کار درست و خوبی است، اما اولیای الهی وقتی در خلوت قرار می گیرند مواظبت و رعایت آنها بیش از زمانی است که در بین مردم هستند و این افراد از بندگان ویژه خداوند می باشند.

مفسر و پژوهشگر قرآنی تاکید کرد: سفارشی که معصوم (ع) درباره تقوای الهی کرده است همان سفارشی است که خداوند در قرآن کریم پیرامون آن می فرماید این سفارش و توصیه را به همه امت های گذشته داشته ام و به امت اسلام نیز این سفارش را دارم.

تقوا، سفارشی که به همه امت ها شده است

وی افزود: کمتر سفارشی است که پروردگار به همه امت ها داشته است، اما سفارش به تقوای الهی به همه امت ها شده است و اگر همین یک سفارش را مردم عمل نمایند مشخص نیست که بار فساد ظاهری و باطنی تا چه اندازه کم خواهد شد.

استاد انصاریان با اشاره به مقدمه خطبه متقین درباره حال و وضعیت این دسته از اولیاء الهی گفت: حضرت امیر (ع) درباره آنها می فرماید: "اگر زمان قطعی مرگ آنها در کار نبود و اگر دست قدرت خداوند روح آنها را در بدنشان نگه نمی داشت از شوق پاداش الهی و ترس از عذاب به قدر یک پلک زدن روح در بدن آنها باقی نمی ماند".

وی اضافه کرد: باید کاری کرد که در نمازجمعه ها مسئله تقوای الهی برای مردم موشکافی شود، در روایات نیز داریم که تقوا را برای مردم موشکافی کنند، در حال حاضر نیز چند صد نماز جمعه برگزار می شود، چرا نمی تواند جلوی گناه را در مردم بگیرد؟

استاد حوزه با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) درباره رعایت حال مردم و ارتباط آن با تقوای الهی گفت: پیامبر اکرم (ص) می فرماید: "اگر فردی کار مسلمانی را در همان لحظه بتواند انجام دهد اما آن را انجام ندهد در قیامت 80 هزار سال معطل خواهد ماند تا به حساب سایر مردم رسیدگی شود" .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha