شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدرسه علميه ريحانه الرسول(س) نكا

حوزه/ کارگاه مهارتی مسئله یابی تحقیقات پایانی، در مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) نکا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم فرزانه خانی، استاد حوزه در کارگاه مهارتی مسئله یابی تحقیقات پایانی در مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) نکا با اشاره به تعریف پژوهش، بیان کرد: پژوهش تتبع و بررسی در موضوعی خاص و در منابع متعدد و معتبر است که اولین گام در روش تحقیق، تعیین یا انتخاب مسئله است.

این استاد حوزه خواهران افزود: انتخاب مسئله به چند صورت است که شکل اول آن، بررسی اطلاعات قبلی در حیطه علمی مورد نظر و کسب اطلاعات نسبت به یک مسئله ای از راه تحقیق است.

وی ادامه داد: صورت دوم در واقع هنر استاد است که مخاطب را دچار شوک ذهنی کند، به این حالت که مسئله ای را مطرح کند که هیچ اطلاعات ذهنی راجع به آن ندارد و این مسئله پژوهشی ممکن است عمیق باشد، بنابراین باید راجع به آن تحقیق دقیق کرد.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: گاهی یک مسئله سطحی است مانند معانی «فی»  یا «من» در ادبیات عرب، که در حد تحقیق کلاسی و با مطالعه سطحی حل می شود که به آن شبه مسئله یا مسئله تمرینی می گویند.

وی گفت: گام بعدی، مسئله شناسی یا شناخت دقیق مسئله پژوهشی بوده که دارای مراحلی است و شناخت ماهیت علمی موضوع، مشخص کردن عرصه مسئله(عرصه درون دینی، عرصه برون دینی) و مشخص کردن جامعه هدف (تخصصی یا عموم اجتماع )از جمله این مراحل است.

استاد حوزه خواهران در پایان خاطر نشان کرد: مهم ترین قدم بعد از انتخاب موضوع عام، تبدیل موضوع به مسئله پژوهشی از طریق نمودار خورشیدی است، به این صورت که ابعاد موضوع مورد نظر از زاویه مختلف مورد بررسی قرار می گیرد.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha