شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
منصوره قیاسی

حوزه/ خانم قیاسی با اشاره به این که در گذشته برای تحصیل در حوزه های علمیه نه مدرک و نه شغل مطرح بود، گفت: برای تفهیم دیگران استفاده کلامی از عناوین دانشگاهی اشکالی ندارد، ولی فخرفروشی به عناوین دانشگاهی، برای حوزویان یک آفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد،  خانم منصوره قیاسی در نشست بصیرتی در مدرسه علمیه خواهران معصومیه(س)وابسته به آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد(ع) با ابراز خرسندی از حضور در این مدرسه اظهار کرد: تفاوتی بین طلبه ایرانی و خارجی نیست، بلکه باید هر طلبه این سئوال را ازخود بپرسد که برای چه به حوزه آمده و طلبه شده است؟ هر کسی با مراجعه به درون و محتوای دل خود می تواند نفس خود را محاسبه کند.

وی افزود: فرق یک طلبه با افراد عادی در این است که یک طلبه همه شب را نباید بخوابد بلکه برای نماز شب بیدار شود و یا قبل از خواب به این بیندیشد که یک طلبه است و با خدای خود راز و نیاز کند گرچه این گفتگوی با خود و بازخواست از خود و راز و نیاز با خدا در مورد دیگر افراد جامعه هم صدق می کند.

حوزه جای مدرک گرایی نیست

استاد حوزه خواهران بیان کرد: در گذشته برای تحصیل در حوزه های علمیه نه مدرک و نه شغل مطرح بود، بلکه طلاب خواهر تنها به تحصیل علوم دینی و شناخت دین می اندیشیدند و با این تفکر بعد از فارغ التحصیلی می توانستند نقش دینی خود را هم ایفا کنند.

خانم قیاسی تصریح کرد: در حالی که امروز با وجود مدارک حوزوی و استفاده از طلاب فارغ التحصیل در محیط های مختلف جامعه یک حُسن محسوب می شود، ولی دارای آفاتی از جمله مدرک گرایی و استفاده از عناوین دانشگاهی هم است.

وی به طلاب توصیه کرد: برای تفهیم دیگران استفاده کلامی از عناوین دانشگاهی اشکالی ندارد، ولی فخرفروشی به عناوین دانشگاهی، برای حوزویان یک آفت است.

اولین مدیر مدرسه علمیه خواهران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: اولین نیّت ما نسبت به تحصیل در حوزه و در بدو ورود به حوزه باید یادگیری علم دین برای خود و مراتب دوم و سوم هم همین باشد و خانواده طلاب هم نباید برای فرستادن فرزندانشان به حوزه تنها به مسائل ظاهری آن یعنی اشتغال در آینده فکر کنند.

*به اسم دین، مَمرّ دنیوی درست نکنید

 قیاسی با یادآوری سئوال اول خود«چرامن یک طلبه شدم»ابراز کرد:  در طول 40 سال گذشته به همه طلبه ها توصیه کرده ام و اعتقادم این است که هر کس به دید گرفتن مدرک و کار و نان درآوردن از راه دین وارد حوزه شود، حضرت زهرا(س) به او اجازه نخواهد داد و حتی با داشتن مدرک کاری از پیش نخواهد برد و نباید به اسم دین یک ممر دنیوی برای خود درست کنیم.

وی تأکید کرد: شما طلبه های عزیز باید حساب کار خودتان را مشخص کنید و نیت خود را عملی کنید، چون تنها با گفتن و خواستن نمی شود و باید برای رسیدن به مقصد تلاش کرد و زحمت کشید.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) یزد گفت: باید همیشه مراقب باشید که این نماز شب شما با نماز شب چند سال قبل چه فرقی دارد و این باعث تغییر و ارتقای برنامه های روزازنه شما هم شده است؟ و تنها صرف عادت به خواندن نماز شب نباشد و درهر مرحله باید قویترش را عمل کرد.

خانم قیاسی تأکید کرد: اول باید عالمه در دین شوید و دوم اینکه به قول شهید مدرس« دیانت ما عین سیاست ما و سیاست ما عین دیانت ماست» و اگر این نبود سردمداران کفر، دشمن این علما نبودند و اگر امام حسین(ع) و امام حسن عسکری(ع) به دنبال حکومت اسلامی نبودند دشمنان کاری به کار آنان نداشتند چون ائمه اطهار(ع) به دنبال سیاست سالم بودند.

وی ادامه داد: معاویه چون دین نداشت به دنبال حیله گری بود، در حالی که یک مسلمان واقعی نباید به دنبال حیله باشد و می توانیم سیاست داشته باشم در عین اینکه دینداریم.

*لزوم شناخت آسیب های اجتماعی

استاد پیشکسوت مدارس علمیه خواهران استان یزد اذعان کرد: بانوان طلبه باید به دنبال شناخت آسیب های اجتماعی باشند چون کسی موفقیت اجتماعی پیدا می کند که تشکیلاتی کار کند.

خانم قیاسی تصریح کرد: کار فردی در مقابل کار گروهی خیلی زحمت ندارد و در طول تاریخ کسانی که احزاب تشکیل داده اند همیشه در رأس امور قرار گرفته اند و حتی در همه کشورها تجربه شده است.

*پیروزی انقلاب اسلامی حاصل کار تشکیلاتی است

وی، پیروزی انقلاب اسلامی را حاصل یک کار تشکیلاتی دانست و افزود: حفظ و تداوم آن نیز به کار تشکیلاتی نیازمند است و باید پرورش نیروهای انقلابی برای مواقعی که انقلاب به حضور آنان نیاز دارد مد نظر قرار گیرد.

استاد حوزه خواهران یکی از شاخصه های بانوان طلبه را حفظ حجاب بیشتر نسبت به دیگر افراد جامعه معرفی کرد و گفت: برای حضور سرکلاس درس به حضرت ولی عصر(عج) سلام بدهید و مدد بجویید.

 قیاسی به توصیه آیت الله قاضی اشاره کرد و افزود: هر روز دعای عهد و دعای « اللهم عرفنی نفسک...» را بخوانید و سه بار سوره توحید هدیه به مادر امام زمان(عج)را قرائت کنید که به توصیه آیت الله قاضی امام زمان(عج) به شما توجه می کنند.

استاد حوزه خواهران یزد در پایان با فراخوانی طلاب به خیرخواهی برای دیگران و کمک به پیشرفت همنوعان خود، برخی از خاطرات معلمان اخلاق از جمله بانو مجتهده امین را هم بیان کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha