شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
واتیکان

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

استعفای ناگهانی واتیکان را تکان داد

«کرگ برک» سخنگوی واتیکان و «پالوما گارسیا» جانشین او به طور ناگهانی از سمت‌های خود استعفا داده‌اند. واتیکان بدون ذکر هیچ علتی، این خبر را تائید کرده است. برک آمریکایی و گارسیا اسپانیایی هستند.گفتنی است با اینکه تاکنون مشخص نشده چرا این دو چهره رسانه‌ای واتیکان استعفا داده‌اند اما به نظر می‌رسد انتصاب دوست نزدیک پاپ فرانسیس به سمت سردبیری ارشد بخش ارتباطات واتیکان علت این موضوع باشد. رهبر کاتولیک‌های جهان «آندرئا تورنیلی» دوست نزدیک و ایتالیایی خود را به این سمت گماشته است. تورنیلی یک خبرنگار است و حضور او در این مجموعه- آن هم در آستانه سال نوی میلادی- احتمالاً باعث این استعفای حاشیه‌ساز بوده است.

پزشکان بریتانیا به اختلال روانی انگلیسی ها اعتراف کردند

تقریباً تمامی پزشکان بریتانیا نسبت به نبود خدمات درمانی کافی برای نوجوانان دچار بیماری‌های سلامت روانی هشدار داده و این امر را موجب بروز رفتارهای خود آسیبی از جمله خودکشی میان این قشر خوانده‌اند.بنابر اعلام سازمان سلامت همگانی انگلستان ۹۹ درصد از پزشکان عمومی این کشور اعلام کرده‌اند که دسترسی دشوار به پزشک متخصص و خدمات درمانی برای نوجوانان زیر ۱۸ سال دچار بیماری‌های سلامت روان به عنوان تهدیدی محسوب شده و می‌تواند موجب آسیب‌های جسمی و روحی به آنها شود.از هر ۱۰ پزشک انگلیسی ۹ نفر معتقداند که ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به جوانان دچار مشکلات سلامت روانی از جمله اضطراب، افسردگی، مشکلات غذایی و غیره بسیار نامناسب است.به طوری که ۳۷ درصد خدمات درمانی در این زمینه ناکافی، ۵۳ درصد بسیار ضعیف و تنها ۱۰ درصد مطلوب بوده است.همچنین رسانه‌های اجتماعی، استرس‌های تحصیلی، فقر و شرایط خانوادگی از جمله عوامل افزایش مشکلات روانی میان نوجوانان و جوانان بریتانیا اعلام شده است.

پناهجویان جهان ماکزیمم سازمان ملل را رد کردند

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که در حال حاضر ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سطح جهان از محل زندگی خود گریخته‌ و آواره شده‌اند و برمبنای آمار این سازمان، شمار پناهجویان هیچگاه تا این حد بالا نبوده است.کمیساریای سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرد که شمار پناهجویان در سطح جهان در حال حاضر ۶۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و این روند فزاینده همچنان ادامه می‌یابد.پتر روهنس‌تروت-باور، مدیر اجرایی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سال جاری میلادی (۲۰۱۸) را سالی به غایت دشوار و غیرعادی دانست و گفت: در این سال یافتن راهکارهای سیاسی برای بسیاری از بحران‌های موجود جهان ناممکن بود.مدیر عامل این سازمان جهانی با اشاره به شرایط پناهجویان در بنگلادش، ونزوئلا، یمن و سودان جنوبی گفت که "کوتوپالونگ" در کشور بنگلادش اکنون بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان جهان شده است.روهنس‌تروت-باور با اشاره به شرایط پناهجویان در ونزوئلا نیز گفت: بزرگ‌ترین جنبش مهاجرتی در تاریخ مدرن این کشور بوقوع پیوسته و تاکنون سه میلیون نفر از اهالی ونزوئلا این کشور را به خاطر شرایط فاجعه‌بار زندگی ترک کرده‌اند. سازمان ملل متحد هشدار داده که این فرایند در سال آینده میلادی (۲۰۱۹) نیز ادامه خواهد یافت.برمبنای آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، کشور یمن را قحطی تهدید می‌کند. در این کشور در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر (دو-سوم جمعیت یمن) به کمک‌های عاجل جهانی نیاز دارند.کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بر این نظر است که این بزرگ‌ترین بحران حال حاضر جهان، بدون اطلاع رسانی به مردم جهان روی داده است.بنابر گزارش دویچه‌وله، این سازمان جهانی در ارتباط با اوضاع سودان جنوبی نیز اعلام کرده است که دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم سودان جنوبی از محل زندگی خود گریخته و مجبور به زندگی در مناطق دیگری در این کشور شده‌اند.

بن سلمان علیه هیأت کبار العلمای عربستان هم گارد گرفت

«محمد بن سلمان» فتوای هیأت کبار العلمای عربستان را با برگزاری جشن هیأت سرگرمی این کشور در «مدائن صالح» زیرپا گذاشت.هیأت کبار العلمای عربستان فتوا داده اند که ورود به مدائن صالح یعنی مناطقی که عذاب بر قوم حضرت صالح(ع) نازل شده بود حرام است. با این وجود، ولیعهد سعودی با برگزاری جشنی از سوی هیأت سرگرمی موافق کرد.هیأت سرگرمی عربستان به دستور محمد بن سلمان با هدف اباحی‌گری تشکیل شده است.هیأت مذکور اخیرا مجوز برگزاری کنسرت یک خواننده زن مشهور را داده بود که برخی از مسلمانان عربستان نسبت به این اشاعه فحشا واکنش نشان دادند.

السیسی سکان کشتی طوائف را به کمیته عالی داد

منابع مصری از تشکیل کمیته عالی مقابله با حوادث طایفه ای در این کشور خبر دادند.بر اساس فرمان شماره ۶۰۲ سال ۲۰۱۸ عبدالفتاح السیسی کمیته عالی مقابله با حوادث طایفه ای تشکیل می شود که ریاست آن برعهده مشاور رئیس جمهور در امور در امنیتی و مبارزه با تروریسم است و نمایندگان نیروهای مسلح و اطلاعات جنگی و اطلاعات کل و هیات نظارت اداری و امنیت ملی عضو آن هستند.وظیفه این کمیته ممانعت و مقابله با حوادث طایفه ای و تهیه سازوکارهای مناسب در این زمینه است.

کار برای زنان شرط و شروط گذاشت

شرایط و مقررات مربوط به بازنشستگی بر اساس قوانین سازمان تأمین‌ اجتماعی متنوع است. در حال حاضر این شرایط بسیار سهل و آسان شده است. از بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه بر اساس مشاغل سخت و زیان‌آور و جانبازان گرفته تا بازنشستگی زنان با ۲۰ سال سابقه و ۴۲ سال سن، مواردی هستند که زمینه بازنشستگی را در شرایط و موقعیت‌های مختلف برای متقاضیان فراهم می‌سازند.در این میان نکته‌ حائز اهمیت این است که شرایط سنی بازنشستگی برای زنان ۵ سال کمتر از مردان است. به این معنی که خانم‌ها با سن کمتری می‌توانند بازنشسته شوند. دومین نکته در رابطه با میزان سابقه بازنشستگی است که عموما برای زنان و مردان یکسان است، اما در این باره در چند مورد برای زنان شرایط سهل‌تری در نظر گرفته شده است. نکته سوم مربوط به وجود شرایط همزمان سن و سابقه برای بازنشستگی زنان است. به این معنا که به غیر از سه مورد (بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور، بازنشستگی جانبازان و بازنشستگی با ۳۵ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه) قاعده اصلی در بازنشستگی تحقق توأمان شرط سن و سابقه در احراز بازنشستگی است.

تشکل های دانشجویی برای سرقت علمی نماینده هم صدا شدند

محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس که چند روزی است انتشار کلیپ درگیری لفظی او با مامور گمرک واکنش‌های منفی فراوانی را به سویش روانه کرده، به تازگی با چالش تازه‌ای تحت عنوان "سرقت علمی" روبرو شده است و تحصیلاتی که به دلیل آن به مجلس شورای اسلامی راه یافته است.در همین راستا ۱۰۳تشکل دانشجویی سراسر کشور درپی سرقت علمی نماینده سراوان به محمدرضا عارف عضو کمیسیون آموز ش و تحقیقات نامه ای ارسال کردند.در این نامه آمده است: آقای درازهی برای حل اشتباه خود به محرومیت منطقه سراوان و نیز مقصر نمودن دانشجویی که در این مقاله نام ایشان هست اشاره کرده است که لازم دانستیم دو نکته را خدمت شما عرض نماییم؛در صورتی که دانشجو چنین اشتباهی را مرتکب شده باشد نیز، آقای درازهی به عنوان استاد، بخاطر کوتاهی در این امر مقصر می‌باشد و باید پاسخگو باشد.بی شک امروز برخورد غیر شفاف و فراقانونی با این مسائل، عرصه را برای تقلب‌ها و بی قانونی قانون گذاران در آینده فراهم خواهد کرد و مسئولیت آن متوجه همه‌ی نمایندگان بی تفاوت، خاصه نمایندگانی است که زمامدار جایگاه تاثیر گذار کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس هستند.امید است بررسی دقیق موضوع مطرح شده درباره سرقت علمی ایشان و برخورد قاطع در صورت احراز تخلف، موجب جلب اعتماد و حمایت از دست رفته‌ی ملت پس از عملکردهای بعضا نامناسب بعضی از نمایندگان مجلس دهم شود.

گیلان به جمعیت "نه" گفت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به نرخ رشد جمعیت و باروری در کشور، گفت: در میان استان‌های کشور استان گیلان کمترین رشد جمعیت و نرخ باروری را دارد.برکاتی با اشاره به رشد باروری در کشور اظهار کرد: بر اساس سرشماری سال ۹۵، باروری کلی در کشور ۲.۱ در پنج ساله منتهی به سال ۹۵ بوده است.  در میان استان‌های کشور استان گیلان کمترین رشد جمعیت و نرخ باروری را دارد. همچنین میزان ازدواج و فرزندآوری در گیلان کاهش داشته است.وی با اشاره به این که استان گیلان در زمینه سوء تغذیه کودکان مشکلی ندارد، افزود: افزایش وزن و چاقی در بین کودکان گیلانی و بحث سالمندی و افزایش بیماری‌های غیرواگیر در این استان دارای اهمیت است که کنترل این موارد به تامین سلامت جمعیت استان کمک خواهد کرد.

مسجد باستانی بمئبی برق خورشیدی را مهار کرد

یک مسجد باستانی با قدمت 600 سال در شهر بمئبی هندوستان، مجهز پنل های دریافت انرژی خورشیدی می شود.این مسجد باستانی با نام مسجد ماهیم که در نزدیکی خط ساحلی ماهیم، و درکنار درگاه ماهیم واقع شده است، یکی از قدیمی ترین مساجد شهر جزیره ای بمئبی بوده  است. این مسجد توسط مخدوم علی ماهیمی بنا شده و متعلق به مسلمانان کوکانی شفائی می باشد.یک سیستم تولید انرژی خورشیدی 15 کیلوولتی که در مصرف سالانه انرژی برق صرفه جویی خواهد کرد، در این مسجد نصب شده است. در مرحله دوم ظرفیت سیستم خورشیدی تا 10 کیلووات دیگر قابل افزایش می باشد.امام جماعت مسجد نیز، مومنان و نمازگزاران را به اهدای کمک های مالی برای این مهم تشویق کرده و پس از هر نماز جمعه و نمازهای اعیاد، از اهمیت پروژه نصب پنل های خورشیدی صحبت می کرد. گفته می شود محوطه مسجد از جمله تراس آن که در آنجا نیز نماز برگزار می شود، تقریبا 35 هزار فوت مربع می باشد. بیشترین مصرف کننده برق پنکه ها هستند و در سال های اخیر نیز تهویه کننده های هوا در سالن اصلی مسجد نصب شده اند.

رهبر انقلاب به قائله کریسمس پاسخ دادند

کانال فقه و احکام رهبر معظم انقلاب به ارائه پرسش و پاسخی درباره احکام برگزاری جشن کریسمس توسط مسلمانان پرداخته است که متن آن تقدیم مخاطبان می‌شود.سوال: بعضی از مسلمانان عیدهای مسیحیان را جشن میگیرند، آیا این کار اشکال ندارد؟پاسخ: جشن گرفتن میلاد_حضرت_عیسی مسیح (علی نبیّنا وآله وعلیه السلام) فی نفسه اشکال ندارد ولی نباید به گونه ای باشد که موجب ترویج فرهنگ منحط غرب یا انحراف عقیده و مفسده گردد.

خورشید 2019 از شرقی ترین منطقه زمین طلوع کرد

سال 2019 میلادی از شرقی ترین نقطه کره زمین؛ در منطقه « تونگا » واقع در اقیانوس آرام جنوبی آغاز شد. مجمع‌ الجزایر تونگا با 748 کیلومتر مربع وسعت و جمعیتی بالغ بر 100هزار نفر در حد فاصل نیوزیلند وهاوائی قرار دارد. پس از آن جمهوری 'کریباتی' و ایالت مستقل 'ساموآ'،نیوزیلند، ژاپن، استرالیا ومابقی سرزمین های دیگر وارد سال نو میلادی خواهند شد.آخرین منطقه ای که وارد سال جدید میلادی خواهد شد؛ منطقه 'هونولولو' ایالت هاوایی و 'جزیره بیکر' (Baker Island) متعلق به آمریکا واقع در اقیانوس آرام خواهند بود.جهان در سال 2018 میلادی شاهد تحولات، رخدادها و چالش های بسیاری بود که برخی از این چالش ها به عنوان مسائل پیش روی بشریت ؛ به سال 2019 میلادی منتقل خواهند شد.

زمین از فیلیپین قربانی گرفت

رانش زمین و سیل در شرق فیلیپین جان 56 نفر را گرفت.اورژانس و پلیس فیلیپین از جان باختن 56 نفر در نتیجه رانش زمین و جاری شدن سیل در شرق این کشور خبر دادند.خبرگزاری آلمان(د.پ.آ)، دفتر امداد و نجات منطقه ای فیلیپین نیز گزارش داد، رانش زمین و جاری شدن سیل که از پنجشنبه گذشته آغاز شده، در 6 استان، 22 هزار نفر را آواره کرده و 11 مفقودی داشته است.این دفتر اضافه کرد: 50 تن از قربانیان در منطقه بیکول و 6 تن نیز در منطقه ویزایاس جان باخته اند.«ادگار بوساداس» سخنگوی دفتر ملی مقابله با حوادث فیلیپین هم گفت: گروه های امداد نجات هنوز نتوانستند به برخی مناطق خسارت دیده دسترسی پیدا کنند و به این مناطق بروند.بارش شدید باران و جاری شدن سیل، موجب شده است که هزاران پرواز داخلی در روز پنجشنبه گذشته در سراسر فیلیپین لغو شود.مجمع الجزایر فیلیپین با بیش از 100 میلیون نفر جمعیت در جنوب شرق آسیا و در آب های اقیانوس آرام قرار دارد.

ناجا برای جدیدترین ترفند فرار حبس نوشت

سردار رحیمی گفت: سوءاستفاده از پلاک خودروهای شهرستانی در شهرهای دیگر مصداق بارز جرم است. مدتی است که برخی از افراد سودجو از طریق جعل پلاک و برچسب‌گذاری پلاک خودروهای شهرستانی بر روی خودروهای خود در سطح معابر شهر تهران تردد می‌کنند.نحوه تخلف این افراد به این گونه است که با نصب برچسب پلاکی شبیه پلاک خودروهای شهرستانی بر روی خودرو خود اقدام به تردد در سطح معابر شهر کرده و مرتکب تخلفات رانندگی می‌شوند و تخلفات ثبت شده توسط دوربین‌های کنترل سرعت راهنمایی و رانندگی به نام صاحبان پلاک‌های شهرستانی ثبت و خودرو آن‌ها توقیف می‌شود، این در حالی است که این افراد ساکن تهران نیستند.با مراجعه شاکیان به پلیس راهور برای ترخیص خودرو توقیف شده خود و اعلام شکایت از ثبت تخلف نابجا به نام آن‌ها، با تصاویر تخلفات ضبط شده توسط دوربین‌های شهری پلیس مواجه می‌شوند.وی درباره اعمال مجازات این افراد افزود: در صورت مشاهده هرگونه تخلفی در این زمینه، پلیس با متخلفان به صورت قاطع برخورد خواهد کرد و مجرم نیز به مدت ۲ ماه تا ۳ سال حبس خواهد شد.

قائله اتوبوس به خانه تکانی دانشگاه ختم شد

به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبت بار تصادف اتوبوس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات که بر اساس دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد طی اطلاعیه‌ای خبر از برکناری ۵ نفر از معاونین و مدیران دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات داد و اعلام کرد پرونده آنها به جهت اخراج در اختیار «مراجع قانونی» قرار خواهد گرفت.در این اطلاعیه آمده است: پیرو ضایعه مصیبت بار جان باختن تعدادی از عزیزترین فرزندان جامعه علمی کشور و با عنایت به اختیارات واگذار شده توسط رئیس محترم دانشگاه در چارچوب اساسنامه در جلسه فوق العاده کمیته ویژه پیگیری سانحه مصیبت بار اتوبوس واحد علوم و تحقیقات با حضور مسئولان و بررسی پاسخ‌های عاملان و احراز تقصیر پیمانکار ترابری اتوبوس‌های دانشجویان واحد علوم و تحقیقات که اینک با ورود مراجع قضائی در حال بررسی و پیگیری است، و ایضا قصور و بی توجهی برخی از معاونین و مدیران واحد علوم و تحقیقات نسبت به نظارت بر برون سپاری و تأمین امنیت تردد دانشجویان و عدم احراز صلاحیت حرفه‌ای پیمانکار و بر اساس گزارشات و مستندات دستگاه‌های بازرسی و نظارتی مقرر شد تا “معاون دانشجویی” و “مدیرکل دانشجویی” واحد علوم و تحقیقات به اتفاق سرپرست معاونت اداری و مالی وقت و مدیرکل اداری وقت و مسئول ترابری وقت واحد علوم و تحقیقات که کارفرما و ناظر قرارداد برونسپاری ترابری اتوبوس‌های دانشجویی بودند و سو مدیریت و قصور آنها در این فقره به جهت مدیریتی مسجل شده است، برکنار و به جهت اخراج به مراجع قانونی ذی ربط معرفی شوند.

راز دی ان ای بعد از نیم قرن کشف شد

قوانین حاکم بر فرایند تکثیر سلولی بعد از نیم قرن کشف شده و دانشمندان امیدوارند بتوانند از این یافته ها برای پیشبرد علم ژنتیک استفاده کنند.در سال 1950 دانشمندان برای اولین بار از تکثیر دی ان ای ها مطلع شدند و این پدیده را کشف کردند. اما تا به امروز قوانین حاکم بر نحوه تکثیر دی ان ای ها را کشف نکرده بودند. اما حالا بعد از نیم قرن آنها از این راز پرده گشایی کرده اند.پژوهشگران دانشگاه فلوریدا می گویند آنها نقاط خاصی در مولکول های دی ان ای را که وظیفه کنترل پدیده تکثیر دی ان ای را بر عهده دارند، شناسایی کرده اند.آنان در این مورد گفته اند: این امر تا به امروز یک راز باقی مانده بود. اما سرانجام جزئیات تکثیر سلولی و دی ان ای ها شناسایی شده اند. این امر می تواند حتی به درک بهتر نحوه انتقال بیماری های پیچیده به انسان و تشدید بیماری ها در هر انسان کمک کند.محققان برای کشف نقاط کنترل کننده تکثیر دی ان ای تصاویر سه بعدی از آن را با بالاترین کیفیت ممکن تهیه کردند و مولکول های عامل تکثیر را کشف کردند. آنها از فناوری پیشرفته ویرایش ژن یا CRISPR هم به منظور حذف زوائد گمراه کننده استفاده کردند. در نهایت سه نقطه کلیدی موثر برای تکثیر دی ان ای شناسایی شد که حذف آنها از رشد دی ان ای جلوگیری می کند.

جهرمی برای فضای مجازی آتش به اختیار داد

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با وزیر آموزش و پرورش، اعضای شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی جشنواره کودک آنلاین با اشاره به گسترش فضای مجازی و اثر مهم آن بر آینده بشریت اظهار کرد: امروزه فضای مجازی، فضای بزرگ‌ برای  شکوفایی محسوب می شود که اقتصاد، اشتغال، درآمدزایی و خلاقیت در این فضا شکل می گیرد  بنابراین باید نسل آینده را متناسب با این ظرفیت تربیت کنیم.وی با اشاره به اینکه فضای مجازی در همه جای دنیا برای افراد مخاطراتی را در کنار مزایا در بردارد، خاطرنشان کرد: تهدیدهای فضای مجازی مختص کشور ما نیست بلکه همه کشورها با آن مساله دارند اما  برای آن راهکارهایی اندیشیده اند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در ورزشگاه آزادی در حوزه فضای مجازی و دغدغه های ایشان، خاطرنشان کرد: از این بیانات به این نتیجه رسیدیم که  به این حوزه ورود کنیم و آتش به اختیار باشیم، اما بر اساس تعریف وزارتخانه، ادعای محتوایی نداریم بنابراین اگر کسی متولی شود، محتوا را به او واگذار می کنیم و کنار او می مانیم چون موضوع کودک و نوجوان و فضای مجازی، یک موضوع ملی و دغدغه همه ماست.وی تصریح کرد: ظرفیت ارائه محتوا ، ارتقای دانش والدین، تولید محتوای مناسب، ابزارهای مدیریتی و نظارتی در فضای مجازی و آموزش عمومی به همه خانواده در یک زنجیره قرار دارند که تجمیع آنها نهضت تولید محتوا در فضای مجازی را شکل می دهد.

شهردار تهران قربانیان «هوا» را اعلام کرد

شهردار تهران در باره ارائه گزارش وضعیت سلامت شهروندان تهرانی، گفت: ۴۵۷۳ نفر به دلیل افزایش ذرات ۲.۵ میکرون، جان خود را از دست دادند.وی افزود: در تهران سالانه ۵۷ هزار نفر فوت می‌کنند که ۱۲۰۰ نفر ناشی از حوادث و سوانح است، ۴۰۰ نفر نیز به دلیل عدم مسائل ایمنی جان خود را از دست می‌دهند.‌شهردار تهران اظهار داشت: ۹.۳ درصد تهرانیان دیابت دارند که ۵۳ درصد آنها اطلاعی دیابت نوع ۲ خود ندارند.حناچی افزود: در حال حاضر پایین‌ترین سطح لیست سالمندان را در تهران داریم و این افراد وضعیت خوبی ندارند. ۵۰ درصد جمعیت تهران کلسترول بالا دارند و ۳۰ درصد نیز تری‌گلیسیرین دارند.وی ادامه داد: از هر ۵ تهرانی یک نفر فشار خون دارد که در مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان با این بیماری مواجه هستند و ۳۶ درصد هم شیوع پرفشاری دارند.شهردار تهران اظهار داشت: در سال ۹۶، تعداد ۲۳۹ روز هوای ناسالم، ۱۰۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۹ روز نیز در شرایط اضطراری قرار داشتیم.حناچی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۹ درصد تهرانی‌ها چاق هستند که زنان ۱.۷ برابر بیشتر از مردان چاق هستند؛ بیش از ۳۵ درصد از افراد ۵۵ سال به بالا چاق هستند.

پایتخت پاک و سالم شد

سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: شاخص آلودکی هوای تهران هم اکنون ۳۴ است و هوا در شرایط پاک قرار دارد.لیلا نظری گفت: شاخص آلودگی هوای تهران 34  بوده و هوا در شرایط پاک قرار گرفت.به گفته سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص میزان ذرات کمتر از 2.5 میکرون هم اکنون بر روی عدد 34 قرار دارد.وی ادامه داد: شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته ۱۰۷ بود و هوا در شرایط ناسالم قرار داشت.نظری گفت: بارش های پراکنده باران شب گذشته داشتیم و همین امرآلودگی هوا را کاهش می دهد.

وزیر بهداشت نامه خداحافظی نوشت

حسن قاضی زاده در جلسه معاونین وزارت بهداشت که در ستاد این وزارت خانه برگزار شد از همکاران خود خداحافظی کرد.سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه نیز پیش از ظهر امروز در ستاد وزارت بهداشت حضور یافته است.قاضی زاده هفته گذشته استعفای خودش را تحویل هیات دولت داد، روز گذشته علیرغم تکذیب‌های پی در پی، این موضوع از منابع موثق مورد تایید قرار گرفت. موضوع اصلی اختلاف بودجه‌ای دولت و این وزارت‌خانه مطرح شده است.لازم به ذکر است؛ هنوز رسما استعفای قاضی‌زاده پذیرفته نشده و خبرها از رایزنی دولتی‌ها در این باره حکایت دارد.هاشمی هم‌اکنون در حال بازدید از یک مرکز بهداشتی درمانی در غرب تهران است.

ناجا توطئه ضد انقلاب را بر باد داد

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: در 9 ماه اخیر ضد انقلاب شبانه‌روز فراخوان داد و هزار و 6 مورد فراخوان آنها با اقدامات پیش دستانه و اشراف اطلاعاتی پلیس ناکام ماند.این مقام ارشد پلیس تهران به تلاش ضد انقلاب که در نه ماهه اخیر به صورت شبانه‌روزی فراخوان داده و هزار و 6 مورد فراخوان را اعلام کرده بود پرداخت و تصریح کرد: تمام فراخوان‌ها با انجام اقدامات پیش دستانه و اشراف اطلاعاتی پلیس ناکام ماند.وی به انهدام جرائم سازمان یافته و باندها پرداخت و گفت: 1406 باند که به صورت سازمان یافته اقدام می‌کردند شناسایی و منهدم شدند که نسبت به سال گذشته رشد 12 درصدی را شاهد بود. سردار رحیمی گفت:‌نیروی انتظامی با اقتدار، 17-18 پرونده بزرگ اقتصادی را به مرحله اجرا گذاشت و هزار 656 نفر را در این رابطه احضار کردکه 275 نفر آنها به زندان رفته و دو نفر اعدام شدند.وی به طرح‌های برخورد این پلیس با محکومین فراری پرداخت و گفت: 16 مرحله در این خصوص طرح عملیاتی انجام شده و 1436 نفر دستیگر شدند.فرمانده انتظامی پایتخت گفت:‌در حوزه قاچاق کالا و ارز تلاش بی‌وقفه‌ای داشتیم و میزان کشفیات ما در 9 ماهه 167 درصد افزایش یافته است.

فرهنگیان معدل را لاک گرفتند

مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، شرط معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان حذف شد.«یارمحمد حسین‌بُر» مدیر کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری تشریح جزئیات بودجه ۹۸ آموزش و پرورش اظهار کرد: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، شرط معدل در پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان حذف شد.وی در خصوص فوق‌العاده شغل معلمان خارج از کشور نیز گفت: فوق‌العاده شغل حذف نشده است بلکه بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، تعدیل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha