شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مهدوی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، ولایت را روح قرآن دانست و گفت: خروجی تفسیر باید تقویت ایمان، تهذیب اخلاق و تعلیم احکام باشد

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عصر امروز در گردهمایی مفسّران قرآن کریم که در آستانه ایام فاطمیه و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه تمسّک به ثقلین، توصیه نبیّ مکرّم اسلام(ص) است، اظهار کرد: قرآن و عترت دو گوهر گرانبهایی است که ضامن سلامتی فکر، روح و دین ما است.

وی اظهار کرد: در کنار هم بودن قرآن و عترت به این معنی نیست که قرآن کریم ناقص است و عترت نقص آن را تکمیل می کند، بلکه قرآن کریم قوانین کلی را بیان فرموده و جزئیات همان قوانین را اهل بیت(ع) تفسیر و بیان کرده اند.

آیت الله مهدوی خطاب به مفسّران قرآن گفت: بیان تفسیر قرآن توفیق الهی، رزق معنوی و برکت است و باید از این جهت قدرشناس باشیم.

وی از اینکه در برخی جلسات دینی، افراد غیرروحانی به تفسیر قرآن می پردازند، گلایه کرد و گفت: شاید کسانی که تفسیر می گویند اطلاعات دینی داشته باشند ولی در هر صورت یک زنگ خطر است.

استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به آیه 9 سوره اسراء خاطر نشان کرد: روح قرآن، ولایت است و قرآن کریم انسان را به عترت هدایت می‌کند.

آیت الله مهدوی، روخوانی، صوت و لحن، ترجمه، حفظ و تفسیر قرآن را پنج راه انس با قرآن بیان کرد و افزود: از این پنج مرحله نزدیکترین راه به عمل، تفسیر است.

وی گفت: برای بیان تفسیر نیاز هست که علاوه بر تسلط بر ادبیات، به معانی بیان و بدیع کاملا مسلط باشیم و در کنار آن علاوه بر آشنایی با منطق و فلسفه تفاسیر دیگر همچون تفسیر نورالثقلین، البرهان، صافی و ... را مطالعه کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان اینکه شیرینی قرآن به اتصال و در کنار اهل بیت(ع) بودن است، تصریح کرد: تفسیر باید با اهل بیت(ع) عجین باشد تا آنچنان که مخاطبین ما عاشق قرآن هستند، عاشق امام زمان(عج) شوند و برعکس هرچه عاشق امام هستند، عاشق قرآن شوند.

وی همچنین اظهار کرد: تفسیر تربیتی تفسیری است که انسان را با دین آشنا کند؛ خروجی تفسیر باید تقویت ایمان، تهذیب اخلاق و تعلیم احکام باشد و تمام آیات قرآن کریم نیز حول همین سه محور است.

آیت الله مهدوی به نهج البلاغه امیر مومنان اشاره کرد و گفت: این گنجینه ارزشمند، نکته ها و مفاهیم نابی و تازه ای دارد که همه روانشناسان را مبهوت کرده است. به عنوان مثال روانشناسان معتقدند که غفلت درمان ندارد؛ در صورتی که با استفاده از آیات قرآن، روایات، صحیفه سجادیه و سخنان امیرالمومنین(ع) راه درمان غفلت بیان شده است.

وی با اشاره به برنامه های دشمن در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب و همچنین سال های آینده، خاطر نشان کرد: در این خصوص هیچ نگرانی نداریم و باید وظیفه خودمان را بهتر و موثرتر از گذشته انجام دهیم.

آیت الله مهدوی ادامه داد: باید ضمن بیان مواضع انقلاب اسلامی در مساجد، با توطئه هایی که دشمنان نظام و انقلاب اسلامی در داخل و خارج کشور طراحی می کنند، مقابله کنیم.

این مفسّر قرآن گفت: مبلغین باید فضای جامعه را آماده تمسک به قرآن و عترت کنند، چرا که هدایت انسانها در گرو تمسّک به این دو ثقل است.

۲۰۰ روحانی در مساجد اصفهان تفسیر می گویند

 حجت الاسلام سید حسین بهشتی نژاد رئیس ستاد تفسیر قرآن کریم استان اصفهان نیز با بیان اینکه قرآن کریم باید در اولویت کارها قرار گیرد، گفت: افزود: نزدیک به 200 روحانی در سطح مساجد استان به بیان تفسیر قرآن و نهج البلاغه می پردازند که این تعداد نیاز به توسعه کیفی و کمّی دارد و حرکت علمی منظم و کارشناسی برای تقویت این حرکت انجام گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha