شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام نژاد صفری

حوزه/ حجت الاسلام اکبرنژاد صفری بر ضرورت تقویت حضور طلاب و روحانیون در بین مردم تاکید کرد و گفت: ما باید با یک سازماندهی و برنامه ریزی دقیق و متناسب با نیازهای جامعه در میان آنها حاضر و به ایفای نقش بپردازیم.

حجت الاسلام علی اکبرنژاد صفری در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در گیلان، با اشاره به لزوم توجه جدی به آموزش پژوهش محور، گفت: ایجاد فضای علمی پرنشاط و انگیزه بخش از نیازهای طلاب است. یعنی همان چیزی که مانند آن را در گذشته در مسجد اعظم به یاد داریم، لذا ما سعی کردیم فضای عمومی و وسیع حسینیه شهدا در مدرسه امیرالمومنین(ع) رشت را به انجام مباحثات و حلقه های علمی-پژوهشی طلاب اختصاص دهیم.

معاون آموزش مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت بر رصد و ارتباط پژوهشی اساتید و طلاب تاکید و اضافه کرد: پژوهش در ابتدای امر برای طلاب شاید کمی خسته کننده و پیچیده باشد و نباید این مسیر را به تنهایی حرکت کنند. ما اساتیدی داریم که وظیفه پایش علمی پژوهشی طلاب را برعهده دارند، آنها را همراهی می کنند و درصورتی که طلبه ضعفی داشته باشد، جلسات پوششی و تقویتی برای او گذاشته می شود، همچنین با برگزاری آزمون هایی که طلاب به آن آزمون معجونی می گویند یعنی آزمون های علمی ترکیبی و جامع، سعی می کنیم اگر ضعف علمی دارند، آنرا شناسایی و برطرف کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه یکی از مسائلی که برای ما رنج آور است این که بعضا حالتی پیش می آید که طلبه بعد از چند سال به این نقطه می رسد که به چه دردی می خورد؟ یعنی بعد از مدتی ممارست و تلاش علمی و درسی می پرسد خب الان من چه می توانم بکنم؟ و دلیلش هم این است که خروجی تلاش ها و کارهای علمی خودش را ندیده است و این نقطه همان ضعف پژوهشی و تولید محتوای ماست. ما در مدرسه امیرالمومنین(ع) رشت با ارائه آموزش های روش تحقیق و پژوهش و کارگاه های آموزشی تهیه و ارائه متن و محتوا برای امور تبلیغی طلاب پایه های 2 تا 7، به دنبال این هستیم که طلبه از این طریق قدرت پژوهش در جهت علاقه مندی های خود را بدست می آورد و متناسب با نیاز و علاقه اش، به تهیه محتوای علمی می پردازد.

اکبرنژاد صفری با اشاره به ضرورت توجه و رشد بُعد معنوی طلاب، گفت: طبیعتا بدون رشد و تقویت بُعد روحانی و تهذیبی طلاب، در عرصه علمی و تبلیغی هم موفقیتی حاصل نمی شود. در مدرسه امیرالمومنین(ع) با این رویکرد و مسئولیت، معاونت تهذیب مدرسه برنامه هایی را تدارک دیده است. مثلا برگزاری جلسات هفتگی و مناسبتی هیئت در حسینیه مدرسه که قبلا نداشتیم. دومین برنامه هم برگزاری محفل های انس با قرآن است. معتقدیم که نبی مکرم اسلام(ص) حتی مشرکان را هم با تلاوت قرآن جذب می کردند و ما باید از این راه استفاده کنیم. مورد سوم برگزاری نشست های بصیرتی سیاسی است که در آن مباحث سیاسی بصیرتی متناسب با بحث های روز را در اختیار طلاب می گذاریم، دوستان بسیج طلاب هم کمک می کنند.

وی ادامه داد: در زمینه پژوهش، یکی از کارهای جاری که با جدیت توسط معاون پژوهش مدرسه امیرالمومنین(ع) دنبال می شود، انتخاب و تعیین دروس پژوهشی و دادن موضوعات به طلاب است که باید کاربردی و مکمل بحث آموزشی باشد. این امر در گذشته تا حدودی بصورت صوری و بی نتیجه انجام می شد. اما در حال حاضر به گونه ای انجام می شود که موثر و دارای خروجی مفید باشد. این مقالات به جشنواره علامه حلی(ره) ارسال می شوند تا افراد مستعد شناسایی و تشویق شوند. البته در این راستا کانون علمی طلاب در مدرسه تشکیل شده است.

معاون مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) رشت ادامه داد: معتقدیم که حوزه و طلاب باید در میان مردم باشند. باید با یک سازماندهی و برنامه ریزی دقیق و متناسب با نیازهای جامعه در میان آنها حاضر و به ایفای نقش بپردازیم.

وی با اشاره به اجرای طرح بینات، افزود: برای هماهنگی حضور طلاب در مدارس دانش آموزی، جلسه ای با معاون تبلیغ استان و مسئولین آموزش و پرورش برگزار شد و مقرر گردید که در چند مرحله صورت می گیرد. اول در قالب اقامه نماز توسط طلاب پایه 3 که پیگیری آن بر عهده معاونت تهذیب است. قالب دوم که از طریق معاونت آموزش استان پیگیریم این که طلاب دارای توانمندی کلاس داری و ارائه محتواهای تولید شده، بصورت هفتگی به مدارس می روند.

اکبرنژاد صفری اضافه کرد: طرح حضور طلاب در مدارس مزایای مختلفی دارد از جمله آشنایی دانش آموزان با حوزه و روحانیت، برطرف نمودن برخی از شبهات اعتقادی و فقهی دانش آموزان، شناسایی افراد مستعد جهت ورود به حوزه، و ...

وی در پایان بر ضرورت تقویت حضور طلاب و روحانیون در بین مردم تاکید کرد و گفت: طلاب باید در جامعه موج آفرین باشند. ما یک تجربه مثبت را در سفر پربرکت اربعین به همراه طلاب مدرسه داشتیم. یک سفر حماسی و معنوی عالی همراه با کارهای تبلیغی برنامه ریزی شده در طول سفر که شاید بیش از ده ها کارگاه و دوره آموزش تبلیغ برای طلاب ما مفید و برای زوّار جالب بود و بازخوردهای فوق العاده ای هم از آن گرفتیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد جعفرپور IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۳
    0 0
    خیلی قشنگ است که مباحث بصیرتی در بین طلاب انجام گیرد چون امروز ه مشکلات ما از عدم شناخت فرهنگ سیاسی است که این عدم شناخت از سیاست و چگونگی انجام ان در بین جامعه باعث میشود که مشکلات امروزه به وجود اید .هرگاه مردم در انتخابات با شناخت وبصیرت رای دادن جامعه به جلو حرکت میکند والا در جا میزند