سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ نشست خبری تشکل های حوزوی با موضوع بررسی کنوانسیون پالرمو

حوزه/ نشست خبری تشکل های حوزوی با موضوع بررسی کنوانسیون پالرمو با حضور حجج اسلام والمسلمین قاسم روانبخش، محمد رضا باقرزاده، علی اصغر گرجی و سید حسین حسینی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست خبری تشکل های حوزوی با موضوع بررسی کنوانسیون پالرمو با حضور حجج اسلام والمسلمین قاسم روانبخش، «عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)»، محمد رضا باقرزاده، «عضو هیات علمی و استادیار در مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)»، علی اصغر گرجی، «نماینده قرارگاه اساتید و طلاب انقلابی حوزه علمیه قم» و سید حسین حسینی، «عضو نهضت مبلغین گفتمان انقلاب اسلامی» در قم برگزار شد.

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام صادق محقق حضرتی به عنوان دبیر این نشست به ایراد سخن پرداخت و گفت: در شرایطی به سر  می‌بریم که انقلاب به چهل سالگی خود رسیده و باید از پیچ تاریخی خود عبور کند؛ اما سوال اینجاست که آیا استکبارستیزی و ظلم ستیزی خود را حفظ می کنیم، یا اینکه دست کشیده و به گفتمان بین المللی قالب می پیونیدیم که اجرای کنوانسیون های بین المللی بوده و سیاست استکبار جهانی است.

اگر از این پیچ تاریخی عبور کنیم، آینده انقلاب بیمه می شود

وی اظهار داشت: همه نوع جنگ و مقابله با جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و اگر از این پیچ تاریخی عبور کنیم، یقینا آینده انقلاب بیمه خواهد بود.

دبیر نشست ابراز داشت: امروز نیاز به اتاق جنگ داریم؛ چراکه در جنگ اقتصادی قرار داشته و باید اقدامات لازم در اتاق جنگ انجام شود.

حجت الاسلام محقق حضرتی خاطرنشان ساخت: وقتی دشمنان به دنبال آن هستند که ببینند ما چطور تحریم را دور می زنیم. آیا ما باید اطلاعات اساسی خود را فاش کنیم یا باید پوشیده نگاه داریم تا بتوانیم تحریم ها را دور بزنیم؟

وی تصریح کرد: هدف از کنوانسیون پالرمو این است مصادیقی که سازمان ملل متحد و هر یک از اعضای 38 گانه FATF به عنوان مجرم یا تروریست معرفی کنند، پیگیری اطلاعاتی و قضایی شود؛ نکته قابل توجه دیگر اینکه فقط اعضای FATF  حق نظر داشته؛ اما کشورهایی که به آن می پیوندند، حق نظر نخواهند داشت.

در ادامه این جلسه، سوالاتی از چهار استاد حاضر در جلسه مطرح شد که تقدیم می گردد.

 

سؤال:

پالرمو چه مغایرتی با شرع و قانون اساسی خواهد داشت؟

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده:

کنوانسیون پالرمو در سال 2000 به تصویب رسیده و کشورهای زیادی نیز با فضاسازی های بین المللی به این کنوانسیون پیوستند؛ یک کنوانسیون بین المللی برای کشوری که در شرایط عادی قرار دارد، فی نفسه یا تهدید حساب نشده و یا تهدید کمی دارد؛ اما باید میان کشورهایی که در شرایط عادی و شرایط جنگ قرار دارند، تفاوت قائل شد.

یکی از نقاط آسیب زا برای ما این است که ایران را با کشوری عادی و کشورهایی که پنجه در پنجه استکبار نینداخته اند، مقایسه کنیم.

کنوانسیون ها برای مزیت ایجاد می شود و ما باید به گذشته برگشته و ببینیم که آیا پیوستن ما به برخی از کنوانسیون ها همچون ام پی تی مزیتی برای ما داشته یا خیر.

با ارزیابی که از این کنوانسیون ها انجام شده، متوجه خواهیم شد که ام پی تی هیچ مزیتی برای ما نداشته؛ غرض از ام پی تی منع گسترش بود؛ اما باید ببینیم به این سمت حرکت کرده یا خیر؟ امروز ام پی تی ابزار محدودکننده برای ما شده و ما را زیر دوربین های شدید آژانس قرار داده؛ ما اگر عضو این کنوانسیون نبودیم، امروز چیزی را از دست نداده بودیم؛ این کنوانسیون هیچ وضعیتی را برای ما بهتر نکرده است.

همینکه شورای نگهبان پالرمو را رد می کند، غیرشرعی است و الان نیز برای این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته، آیا وضعیت ما به گونه ای است که آنقدر محذور و لابد باشیم که بپیوندیم یا نه؟!. آیا وضعیت آنقدر بد است که علیرغم غیرشرعی بودن، بپیوندیم یا نه؟

با ملاحظه مواد این کنوانسیون مشاهده می کنیم که دستگاه اطلاعاتی قضایی و پلیس ایران به ضابط قضائی نهادهای قضائی بین المللی و سازمان ملل متحد تبدیل می شود.

به نظر می رسد که از نظر اجتماعی و سیاسی پیوستن ما به کنوانسیون فشارها را بر ما تشدید خواهد کرد؛ آن هم در فضای جنگی که ما در آن قرار داریم.

یکی از مواد کنوانسیون پالرمو این است جرائم سازمان یافته بین المللی را تحریم نموده و در آن مشارکت نماییم؛ حال سوال اینجاست که جرایم چیست؟، باید گفت مقابله با تروریسم و پولشویی از این جرایم می باشد.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر سازمان ملل متحد اعلام کند سپاه تروریست است، دولت جمهوری اسلامی ایران ملزم خواهد بود سپاه را تحریم نماید و یا اینکه یکی از کارهای ملت ایران کمک به نهضت های آزادی بخش است؛ حماس از نظر سازمان ملل متحد اگر متهم به تروریست شود، پولی که در نمازجمعه های ایران جمع خواهد شد، کمک به تروریسم تلقی خواهد شد.

از دیگر مضرات پیوستن به کنوانسیون پالرمو این است که سازمان ملل متحد، اسرائیل را به رسمیت شناخته و کمک ایران به فلسطینیان، جرم سازمان یافته بین المللی خواهد بود.

پیوستن به این کنوانسیون، خلاف اصل نفی سلطه، خلاف اصل حمایت از نهضت های آزادی بخش در قانون اساسی و خلاف استقلال ملی است.

 

سؤال:

غرب گرایان و کسانی که اعتقاد به تنش زدایی و تعهد به تمام کنوانسیون ها را دارند، بعد از قضیه برجام با تصویب FATF  به دنبال چه هستند؟ آیا برجام موفق بوده است که به دنبال FATF  رفته اند؟

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین قاسم روانبخش:

یکی از نکاتی که امام راحل بر آن تأکید داشتند، این بوده که دشمن به دنبال دشمنی است و امروز باید به دنبال این موضوع باشیم که آیا به این دشمنی دشمنان، اعتقاد داریم یا نه.

آمریکایی ها و اردوگاه غربی در چهل سال دوران انقلاب نشان دادند دشمن هستند و در هر شرایط و فرصتی به دنبال ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران می باشند.

امام راحل می فرمودند که ببینید دشمن چه می خواهد، دقیقا با او مخالفت کنید؛ مصلحت شما در مخالفت با دشمن است.

امام علی علیه السلام فرمودند: کسی که از دشمنانش طلب خیر کند حتما نادان است.

تجربه تاریخی ما نشان می دهد که هرکجا به دشمن اعتماد نموده و فکر کردیم که با نزدیکی به دشمن مشکل حل می شود، مشکلات حل نشده است.

ما تجربه تاریخی مذاکرات ایران و الجزایر را داریم که تمام امتیازات را داده و هیچ امتیازی نگرفتیم؛ در حالی که اگر درست برخورد می شد، می توانستیم از همان مذاکرات بسیاری از معضلات را حل نماییم.

همچنین مذاکرات مرحوم هاشمی رفسنجانی با آمریکایی ها را داشتیم که ایشان حاضر می شود گروگان های آمریکایی ها در لبنان را آزاد کرده و جنازه آمریکایی را تحویل دهد؛ اما در مقابل ایران متهم به آدم ربایی شد؛ همچنین در مذاکرات با افغانستان نیز ایران محور شرارت شد.

در برجام نیز ملت ایران وعده های غرب گرایان را فراموش نکرده و قرار بود تمام مشکلات و حتی آب آشامیدنی کشور حل شود و باغ گلابی و سیب درست شده و خورشید تابان داشته باشیم؛ اما اعتماد نابجا به دشمن، سبب پاره شدن برجام و پرتاب آب دهان مشاور ترامپ به برجام بوده و تحریم ها هم به مراتب بیشتر از قبل برجام شده است.

اعتماد به اروپایی ها نیز از دیگر اعتمادهای تلخ بوده که بیش از هشت ماه است که منتظر اروپاییان هستیم؛ اما شاهد افزایش تحریم ها بوده ایم.

در پاسخ به این سوال که چرا این آقایان این راه را می روند، باید گفت که برخی مسئولان، غرب گرا بوده و تفکر آنان به این نحو شکل گرفته که جز از طریق غرب راهی برای پیشرفت وجود ندارد و به جای «ما می توانیم»، «ما نمی توانیم» را باور دارند.

 

 

سؤال:

با توجه به اینکه در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم، آیا پذیرش این کنوانسیون ها کمکی به گشایش اقتصادی کشور خواهد کرد؟

 

پاسخ حجت الاسلام  سید حسینی حسینی:

این کنوانسیون برای مقابله با پولشویی تصویب شده است؛ اما  تعریف ما از پولشویی با تعریف آنان متفاوت است؛ دور زدن تحریم هایی که ما انجام می دهیم، از نظر آنان پولشویی است و یکی از مهمترین استدلال های موافقان FATF این است که بانک های بین المللی بدون اجرای FATF با ما کار نمی کنند که البته درست است؛ اما نمی گویند که چرا بانک ها و اروپا اصرار دارند که FATF  اجرا شود؟

دلیل اصرار بانک های بین المللی این است که آمریکا بعد از برجام همچنان 200 فرد ایرانی را تحت تحریم خود نگاه داشته است و نکته ای که داخل پرانتز باید بگوییم این است که در دو سال مذاکره برجام، هیچ اشاره ای به FATF نشده و جدیدا وزیر مستعفی مسکن اعلام کرده است که می دانستیم باید مشکل خود را با FATF حل کنیم.

آمریکا بانک ها، شرکت ها و نهادهای خصوصی دنیا را تهدید می کند که باید اثبات کنید که با نهادهای تحریمی من کار نمی کنید؟ حال این موضوع چگونه اثبات می شود؟ که باید گفت با FATF  تراکنش های مالی مشخص شده و متوجه خواهد شد که با نهادهای تحریمی آمریکا کار نمی شود.

یکی از مسئولین بانک مرکزی رسما اعلام کرد که این تحلیل ممکن است اتفاق بیفتد و راهکار ما این است که نهادهای تحریمی داخلی با نهادهای دیگر کار خود را راه بیندازند که مثال مشخص آن این مسئله می شود که سپاه با بانک سپه که او هم در لیست تحریم هاست، کار کند و به نوعی باید سخن آنان را اینگونه بگوییم که «خودتان مشکل خود را حل کنید».

کتاب «هنر تحریم ها، نگاهی از درون میدان» به قلم ریچارد نفیو است که این شخص به معمار تحریم های ایران معروف شده و مشکلاتی که در سال 91 داشتیم، از سوی او طراحی شده بود.

با نگاهی به این کتاب متوجه خواهید شد که این افراد چگونه ایران را در تحریم های خود قرار داده اند و متأسفانه این کتاب از سوی مرکز پژوهش های اسلامی مجلس نیز ترجمه شده و به چاپ رسیده است.

 

 

سؤال:

آیا گفتمان انقلاب اسلامی و ارزش های انقلاب با پذیرش پالرمو و "سی اف تی" تقویت می شود؟

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر گرجی:

اگر می خواهیم ببینیم رابطه این عهدنامه با گفتمان انقلاب چیست باید اشاره ای به اصول انقلاب داشته باشیم؛ باید دید امام راحل انقلاب را بر چه اساسی پایه ریزی کرده است؟ امام فرمود انقلاب ما انقلاب نان و نام نیست؛ انقلاب برای این است که از مستضعفین جهان حمایت کنیم؛ اگر انقلاب کردیم، پرچم لااله الا الله را بر فراز بلندی های جهان به اهتزاز دربیاوریم.

گاهی ما این اهداف را فراموش کرده و دشمن برخی از امور جزئی را به عنوان هدف انقلاب،  اعلام می کند.

امام فرمودند اگر شرق و غرب بخواهند در برابر دین ما بایستند، ما در برابر تمام دنیای آنان خواهیم ایستاد؛ این فلسفه انقلاب ما بوده است. فلسفه انقلاب ما آشتی بشریت مستضعف بوده است.

عهدنامه های بین المللی و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی در تضاد کامل با مبانی انقلاب ماست.

ما می گوییم که همه مردم دنیا حتی مردم آمریکا باید آزاد بوده و آزادانه بیندیشند و تصمیم بگیرند؛ لذا رهبر انقلاب در قضیه فلسطین فرمودند که خود مردم فلسطین باید دولت خود را انتخاب کنند.

گفتمان انقلاب ما تصریح دارد که در هر جای دنیا هر مظلومی ندا سر دهد، وظیفه نظام ماست که به داد آنان برسد؛ اما قانون مبارزه با پولشویی می گوید موظف هستید به سازمان هایی کمک کنید که از نگاه سازمان ملل متحد تروریست نباشند و این کمک های ما کمک به تروریسم است.

 

 

سؤال:

چرا در این چهل سال نتوانستیم عدالت و فقرزدایی ایجاد کنیم که برخی مسئولین به سمت غرب دست دراز کنند و مردم هم راضی به برجام و پالرمو باشند؟

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین روانبخش:

تردیدی نیست که دولت و مجلس منتخب مردم است؛ قاعدتا شرایطی هم پیش می آید که مردم در آن نقش دارند؛ چراکه این مسئولین منتخب همین مردم هستند و از این به بعد هم همین خواهد بود؛ اگر مردم به دنبال تغییر هستند، باید این تغییر را  با رأی بهتر ایجاد نمایند و با این نوع انتخاب ها نمی توان شاهد تحول بود.

اینکه بگوییم مردم همین دولت، مجلس و پالرمو را می خواهند، زیاد سخن درستی نیست؛ چون شاهد پشیمانی های بسیاری از سوی مردم و حتی سلبریتی ها بوده و مطالب موجود فضای مجازی شاهد بر این قضیه است.

این دولت در عرصه های گوناگون اقتصادی، سیاسی، سلامت، مسکن و ... توفیق آنچنانی نداشته و با حضور در میان مردم شاهد پشیمانی آنان هستیم.

فقرزدایی و عدالت باید از مسئولین کشور انجام شود و مردم باید در انتخاب های خود دقت بیشتری داشته باشند تا شاهد این مسائل باشیم.

امروز قانون در کشور زیاد داریم؛ اما به مرحله اجرا که می رسد، می لنگد.

امسال بودجه ریاست جمهوری سه برابر شده است؛ در سال های قبل صدها میلیارد تومان بودجه داشته اید، نباید شفاف شود که این بودجه ها کجا هزینه می شود؟ 40 میلیارد تومان بودجه در اختیار آقای علی لاریجانی است، بیایند و بگویند این پول کجا خرج می شود؟

 

سؤال:

امروز دو گروه در کشور وجود دارد که برخی قائل به پیوستن به این نوع کنوانسیون ها بوده و شاهد آن را شکستن اجماعات بین المللی می دانند و برخی نیز مخالف آن هستند.

سوال اینجاست که نمایندگان گفتمان انقلاب چه مدلی برای این نوع مسائل دارند؟ مدل اقتصادی نمایندگان گفتمان انقلاب اسلامی چیست؟ آیا اعتماد عمومی برای اینکه نظام با همین سیاست به پیش برود، در کشور وجود دارد؟  آیا قرار است تمام گفتمان انقلاب را محقق کنیم؟

چرا بعد از چهل سال به دنبال تاکتیک های قدیمی هستیم؟ تا کی قرار است به حماس و ... پول دهیم؟

مردم زمانی مسئولین را در هاله ای نور می دیدند، اما امروز در هاله ای از اختلاس دیده می شوند.

مردم به این برجام رأی دادند و نباید رأی آنان را نادیده گرفت.

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین باقرزاده:

اینکه بگوییم اجماع بین المللی علیه ما شکسته شده است، توهم است؛ اروپاییان و آمریکایی ها دستشان در یک کاسه بوده و هدف آنان شکستن ماست.

تاکتیک های ما این است که راه محمود عباس در قضیه فلسطین به شکست منتهی می شود؛ تاکتیک مقابله با رژیم صهیونیستی جنگ است و راه دیگری وجود ندارد. 60 سال مذاکره شده و به جایی نرسیده است. اگر یک وجب آزاد شده است، آقایان اعلام کنند.

تاکتیکی که 1300 سال قبل از سوی امام حسین علیه السلام انجام شده را می توان امروز انجام داد؛ باید در برابر زیاده خواهی های استکبار مقاومت کرد و ایستاد.

سیاست غلط اندر غلط برد برد، بسیار مضحک است که هر دو طرف ایران و آمریکا ببرند؛ مسلمان حق ندارد به برد دشمن خود فکر کند و دشمن نیز عقلا حق ندارد به برد ما فکر کنند. هر دو طرف به باخت یکدیگر فکر می کنند.

امام راحل به علما  گفتند که به داد اسلام برسید که اسلام از بین رفت و با این نوع سخنان، فعالیت های انقلابی را آغاز کرد و امروز به جایی رسیده ایم که اسرائیل اعلام می کند که به داد اسرائیل برسید که اسرائیل از بین رفت.

امروز باید خدا را شکر کرد که نظام با فساد مخالف است و در همین راستا از تلویزیون مفسدان اقتصادی را نشان داده و در این راستا اعدام هم می کنند.

در گذشته شش میلیون بشکه نفت فروخته می شد و دستاوردی نداشتیم؛ اما امروز به زور یک و نیم بشکه صادر می کرده و در فضای بیرونی، لشکر حیدریون، علویون، زینبیون و فاطمیون را اداره می کنیم.

پالرمو برای این است که جلوی ما را بگیرند تا این لشکرها را اداره نکنیم و از این مباحث می ترسند.

امروز مشکل روستاهای ما اینترنت پرسرعت بوده و از دستاوردهای نظام است که بسیاری از امکانات را فراهم کرده است.

آخرین دستاورد رژیم منحوس پهلوی حزب رستاخیز است؛ اما امروز در کشوری زندگی می کنیم که همه آزادانه حرف می زنند و نظرات خود را بیان می کنند.

امروز در آمریکا خبرنگار پرس تی وی را دستگیر می کنند؛ در حالی که خود را مهد آزادی می دانند.

باید استقلال و آزادی موجود در کشور را قدر دانست.

روزگاری گاو شیرده ای که امروز به عربستان می گوییم، خود ما بوده ایم؛ اما به برکت انقلاب پیشرفت های زیادی داشته ایم.

مثال ما و شما همانند کوهنوردی است که وقتی نگاه به بالا می کند، می بیند به جایی نرسیده؛ اما وقتی به پایین نگاه می کند، مشاهده می کند که شهر زیر پای اوست؛ وظیفه رسانه این است که این تصویر را نشان دهد که امروز شهر زیر پای ماست.

شش سال است که مملکت تمام هزینه را در سبد برجام قرار داده و اگر در این شش سال برای ظرفیت های اقتصادی خارجی کار کرده و تولیدات خود را صادر می کردیم، وضعیت کشور این نبود.

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین گرجی به بخش دیگری از این سوال:

مردم به دولتی رأی دادند که شعارشان برجام بود؛ اما کدام برجام؟ مردم به برجامی که تورم چهل درصدی می آورد رأی دادند یا برجامی که اقتصاد را حل کند؟

مردم ما آیا به شهادت دانشمندان هسته ای ما رأی دادند یا به چرخیدن چرخ سانتیفیوژها؟ مردم به استفاده از فضای مجازی رأی دادند یا اینکه ناموس شان فریب بخورد و فیلم او در فضای مجازی پخش شود؟

آیا مردم به جاسوس بودن اعضای مذاکره کننده رأی دادند؟

در بحث دفاع مقدس گفتمان مقاومت پاسخ داد یا سازش؟ در بحث پیشرفت موشکی گفتمان مقاومت جواب داد یا سازش؟ در فناوری هم گفتمان مقاومت را تجربه کردیم هم سازش، کدام موفق بوده است؟ اگر از تجربه خود استفاده نکنیم، چه کنیم؟

سوال این بود که ما چکار کنیم؟ ما به جای کدخدا باید به سراغ خود خدا برویم؛ چون کدخدا هم تحت سیطره خداست؛ خدا پشه را فرستاد تا نمرود را سرنگون کند؛ اگر خدا بخواهد، نمرودی به نام آل سعود را با پشه ای به نام خاشقچی به زانو در بیاورد.

آیا نماد مقاومت ما به نام سردار سلیمانی اعتماد عمومی مردم را دارد یا مسئولینی که خانه 50 میلیاردی دارد؟

باید از تجربیات موجود استفاده کنیم؛ ما از پالرمو نمی ترسیم؛ از این می ترسیم که مثل برجام نه شروط مجلس رعایت شود؛ نه شروط شورای عالی امنیت ملی.

 

سؤال:

مذاکرات هسته ای ماه ها قبل از اینکه این دولت سرکار بیاید، شروع و با نظر رهبر انقلاب آغاز شد؛ این همه هجمه به بحث مذاکرات جایی ندارد.

مراجع با برجام موافق بودند و نباید تمام مشکلات را بر سر دولت خرد نماییم؛ باید تبعات آن را برای همه بدانیم.

امروز بهشت بانکداری در لبنان است و حزب الله نیز در این کشور حضور دارد.

 

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین روانبخش به این سوال و بخشی از سوال اول:

تاکتیک های ایران قدیمی نیست؛ صحبت ما این است که تاکتیک های امروز دولت قدیمی است.

در دولت اصلاحات تاکتیک مذاکره با اروپا داشتیم و روحانی در کتاب خود می گوید مذاکره با اروپا بدون آمریکا هیچ فایده ای ندارد و امروز هم همان تاکتیک را در پیش گرفته اند.

تاکتیک های حضرت آقا جدید و نو هستند؛ به عنوان مثال تربیت نیرو در داخل عراق برای مقابله با آمریکا از تاکتیک های حضرت آقاست.

حضور فاطمیون، حیدریون و زینبیون در سوریه از تاکتیک های آقاست؛ ما در آنجا به صورت مستقیم حضور نداریم؛ حضور مستشاری داریم.

اینکه گفته می شود مراجع موافق برجام بودند، برجامی بود که تصویر اصلی آن مشخص نشده بود.

یکی از حرف ها این بود که اگر برجام را اجرا نکنیم، 170 میلیون دلار خسارت می بینیم و مراجع هم تأیید می کردند که این برجام را اجرا کنید تا مشکلات کم شود و خسارت نبینیم.

اما امروز مراجع عظام تقلید این برجام را تأیید نمی کنند؛ بلکه شاهد آن هستیم که مخالفت خود را با FATF و CFT اعلام کرده اند.

انتظار ما از مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس این مجمع که شخصی فقیه و از بیت مرجعیت است، این است که آیت الله آملی لاریجانی در اولین اقدام آنچه که آیت الله شاهرودی برای آیت الله جنتی نامه نوشته و نظر خود را اعلام کردند را مطالعه نموده و این مجمع مخالفت خود را اعلام کرده بود و نظر هیأت نظارت و مراجع و فقها مورد توجه قرار بگیرد.

کسانی که فشار می آورند تا این کنوانسیون تصویب شود، بدانند که اتفاقی بدتر از برجام سر این کشور خواهد آمد.

سوال از این آقایان این است که آیا کار شما اهداف نشست لهستان را لغو کرده یا آن را تشدید خواهد کرد؟

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
    0 2
    واقعا جای تأسف است که موسسه امام خمینی با بودجه چند ده میلیاردی دارای چنین اساتید هیات علمی ضعیفی است که حتی نمی توانند متن انگلیسی برجام یا پالرمو را از روی آن بخوانند و اطلاعاتشان در حد روزنامه نگاران هم نیست و همین مقدار را هم از روزنامه ها فهمیده اند. چرا مراکز حوزوی ما چنین نشست های ضعیفی تشکیل می دهند که جز بی آبرویی و سرافکندگی ما جلوی مدعیان برجام چیزی ندارد؟ چرا ما نتوانسته ایم اساتید مهم و بین المللی در علوم سیاسی و حقوق بین المللی و اقتصاد بین المللی تربیت کنیم.
  • علیزاده IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
    0 0
    سلام و تشکر از مسئولین بزرگوار حوزه نیوز. الحمدلله اساتید دلسوز موسسه امام خمینی و سایر اساتید انقلابی قم هستند که جلوی خیانت عده ای غربزده را در ایران بگیرند. تشکر از حساسیت به جای حوزه . بنده خودم بارها در نشست های اساتید موسسه امام خمینی و حوزه بوده ام که دقیقا عبارات قراردادهای مختلف را ااززبان اصلی خوانده اند و واکنش مناسبی را بدان داشته اند. باز هم تشکر.