شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: در راستای گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، یادواره شهدای طلبه و روحانی استان در بجنورد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، امروز در نشست هم‌اندیشی کمیته فرهنگی یادواره شهدای طلبه و روحانی استان، با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام، اظهار کرد: حضرت محمد(ص) می‌فرماید: «أقرَبُ النّاسِ من دَرَجَةِ النُّبوّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ؛ لأنّ أهلَ الجِهادِ یجاهِدونَ علی ما جاءت بهِ الرُّسلُ و أمّا أهلُ العِلمِ فدَلَّوا النّاسَ علی ما جاءت بهِ الأنبیاءُ».

وی ادامه داد: رسول گرامی اسلام می‌فرمایند: نزدیک‌ترین مردم به درجه نبوّت، مجاهدان و علما هستند؛ زیرا مجاهدان در راه آنچه پیامبران آورده‌اند جهاد می‌کنند و اهل علم مردم را به آنچه پیامبران آورده‌اند، رهنمون می‌شوند.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: جنگ ظاهر نکوهیده و خشنی دارد تا جایی که در هنگام خلقت انسان هم این خونریزی آدم مورد سؤال ملائکه است که خداوند به آن‌ها پاسخ «انی اعلم ما لا تعلمون» می‌دهد؛ اما در عین حال جنگ اسراری را در خود نهفته دارد که بزرگان دین عزت و شرف مسلمین را درگرو آن دانسته‌اند.

وی اظهار کرد: جهاد تربیتی پیامبر اکرم در مکه قبل از جهاد سیاسی به‌عنوان یک اصل اساسی در مکتب اسلام که مکتب انسان‌سازی است جلوه گری دارد و در طول اعصار بعد از غیبت هم علما و فقها رسالت علمداری در جهاد اعتقادی و تربیتی را به انحای گوناگون بر عهده داشته‌اند.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: امروز این عرصه‌های جهاد شامل جهاد اعتقادی، تربیتی و سیاسی توأمان شده‌اند، ازاین‌رو نیاز به واکاوی آن در ابعاد مختلف داریم، تا بتوانیم رسالت خود را در این زمینه به‌درستی ایفا کنیم.

گفتنی است؛ بر اساس برنامه یادواره شهدای طلبه و روحانی خراسان شمالی یکم اسفندماه با حضور اقشار مختلف مردم به‌ویژه طلاب و روحانیان در بجنورد برگزار می‌شود.

شایان‌ذکر است، استان خراسان شمالی دارای حدود 3 هزار شهید، شش هزار و 613 جانباز و 33 هزار رزمنده است که در سال‌های دفاع مقدس برای حراست از کشور و نظام جان‌فشانی کردند.

72 تن از شهدای استان خراسان شمالی در زمان شهادت طلبه و روحانی بودند که به نسبت جمعیت این قشر در زمان جنگ تحمیلی در استان، جامعه روحانیان و طلاب خراسان شمالی در طول هشت سال دفاع مقدس پیشگام جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بوده و بیشترین شهدا را تقدیم نظام و انقلاب کرده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha