شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
احکام شرعی

حوزه/ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که «حوزه نیوز» این احکام را منتشر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در بخشی از فعالیت های رسانه ای خود به انتشار احکام شرعی صنف های گوناگون، مطابق با نظرات آیت الله العظمی خامنه ای می پردازد که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

 

* فصل ششم: احکام آرایش و تغییر قیافه

 

- گریم و آرایش بازیگران

س۱۵۶. استفاده زنان بازیگر از انواع کِرم و لوازم آرایشی برای بازی در تئاتر یا فیلمی که توسط مردان هم دیده می‌شوند، جایز است؟

ج. اگر آرایش توسط خود آنان یا زنان و یا یکی از محارم ایشان صورت بگیرد، و فسادی هم بر آن مترتّب نشود، اشکال ندارد؛ و در غیر این صورت جایز نیست. البته صورت آرایش شده باید از نامحرم پوشانده شود.

 

س۱۵۷. گریم کردن مردان توسط زنان و بالعکس، جهت بازی در تئاتر یا فیلم، جایز است؟

ج. جایز نیست.

 

- فریب در آرایش

س۱۵۸. اگر به خاطر مراسم خواستگاری مشتری از آرایشگر بخواهد او را گریم نماید، به گونه ای که مشکلات ظاهری پوستش دیده نشود، آیا این کار شرعاً اشکال دارد؟

پول دریافتی آرایشگر در مقابل این کار، چه حکمی دارد؟

ج. چنانچه به قصد تدلیس و فریب دیگران باشد، جایز نیست.

 

س۱۵۹. معنای تدلیس و مکر و فریب در اصناف و صنف آرایشگری چیست؟

ج. تدلیس به معنای خدعه و فریب است. البته نه هر خدعه‌ای، بلکه مقصود پوشاندن عیب یا اظهار کمال در شیء یا کسی است که آن کمال را ندارد، یا اظهار و نشان دادن وصفی که انسان به آن راغب است در حالی ‌که واقعاً آن وصف وجود ندارد. یا مخفی کردن وصفی که رغبتی به آن نیست. مثلاً زن یا مرد پیری را طوری آرایش کنند که مثل زن یا مرد ۲۵ ساله شود.

 

س۱۶۰. معیار تشخیص تدلیس در آرایشگری و مانند آن چیست؟

ج. معیار تشخیص تدلیس آن است که عرف آن را تدلیس بداند.

 

س۱۶۱. آیا خانم های مجرّد می توانند با آرایش و با استفاده از کلاه گیس و یا پوشیدن لباسهای شیک در مجالس ویژه بانوان حاضر شوند، و قصدشان این باشد که با جلب توجه قرار دادن دیگران برای خود خواستگار پیدا کنند؟

ج. فی نفسه مانعی ندارد.

 

س۱۶۲. رنگ کردن همه و یا قسمتی از مو به نیت جلب توجه دیگران در مجالس بانوان برای ازدواج، جایز است؟

ج. فی نفسه مانعی ندارد.

 

س۱۶۳. آیا انجام هرگونه آرایشی در مواردی مانند خواستگاری، تدلیس است یا آرایش های معمولی و متعارف، تدلیس به حساب نمی‌آید؟ به طور کلی، چه نوع آرایشی، پوشاندن واقعیت به حساب می‌آید و اصولاً تشخیص آن به عهده کیست؟

ج. تدلیس یعنی پنهان نمودن عیب یا چیزی را برخلاف یا بهتر از واقع نشان دادن به قصد فریب دادن دیگری است، و صِرف آرایش تدلیس محسوب نمی‌شود؛ و تشخیص این گونه امور به عهده عرف می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha