شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی

حوزه/ قائم مقام رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) یکی از مهمترین کارکردهای این موسسه را ریل گذاری در زمینه ساختار سازی در زمینه علوم انسانی اسلامی دانست.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه»،  پیرامون دستاوردهای علمی و پژوهشی حوزه و نهادهای علمی حوزه پس از انقلاب اسلامی و با اشاره به برگزاری نمایشگاه طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی، گفت: پیش از انقلاب، تقریبا می توانیم بگوییم که هیچ فعالیت حتی اندک در حوزه علوم انسانی به معنای مصطلح و اسلامی سازی آنها نداشتیم.

وی افزود: کارهایی نیز که انجام می شود که بسیار محدود بود با کارهایی بود که با نگاه و شناخت ضعیف از علوم اسلامی انجام می شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهارکرد: آنچه امروز شاهد هستیم از برکات انقلاب اسلامی است؛ در آن زمان شاید کارهایی در کشورهای عربی در این خصوص انجام می شد ولی اصل این مساله در کشور ما به هیچ عنوان مطرح نبود.

قائم مقام  موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: این غفلت از این مباحث مختص به حوزه نبود بلکه در دانشگاه نیز این مسایل مورد توجه نبود؛ حتی پس از آنکه انقلاب فرهنگی در کشور رخ داد و بسیاری از مسایل تغییر کرد، حتی برخی از متولیان انقلاب فرهنگی نیز هیچ اعتقادی به اسلامی سازی علوم اسلامی و رویکرد اسلامی در این زمینه نداشتند.

وی گفت: این افراد که به خارج از کشور هم رفته بودند با صراحت می گفتند و بنده نیز خودم از زبان آنها شنیدم که این افراد می گفتند، علم یک مسیری دارد و دین نیز یک مسیر دیگر دارد؛ حتی برخی از آنها می گفتند که دین خرافه است و به علم مربوط نیست؛ به برکت رهنمودهای امام راحل که مساله علوم اسلامی را مطرح کردند و فرمودند که برای گرفتن مبانی علوم انسانی اسلامی دست های خود را به سمت حوزه دراز کنید و سپس با تاکیدات رهبر انقلاب این مسیر تغییر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی یادآورشد: خوشبختانه امروز در جایگاهی قرار داریم که می توانیم بگوییم در بین کشورهای اسلامی که در این زمینه وارد شده اند و کار کرده اند، نسبت به ما قابل مقایسه نیستند؛ کارهای بسیاری از این کشورها را مطالعه کرده ام  و با صراحت می گویم که این فعالیت ها نسبت به کارهایی که در ایران انجام شده است بسیار سطحی است.

وی افزود: البته این مساله به این معنی نیست که در ایران کارهای سطحی انجام نشده است زیرا در ایران نیز کارهای سطحی به چشم می خورد ولی کارهای عمیق و جدی و خوبی در این عرصه انجام شده است؛ با اینکه معتقد هستیم هنوز در گام های اولیه این حرکت هستیم.

عضو جامعه مدرسین اظهارکرد: معقتد هستم که جای کاری بسیاری پیش روی داریم و کارهای عمیق و ساختار مند در این عرصه هنوز شروع نشده؛ ولی امروز از نظر محققانی که زمینه و توان تحقیق در این حوزه را داشته باشد اصلا قابل مقایسه نیستیم؛ محقیقینی که مسلط به علوم دانشگاهی هستند و با سطح دکتری علوم انسانی دانشگاهی این دوره ها را گذرانده اند که حتی برخی از آنها در حد استاد تمام هستند و در عرصه حوزوی نیز در سطح اجتهاد هستند را در حوزه داریم که شاید نتوان در جهان اسلام نمونه های زیادی را در این سطح پیدا کرد که قطعا انگشت شمار هستند.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: از نظر مراکزی که فعالیت های این چنینی دارند نیز ،ایران اسلامی و حوزه علمیه ما در جهان اسلام بی نظیر است و همین نمایشگاه هایی که در زمینه ارایه دستاوردهای پژوهشی حوزه ایجاد شده است نشان گر عظمت فعالیت های حوزه علمیه و نهادهای علمی دینی ایران در این عرصه هستند.

وی گفت: از نظر آثار نیز آثار ارزشمند و غنی و متقن در مجموعه فعالیت های حوزوی از جمله موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) انجام شده، ولی خوب این گونه هم نیست که مدعی باشیم همه کارها نمره عالی دارد بلکه قطعا نقاط ضعفی هم وجود دارد ولی این گستردگی و عمق و قوت علمی آثار بسیار جالب توجه است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی یادآورشد: از نظر سیاست گذاری در خود حوزه و مراکز حوزوی که به این امر می پردازند امروزه شاهد یک تحول عمیق هستیم؛ امروزه موسسه امام خمینی(ره) در تربیت چنین نسلی پیشگام بوده است و این روند را از پیش از انقلاب اسلامی آغاز کرده است و امروز 2 هزار فارغ التحصیل با نشاط و مسلط به این مسایل را تربیت کرده است که بسیاری از آنها در مراکز مختلف فعالیت می کنند.

وی افزود: سند تولید علوم انسانی اسلامی تولید شده است و در این سند فرایند اسلامی سازی علوم انسانی تدوین شده است و خود موسسه امام خمینی(ره) گام اول را که تولید فلسفه علم و علوم انسانی و اجتماعی و هر یک از رشته های علوم انسانی از منظر اسلام است در پیش روی خود دارد و در این عرصه یک ساختار نظام مند و محکم را تولید کرده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: گروه های مختلف موسسه آموزشی پژوهشی در این مسیر بسیج شده اند ولی همانگونه که امام راحل هم فرمودند راه ما بسیار طولانی است و اگر قرار باشد همین کار در خصوص همه رشته ها و گرایش ها و دروس انجام شود کاری بس طاقت فرسا و طولانی و مشکل است ولی خوشبختانه ریل گذاری خوبی در این مسیر انجام شده است که امیدواریم کارها بر اساس همین برنامه پیش برود.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: این کار بسیار سنگین است و قلمروی آن نیز وسیع است، ولی برای رسیدن به مرحله ای که بگوییم به حد عالی رسیده ایم، کار زیادی در پیش داریم و به رغم تربیت نیروهای خوب، هنوز در این مسیر با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی گفت: اگر 10 هزار نیروی این چنینی داشته باشیم برای انجام آن رسالت بزرگ ،کم است ولی بارقه امید خوبی در حوزه در این بخش رخ داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی یادآورشد: زمانی(10 سال پیش) در محضر مقام معظم رهبری قرار شد که گزارش نهادهای حوزوی را خدمت ایشان عرض کنم، پس از گزارش بسیاری از نهادهای علمی کشور که از حوزه نیز بودند، نیز تعجب کرده بودند که حوزه ما تا چه حد توانسته است رشد گسترش یابد.

وی افزود: بنابراین قدم های خوبی در این عرصه انجام شده است و نیروهای خوبی در کنار سیاستگذاری های خوبی صورت گرفته، ولی باید باید بدانیم که هنوز در ابتدای راه هستیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha