شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فاطمه امجدیان - مجری و گوینده رسانه مل

حوزه/ فاطمه امجدیان با بیان اینکه تا زمانی که جوانان و نوجوانان باور درونی خود را تقویت نکنند، موفق نمی‌شوند، گفت: جوان مؤمن و انقلابی برای حضور در عرصه‌های مختلف فعالیت نیازمند توجه و حمایت است.

خبرگزاری «حوزه» - تهران /دوران جوانی بهترین فرصت برای تکامل معنوی و شخصیتی جوان است و اعتماد به قشر جوان که روحیه مطالبه گر انقلابی دارند، ایران اسلامی را در مسیر رشد و توسعه قرار می‌دهد؛ جوانان به‌عنوان یک عامل محرک در جامعهٔ امروزی می‌بایست در تصمیمات و اجرای برنامه‌ها و ایده پردازی در کلیه امور مربوط به ادارهٔ جامعه مشارکت فعالانه داشته باشند.

امید آینده هر کشوری جوانان هستند و تمام تلاش‌ها به کار گرفته می‌شود تا در موضوعات مختلف از مشورت جوانان استفاده شود اما برخی محدودیت‌ها و موانع باعث اجرایی نشدن بعضی از این موضوعات می‌شوند.

فاطمه امجدیان که مجری و گوینده جوان‌ رسانه ملی محسوب می‌شود، متولد ۷۷ است و با احتساب امسال، تنها ۲۰ بهار از عمرش می‌گذرد، او در خصوص حضور جوانان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی می‌گوید: تا زمانی که جوانان و نوجوانان باور درونی خود را تقویت نکنند به اعتمادبه‌نفس لازم برای ورود به عرصه‌های مختلف فعالیت در اجتماع دست پیدا نخواهند کرد. جوان مؤمن و انقلابی برای حضور در عرصه‌های مختلف فعالیت نیازمند توجه و حمایت است، توجه به توانایی، تعهد، تخصص، شایستگی و خلاقیت.

امجدیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به لزوم حضور جوانان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی، وظایف جوان مؤمن و انقلابی در شرایط امروز کشور، مهم‌ترین مطالبات جوانان در چهل‌سالگی انقلاب، کارنامه روحانیت در این چهل سال انقلاب اسلامی در مواجه با جوانان و... پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تقدیر و تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، تاریخ 40 ساله انقلاب اسلامی بارها این حقیقت غیرقابل کتمان را اثبات کرده که هر جا به نیروی سرشار جوان روی آوردیم، پیروز شدیم، نظر شما در راستای حضور جوانان و نوجوانان در عرصه‌های مختلف انقلاب اسلامی چیست؟

به نظر من اگر جوان باوری در لحظه‌به‌لحظه تصمیمات مهم کشوری لحاظ شود؛ بی‌شک پرتوان و پرانرژی در عرصه‌های مهم پیش خواهیم رفت و در بحث جوانان و نوجوانان بهترین استناد فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند «جوانان انقلابی، باید روی محیط خود اثر فکری و روانی بگذارند و در همه حال فعال باشند نه منفعل».

به نظر من که نماینده‌ای از جوانان هدفمند هستم؛ تا زمانی که جوانان و نوجوانان باور درونی خود را تقویت نکنند به اعتمادبه‌نفس لازم برای ورود به عرصه‌های مختلف فعالیت در اجتماع دست پیدا نخواهند کرد درواقع روی صحبت من با جوانانی از جنس خودم است که بیایید با قلبی مهربان، به دستاوردهای کشور فکر کنید، با قدمی استوار به چگونگی برداشتن گام درست دقت کنید و با قلمی ماندگار هدفتان را در زندگی نقش ببندید.

 *جوان مؤمن و انقلابی در شرایط امروز کشور، چه‌کاری باید انجام دهد؟

به‌عنوان جوان انقلابی مسئولیت ما در تحقق اهداف کشورمان خطیرتر است و جشن شکوهمند انقلاب اسلامی هرساله، یادآور تکلیف انقلابی ماست و همین‌که یقین داریم درخت پربار انقلاب با خون سرخ شهدای گرانقدر به ثمر رسیده ضروری است که جوانان در عرصه‌های مختلف فعالیتی نقش‌آفرین باشند به‌ویژه جوانان نسل سوم و چهارم که با توان مضاعف وارد صحنه فعالیت می‌شوند و بنده نیز همچون سایر جوان‌ها قدردان این درخت پربرکت انقلاب هستم و برای قطره‌قطرهٔ خون شهدای گرامی اسلام و ذره‌ذره خاک وطنم احساس بالندگی می‌کنم.

 

 *مهم‌ترین مطالبات جوانان در چهل‌سالگی انقلاب چیست؟ چگونه این نیازهای جوانان را بشناسیم؟ وظایف مسئولان در قبال این مطالبات نیازهای جوانان

جوان مؤمن و انقلابی برای حضور در عرصه‌های مختلف فعالیت نیازمند توجه و حمایت است، توجه به توانایی، تعهد، تخصص، شایستگی و خلاقیت؛ بارها در پاسخ به سؤالات رسانه‌ای گفته‌ام که حمایت و هدایت مدیران محترم رادیو و تلویزیون نسبت به بنده، زمینه‌ساز تقویت توانایی و بروز استعدادهایم بوده است، طبیعی است با همین توجهات استعداد بالقوه جوانان بالفعل می‌شود و اکنون به لطف خدای متعال و دعای خیر پدر و مادرم من فاطمه امجدیان، به‌عنوان مجری جوان در صداوسیما انجام‌وظیفه می‌کنم و تلاشم این است که بتوانم خشت‌های موفقیت را در زندگی به بهترین شکل ممکن قرار دهم.

 

 *شما به‌عنوان یک جوان موفق در عرصه اجرای رادیو و تلویزیون چطور توانستید این مسیر موفقیت را طی کنید؟

خوشبختانه با توکل و توسل و همچنین بهره‌مندی از هدایت پدر و مادر عزیزم توانستم خشت اول حرفه شغلی‌ام را نیز بر اساس باور درونی به جوان انقلابی بودن، برنامه محور حرکت نمایم، به‌طوری‌که مسیر هدفم در خواستن و توانستن با حضور در صداوسیما محقق شد.

ورودم به حوزه صدا با برنامه خشت اول از شبکه رادیویی فرهنگ به تهیه‌کنندگی خانم یوسفی پور بوده که مسیر تربیت درست و اصولی را در خانواده‌های ایرانی با بنای اسلامی رقم زدیم و همچنان با گذشتن دو سال هر هفته، ظهر جمعه با تازه‌ترین نکات تربیتی کودک و نوجوان همراه شنوندگان محترم هستیم و در حوزه سیما نیز بنا بر حساسیت‌هایی که خودم در نحوه ورود حرفه‌ای به تلویزیون داشتم، تصمیم گرفتم کماکان مانند رادیو، ورودی تأثیرگذار برایم رقم بخورد و با سپاس فراوان از مدیر محترم شبکه امید، جناب دکتر سالم که نسبت به قشر نوجوان و جوان باور واقعی دارند توانستم در شبکه امید که شبکه‌ای مخصوص نوجوانان است شروع به فعالیت کنم و با برنامه دوربین امید به تهیه‌کنندگی آقای سلیمی به دستاوردهای حوزه نوجوان بپردازیم و این جوان باوری که هم در رادیو و هم در تلویزیون توسط مدیران محترم برای حضور بنده رقم خورد تکلیفم را در حسن اجرای برنامه‌ها سنگین‌تر کرده که با انرژی و پرتوان در صداوسیما بتوانم به اعتماد مدیران ارزشی در جوان باوری پاسخگو باشم و امیدوارم که تا این لحظه توانسته باشم گام‌های مؤثری بردارم.

 

 *حضور جوانان در فضای مجازی آثار مثبت و منفی زیادی را با خود به دنبال دارد و امروز هم دشمن از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جوانان ما را صید می‌کنند و ما در جنگ نرم امروز در فضای مجازی شاهد تلفات برخی از جوانان هستیم؛ چطور می‌توانیم جلوی این صید شدن یا در دامن دشمن قرار گرفتن را بگیریم؟ نیاز امروز جوان در مواجه با فضای مجازی چیست؟

یکی از دلایل حضور و فعالیتم در صداوسیما، بحث تأثیرگذاری این رسانه ارزشمند است معتقدم با بهره‌گیری از برنامه‌های کاربردی که جذابیت لازم را برای سنین نوجوان و جوان داشته باشد، رسانه ملی به‌راحتی می‌تواند بار منفی و اثرات فضای مجازی را کاهش داده و از بین برده و این فقط به کمی نکته‌سنجی از دید جوان نیاز دارد تا بشود دغدغه‌های جوانان به‌طورکلی از طریق چارچوب رادیو و تلویزیون پوشش داده شود و البته استفاده مثبت و آموزش مبانی صحیح در استفاده از فضای مجازی هم اثرات بسیار خوبی می‌تواند به همراه داشته باشد.

برای مثال بارها شده که جوانان پرشور از طریق صفحات مجازی سؤالاتی در حوزه جوان برای من ارسال کرده‌اند و مفتخرم به‌عنوان یک جوان انقلابی فعال در حوزه رسانه در حد توان پاسخگو بوده و هستم و این بدین معنی است که فضای مجازی توانسته پوشش مثبتی هم در زمینه کسب آگاهی و توانمندی جوانان داشته باشد.

 *امام خمینی (ره) فرموده‌اند که «صداوسیما یک دانشگاه است»؛ صداوسیما برای جوان‌ها چه راهکارها و نیازسنجی‌هایی را ارائه داده است؟ آیا نیازسنجی جوانان در صداوسیما اتفاق افتاده؟ یا اصلاً در صداوسیما برای جوانان نیازسنجی می‌شود؟

با توجه به دغدغه‌هایی که داشته‌ام بر اساس آسیب‌شناسی و شناخت موانع پیش رو در پیشرفت‌ها، تمام تلاشم در جهت تحقق تأثیرگذاری رسانه ملی در انتقال مفاهیم مؤثر است و البته نگاهم در این بخش این است که کار زمانی که برای مردم انجام بگیرد باید تمام تلاش و ابعاد وجودی خودمان را به کار ببندیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با مخاطبان برقرار کنیم چون بی‌شک رسانه متعلق به مردم است و ما نیز به‌نوعی معتمد مردم هستیم و رضایتمندی مردم موجب توسعه فعالیت‌هاست.

جمله ارزشمند بزرگ معمار انقلاب، حضرت امام خمینی (ره)، نقطه عطفی در تاریخ رشد و ارتقا جوان بوده و هست و این نیازمند درک صحیح ما از فرمایشات ایشان است تا جوانان بتوانند با نقش‌آفرینی مؤثر و ماندگار در گسترش انقلاب تا ظهور امام عصر (عج) مؤثر باشند به‌طوری‌که در شرایط فعلی رسانه باید بگویم اگر هر فرد از خودش تأثیرگذاری را شروع کند مطمئناً نقشه پیش روی خوبی خواهد داشت، الحمدلله من هم به‌نوعی توانسته‌ام در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های رادیو و تلویزیون به سراغ دغدغه همسالان خودم بروم و بگویم خود را باور داشته باشید.

 

 *فاطمه امجدیان را می‌توان نماینده دختران جوانی دانست که در رادیو و تلویزیون حضور دارد؛ به‌عنوان یک دختر جوان از یک روحانی چه انتظاری دارید؟ آیا روحانیت در این چهل سال موفق بوده‌اند یا خیر؟ نقاط قوت و کاستی‌ها کجاست؟

روحانیت نقش بی‌بدیلی در تقویت فضای معنوی و ترویج فرهنگ اصیل اسلامی در جهت هدایت جوانان انقلابی داشته و دارند به‌عنوان جوان انقلابی خود را مدیون این قشر ارزشمند میدانم البته به نظرم حضور طلاب جوان در فعالیت‌های فرهنگی جوانان در سطوح مختلف به‌خصوص در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، تفریحی، هنری بسیار ضروری است و یکی از کاستی‌ها در این زمینه نیز مشاهده فاصله طلاب خوش‌ذوق در محافل فرهنگی جوانان در جلسات گفتمان، رسانه و مشاوره‌ای بوده که بهتر است در این زمینه برنامه‌ریزی بهتری صورت بگیرد.

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از جنس گاندو IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۱
    0 0
    خانم امجد یا خیلی خوبن