شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
انقلاب یمن

حوزه/ عدی التمیمی کارشناس سیاسی یمنی گفت: ایستادگی مردم و رزمندگان یمن در برابر بیش از ۱۸ کشور ائتلاف استکبار جهانی عربی و غربی از چهار سال پیش تاکنون از نشانه های تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران است.

در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، عدی التمیمی کارشناس مسائل سیاسی یمن در گفت‌وگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  به بیان مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاری انقلاب اسلامی ایران در یمن پرداخت و گفت: کشور جمهوری یمن به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن زمینه های ژئوسیاسی، ژئواستراتژیک، ژئواقتصادی، قدرت های استعماری و استکبار جهان همواره نسبت به تحولات این سرزمین توجه ویژه‌ای داشته اند.

وی ادامه داد : می دانیم که وقوع انقلاب اسلامی بر تحولات جهان به طور کلی و منطقه غرب آسیا به طور خاص تأثیر گذار بوده است و بیداری اسلامی در یمن را می‌توان به عنوان یک پدیده راهبردی یاد کرد که وقوع انقلاب اسلامی ایران و ظهور امام خمینی (ره) و شخصیت هایی که تحت تأثیر این دو قرار گرفته اند در شکل گیری این بیداری موثر بوده است.

کارشناس یمنی با اشاره به تاثیر گذاری پیروزی انقلاب اسلامی ایران بر یمن گفت: یکی از افراد تأثیر گذار در کشور یمن؛ شهید سید حسین بدرالدین الحوثی، مؤسس جنبش انصارالله یمن است که فعالیت های وی منجر شد عده زیادی به مذهب تشیع گرویدند و او در سال 2004 در جنگ دولت وقت یمن با جنبش انصارالله به شهادت رسید.

التمیمی دراین باره تصریح کرد: شهید سید حسین بدرالدین  در بیشتر سخنرانی های خود از امام خمینی (ره) وانقلاب اسلامی ایران نام می برد و علاقه شدیدی به حزب الله لبنان وسید مقاومت سید حسن نصرالله داشت.

وی با بیان اینکه آمریکا به دنبال نفوذ در یمن بود، افزود: مهمترین اعتراض وی كه در 2003م بعد از نفوذ آمریکا در یمن به بهانه فعال شدن نیروهای تکفیری مسلح امثال القاعده در این منطقه مطرح شد، این بود؛ که چرا دولت وقت یمن اجازه داده است نیروهای آمریکا در یمن مستقر شوند و استقلال و حاکمیت آنها را زیر سوال ببرند؟! چندین کتابچه راجع به این موضوع به نقل از سخنرانی های ایشان چاپ شده؛ که "خطر دخول آمریکا به یمن از این جمله است.".

 فعال یمنی افزود: همچنین مبارزه با اسرائیل و رژیم صهیونیستی در او چشمگیر بود و اعتقاد داشت نمازی که پس از آن مرگ بر اسرائیل گفته نشود، و برائت از صهیونیسم نداشته باشد، مورد رضایت و قبول خداوند نیست و در این زمینه یک کتابچه از سخنرانی ایشان منتشر شده بنام "الصرخة في وجه المستكبرين".

 

ترس دولتمردان وقت یمن از نفوذ اندیشه های انقلابی اسلامی ایران در یمن

وی ادامه داد: مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر در یکی از انتشارات خود نوشته، دولتمردان یمن به این نفوذ معنوی انقلاب اسلامی ایران آگاهی دارند. دولت وقت علی عبدالله صالح "عفاش" به اين واقعیت به شیوه های گوناگون وتحت عنوان مداخله ایران اعتراف کرده است. ترس دولتمردان وقت یمن از نفوذ اندیشه های انقلابی اسلامی ایران موجب شعله ور تر شدن جنبش انصارالله در یمن شده است.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی سید حسین بدرالحوثی گفت: سید حسین بدرالدین الحوثی در اغلب سخنرانی خود از امام خمینی (ره) به عظمت یاد می‌کند، حزب الله لبنان، برائت از مشرکان، روز قدس، روز عاشورا را مطرح می‌کرد و "دروس من وحي عاشوراء"،"يوم القدس العالمي"،"المولاة والمعاداة"،"حديث الولاية"،"الإرهاب و السلام از دیگر آثار وی است.".

انتقال تجارب پیروزی انقلاب اسلامی ایران به جوانان یمنی

التمیمی با بیان اینکه در حال حاضر در یمن ما شاهد هستیم جنبش انصارالله اقدام به تدریس تجارب پیروزی انقلاب  بین نیروهای جوانان زیدی وجامعه یمن در سال‌های اخیر کرده است، افزود: رسانه های مدافع انقلاب اسلامی باعث ارتقای جنبش انصارالله و یکی از عوامل تأثیرگذار ژئوسیاسی در یمن هستند.

وی افزود: سید حسین الحوثي طرفدارانش را به پیگیری اخبار محور مقاومت و تحلیل های شبکه المنار توصیه می‌کرد و در حال حاضر شبکه المسیره تنها شبکه رسانه‌ای وابسته به جنبش انصارالله یمن است.

وی با اشاره به مهمترین عوامل تاثیر گذاری انقلاب اسلامی در یمن گفت: با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران، بر نقاط گوناگون جهان از جمله یمن تأثیرگذار بوده است، و بعد ازگذشت چهلمین بهار انقلاب اسلامی همچنان این انقلاب در سراسر جهان ادامه دارد.

تمیمی گفت: آنچه موجب گسترش نفوذ انقلاب اسلامی ایران در یمن شده، شعارها، ارزش‌ها، و نهاد های فرهنگی آن است. شعار "الصرخة"(مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل) موجب شده بود یک حرکت عظیم و یک جریان انقلابی در یمن ایجاد کند، شعار "الصرخة" فقط در یک روستا در شهر صعده بود، ولی امروز به لطف خداوند متعال و خون شهدای گرانقدر در سراسر شهرها و روستاهای یمن منتشر شده، و پرچم آن در اغلب اماکن برافراشته شده است.

 مقاومت یمنی ها در برابر 18 کشور متجاوز دستاورد انقلاب اسلامی است

وی افزود: ایستادگی مردم و رزمندگان یمن در برابر بیش از 18 کشور ائتلاف استکبار جهانی عربی وغربی از چهار سال پیش تاکنون از نشانه های تاثیرگذاری انقلاب اسلامی است که این یکی از شعائر و نماد های ارزشی و انقلابی ایران محسوب می‌شود، همانطور که جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ تحمیلی هشت ساله ایستادگی می‌کرد.

کارشناس سیاسی یمن خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسئله دولت وقت یمن و جنگ ائتلاف عربی وغربی امروز شعارهای ضد آمریکایی وضد صهیونیستی جنبش انصارالله است. آنها در قدیم شش جنگ بزرگ بین قوای دولتی وجنبش انصارالله "الحوثي ها" به وقوع پیوسته، ودر آواخر مارس 2015م بعد از پیروزی انقلاب 21 سپتامبر 2014م، عربستان سعودی وامارات همراه با ائتلاف بیش از 18 کشور بیگانه همراه با دولت مستعفی مزدوان فراری "عبده ربه منصور هادي"، با حمایت کامل وچراغ سبز آمریکا واتحادیه اروپا، جنگ افروزی علیه کشور مستقل جمهوری یمن تحمیل شده است. ولی نه تنها این جنبش طی  19 سال پیش سرکوب نشده، بلکه نسبت به سال‌های قبل از قدرت بیشتری نیز برخوردار شده است.

وی در پایان گفت: تحولات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی امروز در کشور یمن حاکی از آن است که تثبیت ساختار سیاسی آینده یمن در گرو ارتقای جایگاه جنبش انصارالله و متحدانشان خواهد بود. در غیر این صورت ساختار قدرت شکننده ولرزان خواهد بود. به این معناست که نادیده گرفتن جنبش انصارالله و متحدان شان در نظام سیاسی آینده کشور جمهوری یمن امکان پذیر نیست.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha