شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مبلغ حوزه:

حوزه/ در نگاه اسلام، زنان همانند مردان در مسائل اجتماعی پایگاه و جایگاه مناسب دارند و از حضور در حرکت های اجتماعی و فعالیت های گروهی منع نشده اند، آیه ۷۱ سوره مبارکه توبه گواه این مطلب است که زنان نیز همچون مردان دارای مسئولیت بزرگ سرپرستی، ولایت و مدیریت اصلاحی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از گرگان، خانم ساوری در نشست علمی با عنوان «نقش حضرت زهرا(س) در تغییر محور ارزش های اجتماعی» که به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) با حضور طلاب مدرسه علمیه عالی الزهرا(س)گرگان برگزار شد، به بیان معنای ارزش های اجتماعی پرداخت و بیان کرد: ارزش های اجتماعی زنجیره ای از بایدها و نبایدها در زمینه روابط اجتماعی است که بنا بر مقتضیات اجتماعی هر منطقه سازمان یافته است.

وی ارزش های اجتماعی را به لحاظ میزان بهره مندی از شرایط مطلوب یا نامطلوب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی متفاوت دانست و افزود: حضرت زهرا(س) در جامعه ای متولد شد که فاقد هرگونه عوامل در شکل گیری یک نظام ارزشمند در تعیین ارزش های اجتماعی بود. 

استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، جامعه عربستان قبل از اسلام را جامعه ای عاری از ارزش های انسانی دانست و ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در جامعه ای مملو از خرافه و خرافه پرستی، بسیاری از سنت های غلط را از بین برد و به عنوان الگوی سنت شکنی معرفی گردید چنانچه تاریخ گواه این مدعاست.

ساوری ادامه داد: زندگی حضرت زهرا(س) سراسر ایجاد تغییر و تحول است، در زمانی که بی حرمتی و بی توجهی به شخصیت زنان و دختران می شد، دستان حضرت بوسه گاه رسول الله بود؛ بی توجهی و عدم علاقه آن حضرت به زرق و برق دنیا و تجملات، از سنت شکنی هایی است که زنان عصر حاضر از هر زمان دیگر به آن نیازمندند.

وی حضرت زهرا(س) را بنیانگذار تغییر در ارزش های اجتماعی برای زنان برشمرد و خاطر نشان کرد: حضرت زهرا(س) با انتخاب حضرت علی علیه السلام به عنوان همسر، تعصب جاهلیت را در امر ازدواج شکست و به مردم نشان داد که اصل در انتخاب همسر، کفویت است که مهمترین بُعد آن کفویت در ایمان و اعتقادات است.

استاد مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، از دیگر سنت شکنی های حضرت زهرا(س)را مبارزه ایشان با محرومیت زنان از حضور در اجتماع دانست و افزود: در نگاه اسلام، زنان همانند مردان در مسائل اجتماعی پایگاه و جایگاه مناسب دارند و از حضور در حرکت های اجتماعی و فعالیت های گروهی منع نشده اند، آیه 71 سوره مبارکه توبه گواه این مطلب است که زنان نیز همچون مردان دارای مسئولیت بزرگ سرپرستی، ولایت و مدیریت اصلاحی هستند.

ساوری اضافه کرد: از دیگر نقش آفرینی های حضرت زهرا(س)، حضور ایشان در ارتباطات مردمی است؛ سیره حضرت نشان می دهد که ایشان نه تنها زنی خانه نشین نبود، بلکه با عمل به دستورات اسلام، با خویشاوندان دیدار می کرد.

وی افزود: حضور حضرت زهرا(س) در مسئولیت های اجتماعی با حفظ قداست و تقوا، حضور حضرت در حجة الوداع، واقعه غدیر و ....؛ نمونه های بارزی برای جواز مشارکت فعالانه زنان در زمینه های گوناگون است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha