شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
وندالیسم

حوزه/ کرسی ترویجی «تحلیل وندالیسم اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظریه های سرمایه اجتماعی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،در این کرسی نظریه پردازی، دکتر محمد حسن الهی منش به عنوان صاحب نظر و دکتر مرتضی اشرافی و دکتر علی محسنی به عنوان ناقدان به ایراد سخنرانی پرداختند.

دکتر محمد حسن الهی منش به عنوان صاحب نظر در این کرسی با بیان این که وندالیسم یکى از مشکلات جوامـع شـهرى به‌ویژه در حاشیه آن‌هاست گفت: وندالیسم اجتماعی همگام با رشد و توسعه شتاب‌زده شهر و درونی نشدن فرهنگ شهرنشـینى در بـین جوامع به وجود آمده است.

 

خرابکاری‌های شـهرى ازجمله انحرافـات یـا آشفتگی‌های اجتماعى است

 

وی خرابکاری‌های شـهرى را ازجمله انحرافـات یـا آشفتگی‌های اجتماعى دانست و اظافه کرد: در خرابکاری های شهرهی افراد سعى دارند نیازها، هیجانات و احساسات درونى خود را به شیوه‌ای بروز دهند و با در دسترس نبودن روش مناسـب بـه رفتارهـاى نابهنجـار روى می‌آورند.

وی افزود: درواقع،وندالیسم نوعی انحراف رفتارى است که با انتظارات جامعه منطبق و سازگار نیست و عموماً زمـانى رخ می‌دهد که فرد یا گروهى معیارهاى جامعه را رعایت نکنند.

 

عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی ایران و وندالیسم اجتماعی

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی قم در ادامه با اشاره به عملکرد دولت‌های جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با بررسی و تحلیل عملکرد دولت های مختلف در دوران انقلاب اسلامی در می‌یابیم که اعتمادسازی شهروندان، افزایش مشارکت سیاسی و همچنین اعتماد فزاینده آحاد مختلف جامعه موجب تضعیف وندالیسم اجتماعی گردیده  است.

 

وی افزود: در مقابل این امر که با افزایش سرمایه اجتماعی و عناصر آن وندالیسم کاهش می یابد، با کاهش اعتماد به عنوان یکی از اساسی ترین عناصر سرمایه اجتماعی در ایران، فرسایش مشارکت سیاسی و عدم انسجام اجتماعی کم‌وبیش بسترهای لازم برای تخریب اموال عمومی فراهم شده است.

 

 

 

وندالیسم یعنی یعنی تخریب اموال عمومی در جوامع شهری

در ادامه نشست دکتر علمی محسنی به عنوان یکی از ناقدین این نظریه گفت: در خصوص وندالیسم اجتماعی باید بیان داشت که این امر به تعبیری یعنی تخریب اموال عمومی در جوامع شهری، از پدیده هایی است که علاوه بر خسارت های مادی که در پی دارد، مدیریت شهری و عومال امنیتی سیستم را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و همچنین شهروندان را نیز در استفاده از امکانات شهری بی نصیب می سازد

وی افزود: با توجه به شرایط انقلاب اسلامی ایران و عواملی که تعیین کننده عناصر سرمایه اجتماعی در کشور ما هستند، به نظر می رسد با وندالیسم اجتماعی چندان اشتراکی ننداشته باشیم

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: برخلاف آنچه که در مطالب ارائه شده در خصوص وندالیسم اجتماعی بیان شده که برای کشور های در حال توسعه است، ما شاهد اتفاقاتی که نشات گرفته از این پدیده هستند، در غرب نیز هستیم که مثال بارز ان بحران هایی است که جلیقه زرد ها در فرانسه ایجاد کرده اند.

دکتر علی محسنی در پایان  خاطر نشان کرد: این نظریه فاقد چارچوب نظری مشخصی می باشد و نتوانسته است به درستی مفاهیم مربوط به نظریه خود را به تحلیل و بررسی بگذارد

 

 

تخریب امول عمومی و یا همان پدیده وندالیسم، واقعیتی تلخ است

در ادامه این کرسی نظریه پردازی، دکتر مرتضی اشرافی به عنوان ناقد نطریه مطرح شده گفت: وندالیست ها با رفتارشان، کینه ورزی با نمادها و نشانه های جوامع شهری و اجتماعات  را به طور آشکارا بیان می کنند.

وی با اشاره به این که معمولا در جوامع شهری و اجتماعی خود با برخی از افراد که با تخریب اموال عمومی، قوانین را زیر پا گذاشته و حقوق شهروندی را رعایت نمی کنند و در حق سایر شهروندان اجتماع نیز بی عدالتی هایی را روا می دارند و با این تخریب اموال عمومی و بعضا خصوصی خشم خود را موقتا فرو می‌نشانند، برخورد داشته ایم، بیان داشت: بنابراین در جوامع امروزی با گسترش شهرنشینی و حاشیه هایی که در اطراف شهرها ایجاد شده، تخریب امول عمومی و یا همان پدیده وندالیسم، واقعیتی تلخ است که به عنوان یک معضل اجتماعی در جوامع ، چه توسعه یافته و چه در حال توسعه شکل گرفته و قابل مشاهده می باشد.

دکتر مرتضی اشرافی با بیان این که پدیده وندالیسم شاید در جوامع در حال توسعه و حتی توسعه یافته یافت شود اما سنخیتی کلی با جامعه ایرانی ندارد، اظهار داشت: پدیده وندالیسم با تعابیر و تعاریفی که غربی ها از آن دارند، ساخته و پرداخته اذهان متفکران و اندیشمندان غربی است، چرا که با این خراباری ها و تخریب های درون جامعه شهری در طول زمان هایی که در حال توسعه بوده اند و الکنون که توسعه یافته هستند، برخورد داشته اند، اما آیا این امر در جامعه ما نیز میتواند به عنوان یک چالش باشد؟

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) با اشاره به مفهوم سرمایه اجتماعی ادامه داد: سرمایه اجتماعی مجموعه ای از منابع مادی یا معنوی است  که به یک فرد یا گروه اجازه می دهد تا شبکه پایداری ازروابط کم و بیش نهادینه شده آشنایی و شناخت متقابل رادراختیار داشته باشند.

یکی از نتایج بزرگ انقلاب ، تقویت سرمایه اجتماعی است

وی افزود: با تعریف بالا اگر بخواهیم عناصر سرمایه اجتماعی درایران را نام ببریم می توان به باور ها و اعتقادات دینی مردم، ارزش ها و هنجار های دینی و همچنین گسترش شبکه های غیر رسمی مردم نهاد به عنوان یکی از مولفه های سرمایه اجتماعی و ... است ، با پیروزی انقلاب اسلامی وآغاز تغییر وتحولات گسترده در ساختا رهای سیاسی و اقتصادی میزان مشارکت مردم و اعتماد متقابل دولت و مردم به شدت افزایش یافت . به عبارت دیگر می توان یکی از نتایج بزرگ پیروزی انقلاب را که خود بر اساس سرمایه اجتماعی شکل گرفت، تقویت سرمایه اجتماعی در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور دانست.

 

 وندالیسم اجتماعی قابل تعمیم دادن به کل جامعه ما نیست

دکتر مرتضی اشرافی در پایان خاطر نشان کرد: بحث وندالیسم اجتماعی بر اساس چارچوبی که برای سرمایه اجتماعی در ایران متصور هستیم، قابل تعمیم دادن به کل جامعه ما نیست و شاید در بخش بسیار محدودی رواج داشته باشد که آن هم نمی تواند متاثر از کاهش سرمایه اجتماعی باشد، چه آن که متغییر هایی متفاوت از همدیگر داشته و نمی توان هر دو را در یک راستا، آن هم در کشوری که متکی به تعالیم و مفاهیم دینی بوده و روح دین در تمامی مبانی اعتقادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ان دمیده شده است و مبانی دینی است که جامعه را درارای امنیت کرده و شرایط اجتماعی را نظام داده و هدایت می  نماید، لذا از این حث بحث در چارچوب جمهوری اسلامی ایران قابل ارائه و تجزیه و تحلیل در ابعاد وسیع نمی باشد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha