شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دیدار ترام و رهبر کره شمالی

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

شایعه تایید رهبری تکذیب شد

حداد عادل با بیان اینکه رهبر انقلاب حرف‌های موافقان پیوستن به پالرمو را تایید نکردند، گفت: ایشان نظر ندادند بلکه به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار کردند و گفتند در اشکالاتی که گرفته‌اند و مطالبی که می‌گویند «امعان نظر» کنید. وی با تاکید بر اینکه رهبر انقلاب حرف‌های موافقان پیوستن به پالرمو را تائید نکردند، گفت: نوعا این طور است که کسانی که مدافع پیوستن هستند، کلیات می‌گویند و وارد اشکالات دقیقی که مخالفان در جزئیات وارد می‌دانند، نمی‌شوند و این تفاوت روشی کار مخالفان و موافقان است. آنها که موافق پیوستن هستند، می‌گویند اگر این کار را نکنید چنین و چنان می‌شود ولی نمی‌گویند اگر بکنید چنین‌تر و چنان‌تر می‌شود.حداد عادل با تاکید بر اینکه اینطور نیست که در مجمع، اعضا بخواهند کار سیاسی بکنند و آنجا مسابقه قدرتی باشد و یا بخواهند به دولت لطمه بزنند، افزود: هرگز چنین فکری در مجمع حاکم نیست بلکه در مجمع نگران این هستند که تجربه برجام دوباره تکرار نشود و من این را گفته‌ام که آدم مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد.وی در همین زمینه افزود: مرحله اول برجام عمل شد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد، پس چه تضمینی وجود دارد که ما به وظیفه خود عمل کنیم و طرف مقابل دو مرتبه همین بازی را تکرار نکند. با توجه به اینکه رئیس FATF قبلا دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا بوده و این یعنی الان ریاست این جریان در دست آمریکا است.وی با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد که کاری که آمریکا در برجام کرد، الان تکرار نکند، گفت: چه ضمانتی وجود دارد بعد از اینکه ما قدمی برداشتیم، طرف مقابل به تعهداتش عمل کند و بخواهد ما را یک قدم دیگر به سمت خودش ببرد؟ اینها مسائلی است که در صحن مجمع مطرح است.

 

ویتنام ترامپ را دست خالی بدرقه کرد

مذاکرات رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در حالی آغاز شد که ترامپ تلاش می‌کرد با دستیابی به یک توافق چشمگیر افشاگری‌های وکیل سابق خود را تحت شعاع قرار دهد اما اوضاع بر وفق مراد ترامپ پیش نرفت و او بدون کوچکترین دستاوردی به واشنگتن بازگشت.مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری بعد از مذاکرات ویتنام در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کره شمالی درخواستی برای لغو تحریم‌ها جهت امضای توافق داشت، گفت: بله چنین چیزی مطرح شد. اساسا کره ایها می‌خواستند که تحریم‌ها به‌طور کامل لغو شود ولی ما نمی‌توانستیم این کار را کنیم. آنها می‌خواستند بخش بزرگی از تاسیسات اتمی خود را برچینند اما ما نمی‌توانستیم از تمام تحریم‌ها دست بکشیم.کره شمالی در ویتنام پیشنهاد داده است که در ازای بسته شدن مجموعه هسته‌ای یونگ بیون تمام تحریمها به جز تحریمهایی که بخش تسلیحات کشتار جمعی این کشور را هدف قرار داده است لغو شود. یونگ بیون اصلیترین واحد تولید سوخت اتمی کره شمالی است و همه مواد لازم برای آزمایشهای اتمی کره شمالی در این مجتمع تولید شده است.این مقام آمریکایی علت شکست مذاکرات در هانوی را خواست کره شمالی برای لغو همه تحریمها خوانده است.در واقع واشنگتن قصد دارد تقصیر شکست مذاکرات را متوجه کره شمالی کند. اما اغلب تحلیلگران معتقدند که علت شکست مذاکرات مقاومت و تسلیم نشدن رهبر کره شمالی در برابر دونالد ترامپ بود. ترامپ با شکستی تمام عیار و بدون هیچ چشم انداز روشنی در ارتباط با کره شمالی ویتنام را ترک کرد. او دست خالی به خانه رفت و اکنون باید با افشاگریهای مایکل کوهن در کنگره و فشارهای فزاینده رسانه‌های آمریکا و افکار عمومی این کشور مقابله کند.توقف آزمایشهای اتمی کره شمالی و همچنین توقف رزمایشهای آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره اولین دستاورد مذاکرات پر سر و صدای آمریکا و کره شمالی طی یک سال گذشته بوده است. با توجه به روند مذاکرات بین دو طرف، اکنون به نظر می‌رسد این دستاورد اولین و آخرین دستاورد این مذاکرات باشد و بعید است که پیشرفت چشمگیری در ماههای آینده میان دو طرف حاصل شود.

 

آزار جنسی، «تحمل صفر» ترامپ را به چالش کشید

هزاران پناه‌جوی زیر سن قانونی که از مرزهای جنوبی آمریکا وارد خاک این کشور شده‌اند، زمانی که تحت حضانت دولت این کشور بودند مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند.به نوشته روزنامه «یواس‌ای تودی»، طبق اسناد وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا که توسط «تد دویچ» نماینده کنگره منتشر شد، در چهار سال گذشته ۴۵۵۶ نفر از افراد زیر سن قانونی گفته‌اند هنگامی که تحت حضانت دفتر اسکان مجدد پناه‌جویان وابسته به این وزارت‌خانه قرار داشتند مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند. کسانی که تحت نظر این دفتر قرار می‌گیرند شامل افرادی است که به‌تنهایی از مرز عبور کرده‌ یا آن‌ها را از خانواده‌هایشان جدا کرده‌اند.داده‌ها نشان می‌دهد بیش‌تر تجاوزها توسط سایر نوجوانان در این کمپها صورت گرفته اما حداقل ۱۷۸ مورد توسط کارکنان و پرسنل انجام شده است. دویچ در کمیته قضایی کنگره گفت: «این اسناد به ما می‌گویند با افراد بالغی مشکل داریم که کارمند وزارت بهداشت و خدمات انسانی هستند و کودکان را آزار جنسی می‌دهند».این وزارت‌خانه با بیش از ۱۰۰ پناه‌گاه محلی قرارداد بسته است که سرپناه و مراقبت از افراد تحت حضانت را برعهده دارند.وایت گفت هر گزارش آزار جنسی را به‌طور کامل بررسی کرده و هر موردی که صحیح تشخیص داده شود به وزارت دادگستری ارجاع می‌شود.در این جلسه کمیته، سیاست «تحمل صفر» ترامپ به نقد کشیده شده و اعلام شد نباید افراد زیر سن قانونی و کودکانی که به شکل غیرقانونی وارد خاک آمریکا می‌شوند از والدینشان جدا شوند. 

 

محاسبات ترامپ برای «معامله قرن» بر باد رفت

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم نوشت: دادستان اسرائیل اتهامات موثقی را علیه بنیامین نتانیاهو درباره فساد، دریافت رشوه، فریبکاری و خیانت در امانت مطرح کرده و خواستار محاکمه وی شده در حالی که تبلیغات انتخاباتی به اوج رسیده است. این امر بدین معنی است که همه محاسبات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و دوستان عرب وی برای پیشبرد طرح «معامله قرن» منتفی است. پرسشی که مطرح می‌شود این است که کدام یک نخست کنار خواهد رفت اول ترامپ یا نتانیاهو یا «معامله قرن» یا هر سه تا با هم خواهند رفت؟در این یادداشت آمده است: مهمترین اتهامی که نتانیاهو با آن روبرو است، دریافت هدایای گران قیمت از آرنون میلچن تاجر و، میلیاردر یهودی، است که شامل بسته‌های گران قیمت سیگار کوبایی، شیشه‌های عتیقه شامپاین، کت و شلوار‌های بسیار گران است و در مقابل نتانیاهو یک معامله تجاری را تسهیل کرد و نزد وزارت امور خارجه آمریکا پادرمیانی کرد تا به وی ویزای ورود ده ساله بدهند.سردبیر رای الیوم افزود: شاید تصادفی باشد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته گزارشی را که محققان بی‌طرف تهیه کرده بودند، منتشر کرد. در این گزارش تاکید شد نتانیاهو و دولتش با کشتن ۱۸۹ و زخمی کردن ۶۱۰۰ نفر از کسانی که سال گذشته بطور مسالمت‌آمیز در مرز‌های غزه با فلسطینی اشغالی اعتراض کردند، جنایات جنگی و جنایت ضد بشریت مرتکب شد و در میان این شهدا، امدادگران، خبرنگاران و ۳۵ کودک و کسانی که سوار ویلچر بودند نیز به چشم می‌خورد. این رهبر باهوش و قدرتمند اسرائیلی و ارتشش است که ترامپ «رهبر جهان آزاد» از وی تمجید می‌کند.

 

الشباب موگادیشو را به آتش کشید

انفجار و تیراندازی در موگادیشو تاکنون 29 کشته و 80 زخمی برجا گذاشته است.تروریست های الشباب ابتدا خودرویی را نزدیک خانه رئیس دادگاه استیناف سومالی منفجر و پس از آن تلاش کردند وارد خانه او شوند که در پی مقاومت نگهبانان درگیرها آغاز شد. تروریست ها در یک رستوران سنگر گرفته اند و ساختمان رستوران هم در محاصره نیروهای امنیتی است .صدای تیراندازی و انفجار نارنجک در شهر به گوش می رسد.

 

الجزایر علیه بوتفلیقه به پا خاست

تظاهرات گسترده مردم الجزایر علیه کاندیداتوری مجدد بوتفلیقه در برخی مناطق این کشور برگزار شد.مردم الجزایر در پی دعوت فعالان سیاسی در فیسبوک این کشور به خیابان ها آمدند.عبدالعزیز بوتلفیقه پس از اعلام کاندیداتوری مجدد در ریاست جمهوری و برای دوره پنجم، اعتراض ها در الجزایر آغاز شد.بوتفلیقه 81 ساله که از سال 1999 میلادی پست ریاست جمهوری الجزایر را بر عهده دارد، متعهد شده است که در صورت انتخاب مجدد با برگزاری یک نشست فراگیر ملی، امکان بازنگری در قانون اساسی و انجام اصلاحات را مورد بررسی قرار دهد.این انتخابات قرار است 18 آوریل 2019 (29 فروردین 1398) برگزار شود.حزب بزرگ جبهه آزادیبخش ملی که 164 کرسی از مجموع 462 کرسی مجلس نمایندگان الجزایر را در اختیار دارد، در چند ماه گذشته بارها حمایت خود را از بوتفلیقه اعلام و وی را به عنوان نامزد رسمی خود در انتخابات آینده معرفی کرد.

 

کوهن رسوایی دیگر ترامپ را رو کرد

وکیل پیشین دونالد ترامپ در کمیته نظارتی کنگره آمریکا علیه رئیس‌جمهوری ایالات متحده شهادت داد.«مایکل کوهن» از این که برای موکلش کار کرده و وجدان خود را زیر پا گذاشته، ابراز شرم و ندامت کرد.کوهن اذعان کرد که ترامپ از حساب شخصی خود به او پول داده که به «استورمی دنیلیز» بازیگر فیلم‌های مستهجن حق‌السکوت بدهد.وی گفت که ترامپ از قبل در جریان انتقال ایمیل‌های حزب دموکرات به ویکی‌لیکس بوده است.کوهن تصریح کرد که ترامپ به او دروغ گفته که او دیگر در روسیه فعالیت اقتصادی ندارد و او هم به کنگره دروغ گفته بود.وکیل پیشین دونالد ترامپ چک حق‌السکوت رئیس‌جمهوری کشور آمریکا به بازیگر فیلم‌های مستهجن را در اختیار کنگره قرار داده است.

 

مرکل پیکان شرم الشیخ را علیه تهران چرخاند

آنگلا مرکل نخست‌وزیر آلمان که به نمایندگی از اتحادیه اروپا در مذاکرات شرم‌الشیخ شرکت کرده است، پیش از درخواست از ایران برای همکاری با اتحادیه اروپا در راستای «راه حلی سیاسی» برای بحران حقوق بشر در یمن، ایران را برای آن‌چه «خصومت علیه کشورهای دیگر» خوانده شده، مورد انتقاد قرار داد.وی در شرم‌الشیخ گفت: ما اروپایی‌ها باز هم متعهد به توافق هسته‌ای شده‌ایم، اما همچنین شاهد «تمایلات خصومت‌آمیز ایران» هستیم و بنابراین سئوال این است که اتحاد عربی چگونه با ایران سر و کار دارد و همچنین اروپایی‌ها چگونه برخوردی با ایران دارند، این وجه اشتراکی است که باید درباره آن بحث کنیم.صدراعظم آلمان اظهار کرد: وضع حقوق بشری وحشتناک در یمن را به عنوان دومین مورد کشمکش نام می‌برم. در اینجا اولین بارقه‌های امید بخاطر روند صلح استکهلم وجود دارد و ما باید از فعالیت گریفیث وکیل آمریکایی حمایت کنیم تا بتوانیم به آتش‌بسی طولانی‌مدت و ماندگار، به ویژه در شهر الحدیده دست یابیم و بتوانیم گام به گام راه حلی سیاسی پیدا کنیم.نشست سران اتحادیه اروپا و کشورهای عربی در شرم‌الشیخ مصر برگزار شد که با انتشار بیانیه‌ای دربرگیرنده لزوم اقداماتی درباره برخی بحران‌های خاورمیانه از جمله سویه، یمن و فلسطین همراه بود.

 

السیسی برای یهودیان فرش قرمز پهن کرد

روزنامه هاآرتص نوشت: عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر به آگاهی یک هیئت آمریکایی رساند که اگر یهودیان مایل به تشکیل اقلیت خود در مصر باشند، می توانند این کار را انجام دهند. سیسی همچنین وعده داد که برای آنها کنیسه ساخته و نهادهای ویژه ایجاد کند.این روزنامه افزود: نشست سیسی و هیئت آمریکایی هفته گذشته در قاهره به مدت دو ساعت برگزار شد. اعضای این هیئت جزء کمیته ای هستند که نشان طلا به انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر اعطا کرد.به نوشته روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، ریاست هیئت را عزرا فریدلاندر موسس کمیته یاد شده برعهده داشت. او یک مشاور ارتدوکس تندرو از نیویورک است که رهبری تلاش ها برای اعطای جایزه به انور سادات را برعهده داشت.این روزنامه به نقل از فریدلاند نوشت: سیسی با افتخار نه فقط درباره طایفه یهودیان که در گذشته در مصر وجود داشتند، سخن گفت بلکه گفت که اگر آنها به مصر برگردند، دولت همه نیازهای مورد نظر آنها در زمینه دینی را برآورده خواهد کرد. این سخنان پذیرش بسیار گرم یهودیان بود.وی افزود: سیسی به طور اساسی گفت که اگر جامعه یهودی بار دیگر بازگردد، دولت ساخت کنیسه و سایر خدمات مرتبط را برای آنها انجام خواهد داد.این روزنامه به نقل از فریدلاند همچنین نوشت: سیسی وعده توجه و ساماندهی مقبره قدیمی البساتین در قاهره را داد که یک مقبره یهودی قدیمی است.این روزنامه صهیونیستی در پایان گزارش خود نوشت: سیسی در دسامبر گذشته وعده داده بود که پروژه های گسترده ای را برای ترمیم میراث یهودی در مصر اجرا کند.

 

پاکستان وارد حالت فوق العاده شد

تمام پروازهای خارجی و داخلی پاکستان به علت تنش با هند لغو شده و این کشور در حالت فوق العاده به سر می‌برد.هیچ هواپیمای تجاری یا مسافربری نمی‌تواند بدون دریافت اجازه رسمی از ارتش و دولت اقدام به پرواز کند.رفع حالت فوق العاده و از سرگیری دوباره پروازها اطلاع رسانی خواهد شد.«آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان با تأیید این خبر گفت تمام پروازهای پاکستان به هند نیز لغو شده است.وی افزود: هیچ هواپیمای مسافربری و تجاری هند نمی‌تواند از دالان هوایی پاکستان عبور کند.

 

رسوایی جنسی بالاترین مقام کلیسای استرالیا را آلوده کرد

کاردینال جورج پل که در ارتباط با جرایم جنسی در استرالیا تحت محاکمه بود گناهکار شناخته شده است. او بلندپایه ترین چهره کلیسای کاتولیک است که در این ارتباط محکوم می شود.هیات منصفه نتیجه گیری کرد که آقای پل در سال ۱۹۹۶ دو پسر عضو گروه سرود را در کلیسای جامعی در ملبورن هدف آزار جنسی قرار داده است. او در دادگاه اعلام بی گناهی کرده بود.این حکم اصلا در ماه دسامبر صادر شده بود اما به دلایل قضایی امکان گزارش کردن آن تا امروز وجود نداشت.وی اکنون ۷۷ سال دارد.هیات منصفه در محاکمه دوم به اتفاق آرا کارینال پل را در اتهام "دخول جنسی به یک کودک زیر ۱۶ ساله" و چهار اتهام ارتکاب عمل ناشایست بر یک کودک زیر ۱۶ ساله گناهکار شناخت.آقای پل در سال اول شروع کارش به عنوان اسقف اعظم ملبورن در سال ۱۹۹۶ بعد از برگزاری یک مراسم عشای ربانی با این پسران در اتاقی در کلیسای جامع برخورد کرد.در دادگاه گفته شد او به آنها گفت که به خاطر نوشیدن شراب آیین عشای ربانی به دردسر خواهند افتاد و بعد آنها را مجبور به اعمال جنسی کرد.یکی از قربانیان در دادگاه شهادت داد. قربانی دیگر چشم از جهان فروبسته.بی بی سی در بخش دیگری از گزارش خود با سیاست یکی به نعل یکی به میخ، افزود: وجهه کلیسای کاتولیک در سال های اخیر به دلیل یک رشته ادعاهای آزار جنسی و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آنها آسیب دیده است.روز گذشته نشست 4 روزه واتیکان برای بررسی ابعاد آزارهای جنسی در کلیسا با حضور پاپ و سران کلیساهای سراسر جهان در واتیکان در حالی به پایان رسید که منتقدان می گویند هیچ گام عملی برای برخورد با مجرمان برداشته نشده و پاپ تنها به اظهارات کلی بسنده کرده است.

 

عفو بین الملل وضعیت سیاه عربستان را گزارش کرد

سازمان عفو بین الملل در سال 2018 با بررسی وضعیت حقوقی کارگران خارجی، اقلیت شیعه در شرق عربستان، شکنجه زندانیان، مجازات غیرقانونی اعدام و ممنوعیت فعالیت های مدنی و حقوقی گزارش سالانه خود از وضعیت بحرانی حقوق بشر در سعودی را منتشر کرده است.در این گزارش که به دو زبان عربی و انگلیسی در تارنمای متعلق به این سازمان منتشر شده، ابتدا مقدمه ای از وضعیت حقوق بشر در عربستان طرح و سپس به تفصیل در هر یک از موارد یاد شده توضیحات ارائه شده است.در مقدمه این گزارش آمده است:«مقامات سعودی حق آزادی بیان، تشکیل تجمعات مدنی و حزبی را از مردم خود سلب کرده اند و هر معترضی به این مساله را به سرعت بازداشت می کنند؛ در میان بازداشتی ها آمار دستگیری فعالان مدافع حقوق مدنی رو به افزایش است که مجامع بین المللی را نگران کرده است.دادستانی کل سعودی نیز پیش از این اعلام کرده بود که هر روحانی و فعال شیعه که نسبت به سیاست های سرکوبگرانه آل سعود اعتراض کند با حکم اعدام رو به رو می شود؛ مقامات سعودی تاکنون و به بهانه مباررزه با تروریسم بسیاری از فعالان شیعه را دستگیر کرده و آنان را به حبس های طولانی مدت محکوم کرده اند؛ این فعالان در دوران حبس نیز با شکنجه های وحشتناک رو به رو می شوند.»

 

فیلیپین زمام امور را به دست دولت خودمختار مسلمانان داد

نخست وزیر منطقه خودمختار تازه تشکیل شده مسلمان‌نشین در جنوب فیلیپین در جریان یک مراسم رسمی، زمام امور را از فرماندار منطقه‌ای تحویل گرفت. "الحاج مراد ابراهیم" که از سوی رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین به عنوان نخست وزیر منطقه خودمختار بنگسامورو منصوب شده تا سال ۲۰۲۲ زمام امور را به دست خواهد داشت.در جریان این مراسم که در شهر کوتاباتو برگزار شد همچنین اعلام شد که برخی از اعضای جبهه آزادی‌بخش اسلامی مورو در وزارت‌های مختلف از جمله وزارت آموزش، دارایی و بودجه و بهداشت منصوب شده‌اند.براساس گزارش خبرگزاری آناتولی این دولت گذار ۸۰ عضو دارد که ۴۱ تن از آنها جزو جبهه آزادبخش اسلامی مورو هستند و ۳۹ تن از سوی دولت مرکزی منصوب شده‌اند.یک رفراندوم تاریخی در ۲۱ ژانویه و ششم فوریه در میندانائو برگزار شد که در جریان آن به مسلمان‌های مورو خودمختاری اعطا شد.مسلمانان در امور داخلی خود آزاد خواهند بود اما در مساله سیاست خارجی موظف به پیروی از فیلیپین خواهند بود.به علاوه نیروهای جبهه آزادبخش اسلامی مورو و جبهه سابق آزادی‌بخش ملی مورو واجد شرایط برای پیوستن به نیروهای مسلح رسمی خواهند بود.

 

طرح پوتین برای تخلیه سوریه فاش شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از طرحی برای ایجاد کمیته‌ای بین‌المللی به منظور عقب‌نشینی نیرو‌های خارجی از خاک سوریه پس از پیروزی بر گروه تروریستی داعش پرده برداشت.او با تاکید بر اینکه نابودی تروریست‌ها در آخرین مواضع آن‌ها در ادلب و شرق فرات نزدیک است، گفت: این گروه شامل اعضایی از همه طرف‌های ذیربط از جمله دولت سوریه، مخالفان سوری و کشور‌های منطقه می‌شود.رئیس جمهور روسیه گفت: «به طور خلاصه، ایده کارگروه بر تشکیل ساختاری عملی مبتنی است که پس از نابودی آخرین کانون‌های تروریستی، از طریق همه طرف‌های ذیربط و از همه مهم‌تر رهبری سوریه، در خصوص عادی‌سازی نهایی اوضاع این کشور تلاش می‌کند.»پوتین تاکید کرد این طرح کاملا مطابق با مواضع روسیه در قبال بحران سوریه است و این موضوع در برنامه گفتگو‌ها با طرف اسرائیلی مطرح شده است.روسیا الیوم اعلام کرد این گروه احتمالا شامل مخالفان، کشور‌های منطقه و همه شرکت‌کنندگان در این درگیری می‌شود. این قضیه به برخی مسائل مانند عقب‌نشینی همه گروه‌های مسلح از خاک سوریه، بازسازی نهاد‌های کشور و حفظ وحدت اراضی سوریه مربوط است. این موضوع کاملا با مواضع روسیه درباره سوریه منطبق است.

 

آمریکا بار دیگر تور تحریمی را برای ونزوئلا پهن کرد

آمریکا در ادامه سیاست خود برای به زانو درآوردن دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا، امروز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه ونزوئلا اعمال کرد.تحریم‌های امروز در حالی علیه کاراکاس اعمال شده اند که وزارت خزانه داری آمریکا در تاریخ ۲۸ ژانویه شرکت PDVSA را هدف تحریم قرار داد و پس از آن در تاریخ اول فوریه وزارت خزانه داری آمریکا مبادلات میان شرکت‌های غیر آمریکایی و PDVSA از طریق سیستم مالی آمریکا یا کارگزار‌های آمریکایی را پس از ۲۸ آوریل ممنوع اعلام کرد.به موجب این تحریم‌ها آمریکا ۶ فرد جدید از ونزوئلا را در لیست تحریم‌ها قرار داده است.این افراد در ارتباط با نقض حقوق بشر در همدستی با رئیس جمهوری ونزوئلا مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

 

بنادر استراتژیک به جان هم افتادند

در حالی ‌که اداره بنادر مربوط به شرکت جهانی «بنادر دبی» است اما برخی منابع اطلاعاتی از تشدید تنش در روابط دو امارت ابوظبی و دبی درباره سیطره بر بنادر استراتژیک در جهان خبر می‌دهند.وبگاه اطلاعاتی فرانسوی «انتلیجنس آنلاین» با اعلام این خبر گزارش کرد، ابوظبی تمایل دارد به یک بازیگر بزرگ در بازار بنادر استراتژیک تبدیل شود و لذا سیطره دبی بر این بخش را به چالش کشیده است.وبگاه «الخلیج اونلاین» به نقل از این وبگاه فرانسوی افزود، شرکت جهانی «بنادر دبی» تا کنون بزرگ‌ترین مالک بنادر و آفریقا بوده، ولی ابوظبی وارد رقابت شدید با این شرکت برای کنار زدن آن از این عرصه شده است.طبق این گزارش، شرکت بنادر دبی از این به بعد دیگر نمی‌تواند روی حمایت مالی و دیپلماتیک ابوظبی جهت موفقیت در بنادر جدید جهان، حساب کند. هم اکنون شرکت بنادر دبی، اداره بنادر مهم برخی کشورها از جمله الجزائر، سنگال، آرژانتین، کانادا، استرالیا، پاکستان، فرانسه، انگلیس و ... را در دست دارد؛ اما به تازگی با مشکلاتی روبه رو شده و جیبوتی و سومالی نیز توافقنامه‌های خود با این شرکت را لغو کردند.سه ماهه آخر سال گذشته نیز این شرکت شاهد کاهش ۴.۶ درصدی حجم نقل و انتقال کانتینرها بود که شرکت مذکور دلیل آن را کاهش سود‌دهی برخی نقل‌وانتقال‌ها عنوان کرده است.

 

هواپیمای حامل ترامپ در قطر فرود اضطراری کرد

منابع خبری از فرود هواپیمای حامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مقصد هانوی ویتنام برای دیدار با رهبر کره شمالی، در پایگاه نظامی آمریکا در قطر خبر دادند.این منابع بیان کردند که هواپیمای حامل ترامپ در پایگاه العدید فرود آمده است تا برای بار دوم سوخت گیری کند؛ این پس از سوخت گیری اولیه در ملدن هول در انگلیس بود. در پایگاه العدید در قطر، نزدیک به سیزده هزار نظامی آمریکا حضور دارند که بیشتر آنها را کادر نیروی هوایی آمریکا تشکیل می دهند. این پایگاه در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب دوحه پایتخت قطر قرار دارد.

 

طرح پنتاگون برای خروج گام به گام علنی شد

وزارت دفاع آمریکا طرحی دارد که به موجب آن تمامی نظامیان آمریکایی ظرف سه تا پنج سال آینده از کشور افغانستان خارج خواهند شد.نیویورک‌تایمز گزارش داد، پنتاگون طرح جدیدی آماده کرده که به موجب آن، همه نظامیان آمریکایی در سه تا پنج سال از افغانستان خارج خواهند شد. این طرح با هدف کمک به مذاکرات با گروه طالبان و در گفت‌وگوها با این گروه پیشنهاد شده است.دیگر نظامیان بین‌المللی در افغانستان که از هجده سال پیش در این کشور مستقر شده‌اند نیز در همین بازه زمانی خاک این کشور را ترک خواهند کرد.پنتاگون در این طرح خواستار آن شده که شمار ۱۴۰۰۰ نظامی فعلی آمریکا در افغانستان در ماه‌های آینده به نصف تقلیل پیدا کند. مأموریت آموزش ارتش افغانستان هم به ۸۶۰۰ نظامی اروپایی واگذار خواهد شد.روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید، این طرح در واشنگتن و مقر ناتو در بروکسل مورد پذیرش گسترده قرار است. اما مقام‌های آمریکایی نگرانند شاید ترامپ در هر لحظه آن را رد کند.دیپلمات‌های آمریکایی دوشنبه هفته جاری در قطر با نمایندگان طالبان دیدار کردند. این بالاترین سطح مذاکراتی است که تا کنون میان دو طرف انجام شده است. گفت‌وگوها چهارشنبه متوقف شد و قرار است شنبه از سر گرفته شوند.

 

سروش علیه شاه دست به افشاگری زد

سروش به تازگی در سخنرانی خود در کالیفرنیا (که محل آن مشخص نیست) در وصف امام خمینی (ره)، ایشان را رهبری بی‌نظیر از دوران هخامنشیان تا به امروز خوانده است.دکتر عبدالکریم سروش از اندیشمندان معاصر است که مطالعه سرگذشت او و سیر تطور نظریاتش از دوران پیش از انقلاب تا امروز، عبرت‌آموز است؛ از دورانی که نوشته‌های سروش مورد تأیید و تحسین بزرگانی چون شهید مطهری قرار می‌گرفت، وی به روزگاری دچار شد که وحی و نبوت را آنطور بازتعریف کرد که قرآن را ساخته و پرداخته ذهن پیامبر خواند و احکام قرآنی را نیز موقت می‌دانند و حکم به تعطیلی برخی از احکام مسلم می‌دهند.سروش در سال ۸۸ و در بحبوحه حوادث پس از انتخابات هم در یک نامه سرگشاده به رهبر انقلاب، انواع تهمت‌ها و اهانت‌ها را نثار نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن کرد.اما آقای سروش به تازگی در سخنرانی خود در کالیفرنیا (که محل آن مشخص نیست) در وصف امام خمینی (ره)، ایشان را رهبری بی‌نظیر از دوران هخامنشیان تا به امروز خوانده و برخی از خصوصیات امام را برمی‌شمرد که اعتراف به آن از زبان شخصی چون سروش که از قرآن و نبوت تا تشیع و ولایت فقیه را زیر سؤال برده، قابل توجه و تأمل است. «اگر امروز شما را بین شاه و آقای خمینی مخیر کنند، کدامشان را می‌پذیرید، اگر فرض کنیم که هیچ اختیاری نداشته باشیم جز اینکه یا شاه و آقای خمینی یکی را انتخاب کنیم بنده صد در صد آقای خمینی را انتخاب می کنم. برای اینکه آقای خمینی، مردمی‌ترین رهبری بود که در تاریخ این کشور ظهور کرد. شما فقط کافیست که استقبال از او و بدرقه از او را وقتی که مُرد ببینید. ما در تاریخ ایران هیچ رهبری را نداریم که اینطور در دل مردم جا داشته باشد. شاه که هیچ، پدرجد شاه هم خواب اینجور پشتیبانی مردمی را نمی‌دیدند. مردم بهرحال یک چیزی دیده بودند، نشان یک عشقی بود، نشان یک عاطفه‌ای بود که معطوف به یک رهبری می‌شد که دوستش داشتند؛ در او چیزی دیده بودند. خمینی باسوادترین رهبر این کشور بوده تا کنون؛ از ایام اولیه حکومت هخامنشیان تا روزگار حاضر هیچکس به لحاظ علمی به پای او نمی‌رسید.چرا؟ برای اینکه اولاً فقیه درجه اولی بود، عرفان هم خوانده بود، فلسفه هم خوانده بود. شاه قبل از آقای خمینی که بود؟ یک جوان ۲۰ ساله که از سوئیس بلند شد آمد ایران پادشاه شد. بعد از پادشاهی اش که درس و مکتب و مدرسه‌ای نبود؛ قبلش هم حداکثر یک دیپلم، اگر آن دیپلم را هم داشت، من خبر ندارم. سوادی نداشت. پادشاهان قبل از او چی؟ این رو تواریخ برای ما نوشتند، اینها خواندن و نوشتن بلد نبودند. انقدر فاصله زیاد است که لازم نیست ما بخواهیم شواهد تاریخی بیاوریم. نه فقط در ایران، شما سراغ پادشاهان انگلستان و فرانسه بروید، این‌ها آدم‌های بافکری، با علمی و با سوادی نبودند. در تاریخ ما آقای خمینی واقعاً یک نمونه‌ی بی‌نظیر بود در مقام حکومتداری. خمینی سابقه خوبی داشت. در گذشته او هیچ چیز ناپاکی وجود نداشت. نه مال مردمی را خورده بود. نه آدمی را کشته بود. نه تجاوزی به حق کسی کرده بود. هیچکدام اینها نبود. مرد شجاعی بود. ما آدم شجاع در تاریخ خودمان کم داشتیم. آدم قلدر داشتیم، ولی شجاعت یک فضیلت اخلاقی است. این غیر از این است که شما زورتان زیاد باشد. نادرشاه هم آدم قلدری بود. ولی شجاعت اصلاً حرف دیگری است. اختناق و خفقانی که در زمان شاه بود که کسی جرأت سخن گفتن نداشت، یک کسی از قم [اشاره به امام خمینی] برمیخاست و فریاد می‌کشید و مقابل حکومت شاه می‌ایستاد و میگفت من سینه‌ام را برای سرنیزه‌های شاه آماده کرده‌ام، این چه میزانی از شجاعت لازم دارد؟!»

 

نامه ملک سلمان اروپا را از لیست سیاه منصرف کرد

رویترز گزارش داده که پس از نامه «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی به کشورهای اروپایی، اکثر این کشورها از تصمیم خود برای افزودن ریاض به فهرست سیاه پولشویی عقب نشسته‌اند.وی در بخشی از این نامه، افزودن ریاض به فهرست سیاه را «موجب کاهش اعتبار این کشور» و «مانعی برای همکاری عربستان و اتحادیه اروپا در حوزه تجارت و سرمایه‌گذاری» دانسته است.این در حالی است که  پیشتر اعلام شده بود که بیش از ۲۰ کشور این اتحادیه از جمله انگلیس و فرانسه، مخالفت خود را با تصویب این موضوع اعلام کرده اند.انتظار می‌رود شمار دقیق حامیان افزودن عربستان سعودی به فهرست کشورهایی که با پولشویی، به تروریسم بین‌المللی کمک می‌کنند، روز جمعه در نشست نمایندگان کشورها در بروکسل پایتخت بلژیک مشخص شود. به نوشته رویترز، تصمیم نهایی در این رابطه طی دو هفته آینده اتخاذ خواهد شد.کمیسیون اروپا اخیرا عربستان، پاناما و نیجریه را در فهرست کشورهایی قرار داده بود که از طریق پولشویی، به تروریسم بین‌المللی کمک می‌کنند.به نوشته رویترز، آمریکا که متحد اصلی عربستان به شمار می‌رود، در هفته‌های اخیر اروپا را برای کنار گذاشتن این فهرست، تحت فشار گذاشته بود.از زمان اعلام تصمیم کمیسیون اروپا، ۲۸ کشور عضو این اتحادیه یک ماه مهلت دارند تا اسامی کشورهای افزوده شده به فهرست سیاه را پذیرفته و یا رد کنند.

 

تهران بوشهر را خاموش کرد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از خاموشی موقت نیروگاه بوشهر به منظور تعویض بخشی از سوخت و تعمیرات ضروری سالانه خبر داد.بهروز کمالوندی افزود: بر اساس برنامه پیش بینی شده قبلی موقتا برای حدود دو ماه نیروگاه اتمی بوشهر از شبکه برق سراسری خارج شد.وی گفت: این عملیات بر اساس هماهنگی های قبلی میان سازمان انرژی اتمی با وزارت نیرو است. البته برای نیروگاه بهتر بود انجام این کار در تابستان انجام می شد اما به عنوان کمک به وزارت نیرو در راستای حل مشکلات مردم و جلوگیری از قطع برق در پیک مصرف، این تعمیرات سالیانه را به ایام کم مصرف یعنی اسفند ماه تا اردیبهشت هر سال منتقل کردیم.در هفته های گذشته مسوولان نیروگاه اتمی بوشهر و سازمان نسبت به تامین نشدن بودجه سالانه نیروگاه با توجه به افزایش نرخ ارز هشدار داده بودند اما با حمایت دولت این مشکل برطرف شد.مجلس در مصوبه‌ای در هفته جاری مقرر کرد هزینه‌های بهره برداری از نیروگاه اتمی بوشهر تأمین شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha