شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسین زاده

حوزه/ مسئول اداره آموزش حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون بیش از ۱۵ دوره دانش‌افزایی ویژه طلاب و اساتید در مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف این استان برگزار شده است.

حجت‌الاسلام فرهاد حسین زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، از برگزاری دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب ویژه طلاب دو مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) جاجرم و حضرت ولیعصر (عج) اسفراین خبر داد و افزود: این دوره دو روزه به میزبانی مدرسه علمیه جاجرم برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مطالب این دوره از سوی حجت‌الاسلام سلیمانی ارائه می‌شد، اظهار کرد: با توجه به تأکیدهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «ادبیات عرب لازم است و جزء ابزار کاری حوزه علمیه به شمار می‌رود» این دوره به‌منظور تعمیق مباحث مربوط به ادبیات عرب در بین طلاب این دو مدرسه علمیه برنامه‌ریزی و اجرا شد.

حجت‌الاسلام حسین زاده با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون پنج دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب در حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه بعد از تعطیلات نوروزی دوره دانش‌افزایی ادبیات عرب برای طلاب مدارس علمیه حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) آشخانه و امام محمدباقر(ع) راز هم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تحصیلی جاری تاکنون بیش از 15 دوره دانش‌افزایی ویژه طلاب و اساتید مدارس علمیه شهرستان‌های مختلف استان برگزار شده، افزود: دوره دانش‌افزایی فقه، دوره دانش‌افزایی علوم عقلی، دو دوره جامعیت و اولویت در تربیت، دوره بصیرت افزایی و ... برخی از دوره‌هایی هستند که ویژه اساتید حوزه علمیه خراسان شمالی برگزار شده است.

حجت‌الاسلام حسین زاده ادامه داد: همچنین در این مدت دوره‌های دانش‌افزایی ادبیات عرب برای طلاب مدارس علمیه فاروج و شیروان، منطق، تفسیر قرآن، دوره دین فطری و ... برخی از دوره‌هایی هستند که ویژه طلاب مدارس علمیه مختلف استان برگزار شده است.

گفتنی است، حوزه علمیه خراسان هزار و 200 سال قدمت داشته و اکنون با بیش از 30 هزار طلبه که زیر نظر افزون بر دو هزار استاد در 131 مدرسه علمیه تحصیل می‌کنند، پس از حوزه علمیه قم بزرگ‌ترین مرکز حوزوی کشور است.

مدارس علمیه در استان خراسان شمالی از سال 1388 تا سال 1395 به‌صورت نمایندگی و تحت نظر حوزه علمیه خراسان بزرگ فعالیت می‌کردند؛ اما حوزه علمیه خراسان شمالی از شهریورماه 95 به مدیریت استانی ارتقا یافت.

اکنون در سطح استان خراسان شمالی درمجموع 15 مدرسه علمیه شامل 9 مدرسه ویژه برادران و شش مدرسه ویژه خواهران فعال بوده و امسال حدود دو هزار و 600 طلبه خواهر و برادر در سطوح تحصیلی یک تا چهار در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha