شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اجلاسیه مدیران لرستان

حوزه/ در دوازدهمین اجلاسه مدیران مدارس حوزه علمیه استان لرستان که با حضور آیت الله اعرافی در مدیریت حوزه استان برگزار شد، بر ضرورت توسعه علمی حوزه ها، لزوم تدریس زبان های خارجی، ارتقای فعالیت های پژوهشی، سامان دهی زمان بندی تحصیلی، ضرورت توجه ویژه به اساتید و طلاب آسیب دیده از سیل و ... تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خرّم آباد، در دوازدهمین اجلاسه مدیران مدارس حوزه علمیه استان لرستان که با حضور آیت الله اعرافی در مدیریت حوزه علمیه استان برگزار شد، بر ضرورت توسعه علمی حوزه ها، لزوم تدریس زبان های خارجی در مدارس، ارتقاء فعالیت های پژوهشی، سامان دهی زمان بندی تحصیلی، رشد فعالیت های پژوهشی مدارس علمیه، ضرورت توجه ویژه به اساتید و طلاب آسیب دیده از سیل، لزوم برگزاری درس خارج در بروجرد، و ... تاکید شد.

 

لزوم تدریس زبان های خارجی در حوزه علمیه لرستان

حجت الاسلام حیات الغیبی اظهار داشت: توسعه علمی و آموزشی طلاب و ارتقای سطح علمی طلاب جوان به خصوص در دروسی چون زبان و ادبیات عرب و مباحث پژوهشی از مهمترین مسائلی است که باید در حوزه های استانی دنبال شود.

مدیر مدرسه کمالیه خرم آباد افزود: مدیران برای ارتقای سطح فعالیت های خود نیازمند منابعی هستند که بیش از حد توان مدرسه است و باید در این زمینه تامین شوند؛ مدیران توانمندی که توانایی توسعه فعالیت های خود را دارند نیز باید تجلیل شوند.

وی تصریح کرد: تدریس زبان های خارجی در حوزه علمیه استان لرستان به عنوان یک درس جنبی بسیار مهم است که باید هرچه زودتر انجام شود؛ بزرگداشت بزرگان حوزه باید به شکل مستمر انجام شود که آثار مثبتی به بار دارد.

حجت الاسلام حیات الغیب گفت: در بخش پژوهش باید کارهای قوی و بنیادین انجام داد، زیرا ارتقای سطح علمی حوزویان در گرو توسعه مسایل علمی و پژوهشی است؛ حوزه علمیه باید پشتیبان نظام است و باید شان حوزویان فعالیت های آنها نیز از سوی نهادهای اجرایی حفظ شود.

 

آموزش و پرورش نیازمند حضور روحانیون است

حجت الاسلام سبحانیف مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) کوهدشت نیز اظهار داشت: سامان دهی مباحث شغلی اساتید حوزه استان لرستان و مدیران از جمله مسائلی است که باید  دنبال شود؛ ارتقای سطح تدریسی از جمله مسایل مهمی است که باید به شکل دقیقی انجام شود.

مدیر مدرسه علمیه باقرالعلوم(ع) کوهدشت افزود: وضعیت شغلی طلاب نیز از جمله مسایل مهم حوزویان است؛ آموزش و پرورش نیازمند حضور روحانیون است که باید در این زمینه تسهیلاتی برای حضور روحانیون که آینده فرهنگی و تبلیغی آموزش و پرورش را نیز دنبال می کند ایجاد شود و مدرسه علمیه کوهدشت دارای 12 استاد حوزه است.

 

حضور جهادی طلاب در کمک به سیل زدگان

حجت الاسلام بنیادی، مدیر مدرسه علمیه ازنا گفت: سیلاب لرستان، سیلاب مهربانی را نیز با خود آورد و علاوه بر ویرانی، جذب کننده مهربانی از سراسر کشور بود که حضور طلاب جهادی صحنه های بدیعی را در تاریخ پرافتخار حوزه های علمیه ثبت کرد.

مدیر مدرسه علمیه ازنا افزود: با توجه به وضعیت کلاس های درسی و با توجه به اینکه تمام مدارس استان لرستان، طلاب حوزه علمیه لرستان اقامه نماز جماعت می کنند و هیچ گونه حمایتی از آنها نمی شود باید تعاملات بهتری در این زمینه انجام شود.

 

طلاب و اساتید نیازمند برخی حمایت های اولیه هستند

حجت الاسلام شمسی پرست، مدیر مدرسه علمیه صادقیه خرم آباد اظهار کرد: کادر و اساتید حوزه باید در زمینه هایی چون امنیت شغلی و مسائلی چون بیمه تامین شوند؛ طلاب حوزه های علمیه فعال در مراکز مختلف از نظر شغلی در مضیقه هستند و مشکلات بسیاری دارند.

مدیر مدرسه علمیه صادقیه خرم آباد افزود: حمایت از طلاب از سوی مرکز خدمات به شکل هدفمند انجام شود؛ طلاب و اساتید نیازمند برخی حمایت های اولیه هستند که امیدواریم این روند، بهبود یابد.

وی گفت: طلاب نخبه باید حمایت های علمی شوند و در پایه های مختلف تحت آموزش های تخصصی قرار گیرند؛ همچنین اجرای طرح امین نیز می تواند بخش زیادی از مشکلات طلاب را حل کنند.

 

گسترش زبان ها خارجی نیازمند تلاش جهادی است

حجت الاسلام دوسفی فر، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت خرم آباد هم گفت: در زمینه مدارس سفیران هدایت نخوشبختانه از سوی مدیریت حوزه علمیه رویکرد تشویقی وجود دارد که باید توسعه یابد؛ مقام معظم رهبری روحانیت پاکیزه و آگاه و عاقل و فعال را زمینه ساز پاکسازی جامعه می دانند و قطعا توسعه تبلیغ در حوزه، از مهمترین مطالب رهبری است.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت خرم آباد افزود: رابط بودن در عرصه بین الملل از جمله مباحث بسیار مهمی است که باید در قالب های مختلف دنبال شود؛ در خصوص زبان خارجه باید گفت که اگر به دنبال توسعه آموزش زبان در حوزه هستیم باید کاری جهادی انجام داد و از تمام ظرفیت ها استفاده کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از ظرفیت سفیران هدایت و شناسایی طلابی که استعداد زبان های خارجی هستند انجام شده است که امیدواریم در آینده بتوانیم ثمرات ارزشمند آنها را شاهد باشیم.

 

ساماندهی زمان بندی تحصیلی

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی نورمحمدی مدیر مدرسه رضویه خرم آبا نیز در سخنانی گفت: یکی از مسایلی که در عرصه آموزشی بسیار مهم است، پیگیری طرح سامان دهی کامل زمان بندی تحصیلی است؛ در بخش متغییر زمان بندی آموزشی نیز باید دقت نظر انجام شود که نتایج بهتری تحصیل شود.

وی افزود: مقالات تحلیلی و رساله نویسی نیازمند زمان مندی آموزشی مناسب است که باید به شکل دقیقی در مدارش شهرستان ها انجام شود؛ آموزش طلاب در زمینه مباحث فرهنگی آموزشی در مدارس عادی استان از جمله نکات مهمی است که می تواند تاثیرگذاری روحانیون در آینده را تقویت کند.

 

ضرورت توجه ویژه به اساتید و طلاب آسیب دیده از سیل

حجت الاسلام سبزی، مدیر مدرسه علمیه پلدختر هم اظهار کرد: امیدواریم که در این سفر توجه ویژه ای به مدرسه علمیه پلدختر انجام شود، به خصوص در زمینه جبران خسارت سیل و استادسرا و تکمیل کتابخانه و کتاب درس اساتید و طلاب باید فعالیت فوری انجام شود.

مدیر مدرسه علمیه پلدختر اظهار کرد: وضعیت اساتید و طلاب در منطقه پلدختر و لرستان بحرانی است و باید توجه ویژه ای به آنها انجام شود.

 

وضعیت سیل در نورآباد کمتر از مناطق دیگر نیست

حجت الاسلامسیدیان مدیر مدرسه علمیه بقیة الله(عج) نورآباد هم اظهار کرد: وضعیت سیل در نورآباد کمتر از مناطق دیگر نیست و باید مشکلات این شهر نیز حل شود و نباید در بین اخبار مناطق دیگر حل شود.

وی افزود: در خصوص مباحث نظام جدید حوزه باید گفت که این نظام جدید و حجم آیین نامه و تغییرات آیین نامه نظام جدید باید هماهنگ شود تا مشکلات کمتری در حوزه آموزشی مدارس ایجاد شود.

 

لزوم برگزاری درس خارج در بروجرد

حجت الاسلام معظمی مدیر مدرسه علمیه ولیعصر(عج) بروجرد یکی دیگر از مدیرانی بود که به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: با وجود 400 طلبه در بروجرد باید تلاش جدیدی برای برگزاری درس خارج در این مدرسه انجام شود؛ این تلاش باید در بحث داخلی و ملی انجام شود.

 

حضور حوزویان در شهرستان ها ساماندهی شود

حجت الاسلام گودرزی مدیر مدرسه علمیه امام صادق(عج) بروجرد نیز در سخنان کوتاهی گفت: حضور حوزویان در شهرستان ها باید کاملا ساماندهی شود و طلابی که از مرکز مدیریت حوزه های علمیه تایید شده اند زمینه فعالیت داشته باشند و از فعالیت افرادی که تحت عنوان روحانی در مناطق شهرستانی و... فعالیت می کنند، باید ممانعت از حضور یابند.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(عج) بروجرد  افزود: یکی از نیازمندی های استانی در لرستان، در زمینه استادسرا است که نیازمند حمایت های مدیران عالی حوزه است.

 

برای تکمیل ساختمان مدرسه در مضیقه هستیم

حجت الاسلام حاجیوند مدیر مدرسه علمیه دورود نیز گفت: مدرسه علمیه دورود توسط حجت الاسلام مشفق از سوی آیت الله العظمی بروجردی تاسیس شد که پیش از انقلاب رونق بسیاری داشت و پس از 30 سال، یک دهه  قبل احیا شد.

وی ادامه داد: این مدرسه دارای 90 طلبه است که تا پایه هفتم، کار آموزشی را دنبال می کند؛ پروژه مدرسه جدید دورود از جمله مهمترین مسایلی است که باید دنبال شود زیرا مدرسه قدیمی از نظر ساختاری اصلا جایگاه مناسبی ندارد زیرا در حاشیه رودخانه قرار دارد و اگر سیلی به این منطقه وارد شود قطعا آسیب های جدید می بیند.

مدیر مدرسه علمیه دورود اضافه کرد: بنای مدرسه درود در حال حاضر در حاشیه شهر است؛ با عنایت امام جمعه زمین خوبی در این شهر برای تاسیس مدرسه علمیه در نظر گرفته شده و نقشه جامعی برای این مدرسه در نظر قرار گرفته است که متاسفانه از نظر مالی برای تکمیل این مدرسه در مضیقه هستیم.

وی گفت: جمعیت شهر دورود هر روزه در حال افزایش است؛ این شهر در حال حاضر دارای 200 هزار نفر جمعیت است و بیش از 100 روستا است و در مسیر تردد استانی است؛ همین امروز نیز با تراکم متقاضی ثبت نام مواجه هستیم و توان استفاده از طلاب در مدرسه علمیه دورود را نداریم که نیاز فوری به تکمیل این مدرسه داریم.

 

ظرفیت حوزه الشتر در برگزاری دوره های تابستانه کشوری

حجت الاسلام بابایی مدیر مدرسه علمیه الشتر هم اظهار کرد:‌ مدرسه علمیه الشتر در سال 90 تاسیس شده است و هم اکنون در یک منزل استیجاری فعالیت می کند؛ زمینی بالغ بر 3هزار متر برای تاسیس مدرسه علمیه الشتر در نظر گرفته شده است که دارای 10 هزار متر طراحی است.

پس از هزینه کرد اولیه، ساخت مدرسه هنوز به کف رسیده است؛ موقعیت مکانی این مدرسه بسیار عالی است که باید از ظرفیت های آن به خوبی استفاده کرد.

شهر الشتر خوش آب و هواترین شهر استان لرستان است که می تواند در فصل تابستان بهترین فضا را برای برنامه های آموزشی اردوگاهی باشد که باید در این زمینه ظرفیت های ملی نیز فعال شود.

 

رشد فعالیت های پژوهشی حوزه استان

حجت الاسلام والمسلمین پنام معاون پژوهشی حوزه علمیه لرستان هم در این جلسه گفت: برگزاری کارگاه های روش مقاله نویسی و و پایان نامه نویسی ویژه طلاب مدارس استان از جمله برنامه های مدارس علمیه استان لرستان بوده است.

وی ادامه داد: آموزش مقاله نویسی به طلاب در مراحل اولیه خود است که در آینده قطعا روند بهتری به خود می گیرد و تا کنون نیز مقالات خوبی در مدارس علمیه های استان به ثبت رسیده است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه لرستان افزود: انتظار داریم که طلاب پس از پایان سطح یک بتواند یک رساله مناسب این سطح بنویسد که در این زمینه نیز فعالیت می کنیم.

 

اجرای طرح دانش افزایی اساتید

حجت الاسلام موسوی، معاون آموزش حوزه علمیه لرستان نیز در سخنانی گفت: در دو سال اخیر، 17 دوره آزمون شفاهی پایه سه در استان برگزار شده است و اساتید در مدارس مختلف حضور می یابند و اقدام به برگزاری امتحان می کنند؛ امتحان در پایه 6 نیز سه دوره برگزار شده است.

وی افزود: ارتقای حکم استادی از جمله مباحثی است که در حوزه علمیه لرستان دنبال شده است و امیدواریم در این زمینه مساعدت های مالی انجام شود؛  طرح دانش افزایی اساتید اجرا شده است ولی باید بودجه های این طرح ها نیز دیده شود.

معاون آموزش حوزه علمیه لرستان خاطرنشان کرد:‌برگزاری دوره های مهارتی اساتید سطح یک، اجلاسیه معاونین آموزش، تدریس درس دفاع مقدس در 8 مدرسه استان، برگزاری دوره تثبیت در مدارس مستقل و... از جمله فعالیت های آموزشی استان است که باید از این طرح ها حمایت های لازم انجام شود.

 

ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه تبلیغ وجود دارد

حجت الاسلام ولی پور معاون تبلیغ حوزه علمیه استان لرستان هم اظهار کرد: اعزام طلاب در قالب طرح های مختلف از جمله هجرت، بینات، نسیم رحمت و امین درحال انجام است؛ اعزام مبلغان ازسوی معاونت تبلیغ با نهادهای تبلیغی دیگر قابل مقایسه نیست و نظارت خاصی همراه با طرح های مختلف از سوی این معاونت ویژه مبلغان انجام می شود.

وی ادامه داد: در زمینه آموزشی نیز باید آموزش های خاصی برای مبلغان برگزار شود؛ در زمینه فرق و ادیان نیز با توجه به همسایگی با بخشی از استان ها باید آموزش های خاصی در زمینه پیشگیری و تبلیغ داشته باشیم که این کارها انجام شده است.

معاون تبلیغ حوزه استان لرستان اضافه کرد: طرح حبل المتین نیز در سه مسجد استان لرستان برگزار شده است، همچنین طرح های تمسک و... نیز در قالب های مختلف درحوزه علمیه استان لرستان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: روحانیونی که سالها فعالیت تبلیغ هجرت دارند باید بتوانند در شهرها تبلیغ کنند، زیرا این ظرفیت، ظرفیت بسیار مناسبی در حوزه تبلیغ وجود دارد.

حجت الاسلام ولی پور  خاطرنشان کرد: برای اولین بار فعالیت مبلغان مدارس امین به صورت نمایشگاهی ارائه شد که در ضمن ارایه این فعالیت ها کار فعالیت تبلیغی نیز انجام شد که مورد استقبال مردم و مدیران قرار گرفت.

 

برای اجرای برنامه ها مشقات بسیاری وجود دارد

حجت الاسلام هادیان، معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه لرستان نیز در سخنانی گفت: استان لرستان استانی محروم است و برای اجرای برنامه ها مشقّات بسیاری وجود دارد؛ منابع پایدار و محلی کمی در استان وجود دارد که باید در این زمینه فکر عاجلی شود.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی حوزه علمیه لرستان  اظهار کرد: جایگاه حوزه استان ارتقا یابد و با توجه به سختی مسیرها در استان باید حمایت هایی در زمینه مراودات و عبور و مرور اساتید و مدیران انجام شود.

 

برگزاری دوره های تهذیبی

حجت الاسلام پیرمحمدی معاون تهذیب حوزه استان لرستان هم گفت: فعالیت های تهذیبی و سیاسی اجتماعی مناسبی در استان لرستان انجام می شود؛ دوره میثاق طلبگی در دو سال اخیر برگزار شده است و امسال نیز این دوره برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در زمینه تاکیدات مدیر حوزه های علمیه در زمینه تلبس، 4 دوره کارگاه تلبس و جشن تلبس با حضور طلاب به شکل مستمر برگزار شده است که نمود مناسبی نیز داشته است.

معاون تهذیب حوزه استان لرستان اضافه کرد: طرح جامع تربیتی نیز در مدارس علمیه استان با محوریّت قرآن و عترت دنبال می شود که از تاکید مدیر حوزه های علمیه کشور نیز بوده است؛ در این طرح از مباحث کتابچه تعریف شده استفاده می شود.

وی اضافه کرد: برگزاری طرح شهید مطهری و برگزاری دوره مشاوره از دیگر برنامه های معاون تهذیب است که امیدواریم یک مرکز مشاوره قوی در استان ایجاد شود و با تدریس اساتید برجسته از قم، طلاب بومی استان در این زمینه آموزش ببیند.

حجت الاسلام پیرمحمدی خاطرنشان کرد: هر هفته درس اخلاق در مدارس برگزار می شود و اساتید اخلاق نیز به شکل هفته ای تدریس اخلاق در استان انجام می شود؛ در مناسبت های اجتماعی و سیاسی و مذهبی نیز برنامه های مستمر در مدارس انجام می شود.

 

قضاوت مردم در خصوص روحانیت مرتبط به نوع ظاهر و رفتار است

حجت الاسلام دلفانی، مدیر بخش صیانتی حوزه علیمه لرستان نیز گفت: قضاوت مردم در خصوص روحانیت بیش از سطح علمی مرتبط به نوع ظاهر و رفتار روحانیت است که در این زمینه فعالیت های جدی در حوزه صیانتی الزم آور است؛‌ امروز امروز صیانتی از مهمترین مسائلی است که در حوزه های علمیه کشور باید دنبال شود.

وی افزود: در این زمینه جلسات مستمر و رصد دقیقی در زمینه فعالیت طلاب انجام می شود و با توجه به اهمیت شان روحانیت مسایل مختلف در نظر گرفته شده و تصمیمات عاجل در این زمینه گرفته شده است.

پس از سخنان مدیران حوزه، مدیران حوزه علمیه کشور نیز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha