جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
النفیسه

حوزه/ نشست «مشکلات زوجین و اعضای خانواده» با سخنرانی خانم اختریان، در سالن اجتماعات مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، خانم پروین اختریان در جمع طلاب و کارکنان مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان به نقش های افراد اشاره کرد و گفت: هر انسانی در زندگی خود نقش های مختلفی مانند فرزندی، والدینی، پدر شوهر، مادر شوهر، نقش استاد، دوست و غیره دارد

وی، دلایل متعددی از مشکلات در حیطه جامعه و خانواده را برشمرد و افزود: یکی از علل مشکلات افراد در جامعه، اختلالات روانی است از جمله این اختلالات سوء ظن، دوقطبی بودن، داشتن وسواس فکری و عملی است که شخص به خود یا دیگران آسیب می رساند.

استاد حوزه خواهران، مهمترین عامل طلاق را وجود مرز های افراطی در ارتباط با افراد خانواده  دانست و گفت: رابطه افراطی زوجه با مادر و عدم مدیریت صحیح آن از طرف ایشان، موجب بروز مشکلات جبران ناپذیری می شود.

وی، انتظارات و توقعات بیش حد پدر و مادر از زوجین یا زوجین از یکدیگر و یا فرزندان از والدین را یکی دیگر از عوامل مسئله ساز دانست که فضای خانواده را مشنج می کند.

مشاور حوزه، خطاهای شناختی را از عوامل تاثیر گذار بر روابط زوجین عنوان نمود و گفت: خطاهای شناختی آن است که افراد از واژه همه، همیشه و باید ها و نباید ها ی افراطی که به عنوان سنت های غلطی در خانواده ها مطرح است، استفاده می کنند، این موارد تفکر نادرستی در ذهن افراد ایجاد کرده و موجب بروز مشکلات عدیده ای در فضای خانه و خانواده می شود.

مبلّغ حوزه، تفاوت های فرهنگی، عدم پذیرش عروس و داماد در خانواده، عدم توانایی کنترل هیجانات و دخالت های خانواده های زوجین در امور زندگی مشترک آن ها و نداشتن مهارت های ارتباط کلامی را، از دیگر عوامل بروز مشکل و ایجاد تنش در فضای خانواده دانست.

وی ۸۰ درصد اختلافات بین اعضای خانواده را نداشتن مهارت کلامی خواند و کلید حل مشکلات را عامل بودن به آیات قرآن و احادیث و معارف اهل بیت علیهم السلام عنوان کرد و گفت: با استناد به حدیثی از امام حسین علیه السلام  پنج ابزار برای دستیابی به زبان عشق را کلام محبت آمیز و موثر، وقت گذاشتن برای اطرافیان و دوستان،  خدمت کردن، هدیه دادن، مصاحفه و دست دادن عنوان نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha